Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-03, 15:20
  #1
Medlem
Hej!
Har min server stående där jag har tillgång till två separata 100/100-linor, varav jag enbart använder en av dessa i dagsläget. Dock har jag fått förfrågan om jag kan koppla in mig även mot en annan uppkoppling för att kunna fjärrhjälpa via Teamviewer om problem skulle uppstå hos min kompis.

Skulle detta vara möjligt att jag är ansluten till bägge nätverken samtidigt?
Citera
2018-06-03, 15:44
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe

Skulle detta vara möjligt att jag är ansluten till bägge nätverken samtidigt?

Självklart. I min värld är det otänkbart att en "server" bara skulle ha_en_ uppkoppling. Man har alltid flera för redundans.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2018-06-03 kl. 15:47.
Citera
2018-06-03, 16:19
  #3
Medlem
Brandväggar, proxies, routrar mm bygger på att dom kan prata med flera nätverk samtidigt. Det är själva idén. Och varje dator som har mer än en nätverksport kan agera brandvägg, proxy, router etc.
Citera
2018-06-03, 16:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Brandväggar, proxies, routrar mm bygger på att dom kan prata med flera nätverk samtidigt. Det är själva idén. Och varje dator som har mer än en nätverksport kan agera brandvägg, proxy, router etc.
Datorn har tyvärr inte två LAN-portar, däremot har jag ett USB-nätverkskort ipluggat för Wifi.
Citera
2018-06-03, 18:03
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Datorn har tyvärr inte två LAN-portar, däremot har jag ett USB-nätverkskort ipluggat för Wifi.

Då kan man köra VLAN på sitt trådade interface. (Iallafall om det är ett vettigt nätverkskort)
Citera
2018-06-03, 20:50
  #6
Medlem
ChristianXs avatar
Det går utmärkt att ha två interface på samma maskin. När man använder sig av en VPN-tjänst är det i realiteten det som sker, men det ena interfacet är virtuellt.

Datorn är då åtkomlig via båda interfacen, och om man har t ex en webbserver på den så får man konfigurera vilket interface som ska användas till vad.


Men, det lite knepiga är trafiken som initieras inifrån, t ex när man surfar. OS:et måste veta om vart den ska ta vägen när någon trafik sker. Det är då magin med routingtabeller kommer in. Det är helt enkelt ett regelverk som styr vilken utgående trafik som ska använda vilken väg. På så sätt så kan man låta t ex trafik mot din kompis ta vägen över ett annat interface, och då sätter man upp det nät han befinner sig på i routingtabellen så att den använder rätt interface.

https://en.wikipedia.org/wiki/Routing_table
Citera
2018-06-03, 21:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Brandväggar, proxies, routrar mm bygger på att dom kan prata med flera nätverk samtidigt. Det är själva idén. Och varje dator som har mer än en nätverksport kan agera brandvägg, proxy, router etc.

En viktig skillnad är att med flera internetanslutningar så kan man inte längre ha en default gateway utan en för varje anslutning vilket kräver att man konfigurerar regler för när respektive internetanslutning ska användas, s.k. policy-based routing.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback