Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-30, 18:20
  #133
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Utan någon form av fungerande centralmakt skulle USA riskera att bli ockuperat - eller i varje fall att landets infrastruktur och utbildningsväsende vittrar sönder.
Jo. Tror det är därför Trump vill ha en stark militär. Och bygga upp infrastrukturen. Utbildningsväsendet borde befrias från federal kontroll och läggas i händerna på delstater och föräldrar.




Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det federala är inte koncentrerat till Washington. Myndigheter för samordning av kommunikationer, polissamarbete, FBI och mycket annat är federala: vad tror du händer om t ex flygledningsmyndigheten FAA stänger ner på obestämd tid? Nu är förstås inte FBI det första man stänger såvida inte Trumps personliga hämndlystnad mot tidigare chefer tar över, men det finns mängder med federala myndigheter (och deras lokala byråer) av den här sorten som är spindlar i nätet, och om inte de kan jobba (eller hantera frågor från delstatsmyndigheter och privatpersoner) så syns det direkt.

Jo, det var därför jag gav en länk. Det tar på tok för lång tid att lista alla myndigheter som påverkas. Du har också missat en hel del, men jag börjar inte häckla dig för det.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du har tydligen missat att USA:s tidigare spegelblanka AAA-betyg sedan flera år *är* nergraderat hos många tunga aktörer? Det var annars en rätt stor nyhet när det inträffade, rena "Oh No-moment" för banker och finansmarknad.

https://en.wikipedia.org/wiki/United...ing_downgrades
Det hade jag faktiskt glömt, men du har rätt. De ligger på stabila AA+



Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Apple har sedan flera år mycket av sina ledningsfunktioner och servers i Luxemburg (ett skatteparadis inom EU) och mycket av sin tillverkning i Kina (googla Foxconn). Och deras amerikanska högkvarter har alltid funnits i Kalifornien, en delstat där Trump är mer avskydd än på de flesta håll. Apple, Microsoft och Facebook sitter definitivt inte i knät på USA och Vita huset.
Det beror på en avslappnad lagstiftning, men som du vet kan lagar ändras. Det finns många som oroas över att Kina får mer och mer kontroll över Apple och Microsoft. Lagstiftning kan mycket väl vara på väg, men Trump försöker köra den snälla vägen för tillfället (tariffer, skattelättnader/skattepålagor). Även facebook ligger i siktet, med tanke på att de blockerar konservativa politiker.



Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag har nog läst mer om hur Government Shutdowns fungerar och om amerikansk och internationell ekonomi än du någonsin gjort, din tomte.

Bra, men då borde du ju känna till att under en government shutdown stänger bara non-essential government services. Eftersom du svamlade på om FBI och FAA och alla andra federala myndigheter, tänkte jag att du inte fattade ett skit. Nu när du kallar mig tomte inser jag att du lider av dunning-kruger. Bara för att du läst några wiki-inlägg om statsvetenskap, innebär det inte att du har någon koll, vilket jag nyss visat för dig. Läs på och sluta försöka sitta på höga hästar. Du ramlar ju bara av.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du har, precis som Trump, en bild av världsekonomin hämtad från 50-talet, en tid när USA var den helt obestritt dominerande makten inom verkstadsindustri, elektronik, jordbruk, kommunikationer osv - och dessutom den självklara ledaren inom "den fria världen". Tredje världens länder hade dåförtiden knappt några moderna industrier eller kommunikationer, och ingen hade hört talas om t ex asiatiska tigrar eller låglöneländer med billiga ingenjörer. Trump vill försöka få tillbaka ett sådant tillstånd, där USA kunde göra som man ville eftersom det var hela världens varuhus och fabrik, men det är flera årtionden för sent. Idag har länder som Kina, Thailand, Indien, Taiwan och det av Trump föraktade Mexico tagit över mycket av de här rollerna som världens fabriker och serverhallar och USA släpar efter, om än med halvförgyllda skor. Det är verkligen inte demokraternas fel att t ex bilindustrin i Detroit kollapsade - allt färre köper den sortens bilar och de kostade alldeles för mycket att tillverka i USA, något som Ford, GM och Chrysler som företag dessutom blundade för. Om något årtionde är Detroit som stad ungefär där Lagos eller Khartoum var på 70-talet, en sönderfallande slummetropol där ingen vill bo.
Okej. Det låter mest som hjärnspöken. Kanske du har TAD?

http://insider.foxnews.com/2018/07/2...xiety-disorder
Citera
2018-07-30, 18:31
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
bla bla bla

Mera svammel och försök att skoja bort frågorna. Goodbye.
Citera
2018-07-30, 18:40
  #135
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Men Klyban - skatteintäkterna har ALDRIG varit så höga som nu. Inte behöver man låna till skattesänkningar när skatteinkomsterna ökar.

#winning

Skatteintäkterna ska justeras för de skattesänkningar som inte är genomförda än, d.v.s USA kommer att förlora väldigt mycket skatteintäkter de kommande åren. Då ska dessutom allt justeras för alla handelskrig som Dånnald orsakat.
Citera
2018-07-30, 18:54
  #136
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om något årtionde är Detroit som stad ungefär där Lagos eller Khartoum var på 70-talet, en sönderfallande slummetropol där ingen vill bo.
Well instämmer i din analys. Jag har personligen läst dubbelt så mycket som du så jag kan påvisa att du har helt rätt.
Det är ju den av Trump så föraktade men ack så duktiga lilla underdog Mexico som visat sig vara den som enligt många bedömare borde få amerikansk tillverkningsindustri så Trumps försök att "spela stöddig" med det lite changserade o ack så slitna gamla ångloket USA är ju ack så hopplöst. Trots allt lever vi ju i en digital världsålder o icke i ånglokens tidevarv så att Trump är ju enligt många bedömare utan tvekan ledare av ett av dom svagare länderna på kartan.

Men visst, inte ens Trump som ju är väldigt tokig är nog så självmordsbenägen att han försöker genomföra ett vallöfte om protektionism o en tokig mur som ingen vill ha. Särskilt republikanska väljare vill ju inte ha Trumps politik. Budskapet av dom väljarna är ju:
No borders no racism. Mitt jobb borde ges till en billig ingenjör av pakistansk härkomst, det är mer effektivt.

Så att profesionella republikanska politiker som ju är välutbildade ska tvingas gå med på Trumps suicidal tokigheter av rädsla av väljarna är ju något som bara inte får hända enligt många bedömare.

Många bedömare ser ju fram emot att somaliska stamkrig bryter ut i michigan, för då kommer förhoppningvis alla inse att dom borde rösta mer globalistist som ju är det välutbildade alternativet
__________________
Senast redigerad av Finisterre 2018-07-30 kl. 19:08.
Citera
2018-08-01, 12:11
  #137
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentalbano
Vilka ekonomier kan hota USA nu? Om ens något? Kan något land eller världsdel eller EU mäta sig med USA nu. Är det ens någon som ligger i närheten av de framgångarna som USA har?

Kommer någon annan kunna i kapp den närmsta tiden? Vad ska de ta sig till?

Hur stor är Trumps makt över världsekonomin? Vilken är hans bäst politiska strategi. Har det förändrats sen han blev vald och åt vilket håll går han. Vad är han skickligast på när det gäller att promota USAs ekonomi jämfört med andras (o)förmågor?

Och framför allt, vilket land eller länder krossar president Trump nu??

Tja, gäller det ekonomi så räcker just nu att gå till vårt kära grannland Norge.
Då får vi väl lägga till att det är statens ekonomi som avses.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback