Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-03, 01:22
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag följer Hanif Bali på Facebook, o han påpekade EU-parlamentarikerna, som drar in runt 100 000 kr i arvode per månad, att de verkligen bryr sig...

Citat:
Reglerna handlar om odlingar direkt på marken och odlingar i upphöjda bäddar eller krukor. Gurkor och tomater på upphöjda bäddar har fått dispens tolv år framåt.

Citat:
– I slutändan tvingades vi rösta ja. Det handlade om andra undantag som vi fick igenom, säger Sven Erik Bucht (S).

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...sallad-i-kruka

Är det så jävla viktigt hur man får o inte får odla sina gurkor, tomater eller sallad!? De bränner verkligen hjärnceller på sina debatter om gurkor...
Citera
2018-06-03, 01:46
  #2
Medlem
Helt galet.

EU har blivit ett vansinnigt, kostsamt och korrupt monster.

Vi måste lämna EU.

Vad i sjutton sysslar svenska politiker med. Hur kan de ge bort styret av Sverige och all makt till några idioter i bryssel?
Citera
2018-06-03, 02:26
  #3
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PS.
Helt galet.

EU har blivit ett vansinnigt, kostsamt och korrupt monster.

Vi måste lämna EU.

Vad i sjutton sysslar svenska politiker med. Hur kan de ge bort styret av Sverige och all makt till några idioter i bryssel?
Det undrar jag med. Helt sinnessjukt! Snart tar dem väl bort snuset också. Om dem nu lyssnar så mycket på EU så kan dem väl se till att Sverige har starköl, sprit och vin i matbutiker.
Citera
2018-06-03, 03:13
  #4
Medlem
Lugn nu.

Jag håller absolut med om att detta är ett ytterst märkligt beslut och jag förstår inte alls anledningen bakom, med det sagt har jag inte läst på överdrivet om ekologisk odling.

Däremot måste vi se det för vad det är, nämligen att grönsaker odlade i krukor och/eller upphöjningar inte kan klassas som ekologiska. Det betyder inte, enligt min förståelse, att det blir förbjudet att odla i krukor och/eller upphöjningar utan att man inte längre kan klassa sådana grönsaker som ekologiska.

Förmodligen kommer vi se en jävla massa dynginformation rörande detta på sociala medier om att EU nu gör det förbjudet att odla tomater på sin balkong, så är det självfallet inte. Den enda skillnaden är att om grönsaker odlade i kruka/upphöjning säljs på marknaden så kan de inte säljas som ekologiska. Ärligt talat tycker jag det finns betydligt större problem med EU än den här lagstiftningen. Vem fan bryr sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98
Det undrar jag med. Helt sinnessjukt! Snart tar dem väl bort snuset också. Om dem nu lyssnar så mycket på EU så kan dem väl se till att Sverige har starköl, sprit och vin i matbutiker.

Snuset är absolut i riskzonen och det gillar jag inte...
Däremot vill jag, som en individ som för tillfället lever i ett land där alkohol säljs i mataffärer, hävda att Sveriges lösning med Systembolaget är jävligt bra. Det enda som är förjävligt med den är öppettiderna. Ändrar man öppettiderna till något mer vettiga så har vi den bästa alkoholförsäljningen i världen.

Jag är så förbannat trött på att den enda öl som finns är den som säljer, dvs varenda hylla är Carlsberg eller liknande skräpöl. Tacka vet jag bolaget.
__________________
Senast redigerad av Nulb 2018-06-03 kl. 03:15.
Citera
2018-06-03, 05:12
  #5
Moderator
Chantres avatar
Kan man inte bara riva upp golven i växthusen och så direkt i jorden?

Förbudet verkar ju bara vara i vad de växer i - inte vad som finns runtomkring växten, dvs ett växthus.
Citera
2018-06-03, 08:21
  #6
Medlem
Studsbolls avatar
Det handlar alltså om vad som får kallas ekologiskt odlat. Man får fortsatt odla i krukor och drivbänkar även i framtiden. Sverige har haft ett undantag och med tanke på EUs grundtanke att förutsättningarna ska vara lika är det naturligt om undantaget tas bort. Med det sagt är EU såklart ändå ren skit på grund av att förutsättningarna mellan länderna är så stora i alla avseenden att en union som är ”rättvis” aldrig kan existera.
Citera
2018-06-03, 09:41
  #7
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det handlar alltså om vad som får kallas ekologiskt odlat. Man får fortsatt odla i krukor och drivbänkar även i framtiden. Sverige har haft ett undantag och med tanke på EUs grundtanke att förutsättningarna ska vara lika är det naturligt om undantaget tas bort. Med det sagt är EU såklart ändå ren skit på grund av att förutsättningarna mellan länderna är så stora i alla avseenden att en union som är ”rättvis” aldrig kan existera.
Överhuvudtaget är ekologisk odling ett kvasireligiöst michmach av idiotiska regler, så det här göringen skillnad. Själv undviker jag produkter som är märkta ekologiska.
Tragiska är att folk i gemen tror att ekologisk = miljövänlig. Så är det INTE!
Citera
2018-06-03, 13:09
  #8
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag följer Hanif Bali på Facebook, o han påpekade EU-parlamentarikerna, som drar in runt 100 000 kr i arvode per månad, att de verkligen bryr sig...





https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...sallad-i-kruka

Är det så jävla viktigt hur man får o inte får odla sina gurkor, tomater eller sallad!? De bränner verkligen hjärnceller på sina debatter om gurkor...
Inte helt galet om man tittat på "Den sista skörden".
Citera
2018-06-03, 13:12
  #9
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Inte helt galet om man tittat på "Den sista skörden".
Kan någon som är insatt förklara kortfattat varför odling i kruka är dåligt?
Citera
2018-06-03, 13:30
  #10
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan någon som är insatt förklara kortfattat varför odling i kruka är dåligt?
Man vill ha maskar, bakterier och andra mikroorganismer vid rötterna. En kruka med torv ger inte det.
Citera
2018-06-03, 13:44
  #11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Man vill ha maskar, bakterier och andra mikroorganismer vid rötterna. En kruka med torv ger inte det.
Vad finns det för dåliga konsekvenser av denna brist på maskar & bakterier? Blir salladen sämre på något vis?

(obs, detta är inget försök att hoppa på dig. jag är genuint nyfiken bara)
Citera
2018-06-03, 13:50
  #12
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad finns det för dåliga konsekvenser av denna brist på maskar & bakterier? Blir salladen sämre på något vis?

(obs, detta är inget försök att hoppa på dig. jag är genuint nyfiken bara)
https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback