Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-03, 00:17
  #1
Medlem
Provocative2.0s avatar
Har slötittat ibland på ett program på femman som handlar om bärgare i Sthlm. Ett av deras stora problem är att ta sig fram.
Som sagt, slötittat. Men eftersom de inte kommer fram så måste det innebära att även vägrenen på motorvägarna är packade med bilar.

Nu var det inte det programmet som gjorde denna tråd utan en drunkningsolycka i Skåne som fick mig att bli förbannad.
Räddningstjänsten kunde inte ta sig fram pga alla parkerade bilar som blockerade. Misstänker att det räknas som felparkering.
Än värre blev det att de personer som bevittnade drunkningen inte ens kunde flytta på bilarna när de uppmanades.
Jag har även sett en bils dom en sur ambulansarbetare lade upp på facebook. De hade parkerat i ett bostadsområde där man inte ens fick parkera. På ambulansen står det klart o tydligt att det är parkeringsförbud inom en viss radie från ambulansen.
Lik förbannat så hade en jubelidiot parkerat precis bakom ambulansen.

Kanske dax för en lagändring som säger att utryckningsfordon får köra på felparkerade/blockerande fordon?
Sedan förstärker man dessa fordon rejält så de bara har att flytta på bilar som står i vägen vilket kommer resultera i stora skador. Självklart kommer försäkringsbolagen, fort som fan, ändra sina försäkringsvillkor till att försäkringen inte gäller vid felparkering.

Jo, jag anser även att polis ska ha rätt att besvara flygande stenar med minst gummikulor med.
Citera
2018-06-03, 00:31
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Är helt positiv till "hårdare tag" när det gäller att upprätthålla säkerheten. Poliser och medborgare får ju slå sönder bilrutor om någon idiot lämnat sin hund i bilen när det är kokvarmt, varför ska inte detta gälla när man ska rädda människor?

Utrusta alla brandbilar, polisbilar och ambulanser med krokar, plogar och vinschar så att de bara kan dra eller knuffa undan alla fordon som står i vägen när de behöver ta sig fram. Det borde ge en tydlig signal till alla idioter som parkerar där de inte ska parkera.
Citera
2018-06-03, 00:40
  #3
Medlem
Ajembacks avatar
Kanske är bättre att statuera exempel i landet bortom räddning snart. Stenkastare mot blåljus får inget straff eftersom ingen kan ta dem eller bevisa vem det var av dem... Sy in hela gänget på plats med en rejäl styrka. Åtala alla och snart har vi en fungerande mångkultur på flera plan...

Ändra lagen m a o. Samt låt polisen gå in hårt med elpistoler/skjutvapen.

Skulle det kunna hjälpa tror ni? Fick jag pisk om jag gjorde något dumt skulle jag sluta med det...
Citera
2018-06-03, 00:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Kanske är bättre att statuera exempel i landet bortom räddning snart. Stenkastare mot blåljus får inget straff eftersom ingen kan ta dem eller bevisa vem det var av dem... Sy in hela gänget på plats med en rejäl styrka. Åtala alla och snart har vi en fungerande mångkultur på flera plan...

Ändra lagen m a o. Samt låt polisen gå in hårt med elpistoler/skjutvapen.

Skulle det kunna hjälpa tror ni? Fick jag pisk om jag gjorde något dumt skulle jag sluta med det...

Det där är ett allmänt problem med rättsväsendet i sverige:

Ett killgäng sparkar ihjäl en annan individ, fegt och skoningslöst när han ligger ned på marken.

Det går inte att bevisa vem som utdelade den dödande sparken, så därför dömms ingen av dem för mord/dråp.

Jag tycker man borde sy in samtliga för mord i detta fall, och sedan så kan de reda ut själva i fängelset vem det var som gjorde det.

Samma sak borde gälla för gruppvåldtäkter. Döm samtliga för våldtäkt om ingen erkänner.
Citera
2018-06-03, 01:31
  #5
Moderator
Chantres avatar
(FB) Badande vägrade flytta sig – fördröjde livräddning
Citera
2018-06-03, 01:58
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
(FB) Badande vägrade flytta sig – fördröjde livräddning
Jojo. Det där är en tråd om drunkningsolyckan som självklart handlar om ickesvenskar. Jag bara ser framför mig hur stränderna i Skåne invaderas av kvinnor i burka mitt under ramadan.
Detta var bara ett exempel o tyvärr så ser jag att mina exempel i trådstarten gjorde att många redan missat att vi är i trafikforumet.
Citera
2018-06-03, 06:51
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag ställde bilen lite tokigt en gång när jag skulle bära in något i trappuppgången.

En kompis som är brandman påpekade att skulle jag stå så när de kommer på utryckning kommer de trycka undan bilen.

Det kanske är värre för ambulanser som inte fysiskt orkar/går sönder när de försöker trycka bort bilar.

Dessutom är det väl svårt när det står 10 felparkerade bilar som brötar ihop vid flyttningsförsök.
Citera
2018-06-03, 07:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men eftersom de inte kommer fram så måste det innebära att även vägrenen på motorvägarna är packade med bilar.

Eftersom att folk inte kan läsa skyltar och då kör i avstängd fil så blir det såhär


Citat:
Räddningstjänsten kunde inte ta sig fram pga alla parkerade bilar som blockerade. Misstänker att det räknas som felparkering.

Nu behöver inte detta betyda felparkering utan det kan vara ett fall av klumpig parkeringsplanering av kommunen.


Citat:
Än värre blev det att de personer som bevittnade drunkningen inte ens kunde flytta på bilarna när de uppmanades.

DETTA! är ett lagbrott på flera håll. Om det är räddningsledaren som beordrar dig att flytta bilen och du inte gör det, gör du dig skyldig till brott mot lagen om skydd mot olyckor och den paragraf som stadgar att räddningsledaren får beordra dig att hjälpa till i räddningsarbetet. Om polisman beordrar dig så gör du dig skyldig till att inte följa denne anvisningar i trafik samt ohörsamhet mot ordningsmakt.



Citat:
Jag har även sett en bils dom en sur ambulansarbetare lade upp på facebook. De hade parkerat i ett bostadsområde där man inte ens fick parkera. På ambulansen står det klart o tydligt att det är parkeringsförbud inom en viss radie från ambulansen.

Dekaler på bilar utgör inte några skyltar så det P-förbudet gäller inte.


Lik förbannat så hade en jubelidiot parkerat precis bakom ambulansen.

Citat:
Kanske dax för en lagändring som säger att utryckningsfordon får köra på felparkerade/blockerande fordon?

Får de även idag. Ibland ryker rutorna på bilar som råkar stå fel. Detta går inom nöd.



Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Är helt positiv till "hårdare tag" när det gäller att upprätthålla säkerheten. Poliser och medborgare får ju slå sönder bilrutor om någon idiot lämnat sin hund i bilen när det är kokvarmt, varför ska inte detta gälla när man ska rädda människor?

Både Poliser, medborgare och räddningstjänst går i det här fallet under NÖD! Så alla får slå sönder rutor. Polisen har laga befogenhet att förstöra saker och räddningstjänsten tar sin rätt genom Nöd.
Citera
2018-06-03, 09:14
  #9
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Har slötittat ibland på ett program på femman som handlar om bärgare i Sthlm. Ett av deras stora problem är att ta sig fram.
Som sagt, slötittat. Men eftersom de inte kommer fram så måste det innebära att även vägrenen på motorvägarna är packade med bilar.

Nu var det inte det programmet som gjorde denna tråd utan en drunkningsolycka i Skåne som fick mig att bli förbannad.
Räddningstjänsten kunde inte ta sig fram pga alla parkerade bilar som blockerade. Misstänker att det räknas som felparkering.
Än värre blev det att de personer som bevittnade drunkningen inte ens kunde flytta på bilarna när de uppmanades.
Jag har även sett en bils dom en sur ambulansarbetare lade upp på facebook. De hade parkerat i ett bostadsområde där man inte ens fick parkera. På ambulansen står det klart o tydligt att det är parkeringsförbud inom en viss radie från ambulansen.
Lik förbannat så hade en jubelidiot parkerat precis bakom ambulansen.

Kanske dax för en lagändring som säger att utryckningsfordon får köra på felparkerade/blockerande fordon?
Sedan förstärker man dessa fordon rejält så de bara har att flytta på bilar som står i vägen vilket kommer resultera i stora skador. Självklart kommer försäkringsbolagen, fort som fan, ändra sina försäkringsvillkor till att försäkringen inte gäller vid felparkering.

Jo, jag anser även att polis ska ha rätt att besvara flygande stenar med minst gummikulor med.


Tänk alltså här håller jag med i allt du skrev dessutom stod folk och filma drunknings olyckan sjukt
Citera
2018-06-03, 09:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Det där är ett allmänt problem med rättsväsendet i sverige:

Ett killgäng sparkar ihjäl en annan individ, fegt och skoningslöst när han ligger ned på marken.

Det går inte att bevisa vem som utdelade den dödande sparken, så därför dömms ingen av dem för mord/dråp.

Jag tycker man borde sy in samtliga för mord i detta fall, och sedan så kan de reda ut själva i fängelset vem det var som gjorde det.

Samma sak borde gälla för gruppvåldtäkter. Döm samtliga för våldtäkt om ingen erkänner.

Inte helt korrekt. Finns något som heter att alla kan dömas som medgärningsmän. Om det inte går att visa exakt vem som gjorde vad så kan man iallafall visa att de var med på det, alla på olika sätt. De kan alltså alla dömas för mord. Vilket händer.
Citera
2018-06-03, 11:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Inte helt korrekt. Finns något som heter att alla kan dömas som medgärningsmän. Om det inte går att visa exakt vem som gjorde vad så kan man iallafall visa att de var med på det, alla på olika sätt. De kan alltså alla dömas för mord. Vilket händer.

I vissa fall kanske, men i andra fall blir det såhär:
http://www.dagensjuridik.se/2016/11/...s-av-hovratten
Citera
2018-06-03, 11:42
  #12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Tänk alltså här håller jag med i allt du skrev dessutom stod folk och filma drunknings olyckan sjukt
Det fenomenet finns även i trafiken. Folk som står som fån med kameran medan människor förblöder i sina bilar. Det intressanta med det är att de flesta bilar i dag är utrustade med förbandslåda. Men kameran är viktigare än att använda bilens utrustning.

Näe, när det gäller trafik så låt personer som blockerar få stora plåtskador som inte ersätts med försäkringspengar om de parkerar/ställer sig så de blockerar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback