Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-05, 00:39
  #25
Medlem
gabrielle2s avatar
Stolen blir väl ett objekt eftersom dess atomsammanställning inte är det samma som min.
Stolen lever inte och kan inte gå av sig själv.
Min atomuppbyggnad med allt vad det innebär kan i alla fall göra så att jag kan röra på mig.
Stor skillnad på mig och en stol oavsett atomer, kvarkar och dylikt.
Vad är verklighet är väl verkligheten som den ter sig för dig och eller för mig.
Vi uppfattar saker och ting på olika sätt fast vi delar en verklighet.
Vi bestämmer vad saker och ting skall kallas.
Om vi inte hade ett gemensamt språk eller namn på saker och ting så skulle verkligheten bli betydlig kompliserad för var och en av oss.
Jag har tänkt så här. Om det gick att föda upp ett barn i ett rum utan mänsklig kontakt. Utan språk, utan förklaringar på vad den ser eller hör. Eller barnet kanske inte ens får höra något eller se något mer än rummet.
Hur skulle den människan uppfatta verkligheten den dagen man släpper ut den ur rummet. Skulle den förstå vad en människa är. Vad den ser och hör. Skulle den ens prata. Hur? Barnet har ju aldrig hört ord på något.
Den har ju aldrig speglat sig i någon/ något.
Kaotisk verklighet?
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2018-06-05 kl. 01:29.
Citera
2018-06-05, 22:58
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Jag tänker bland annat på hur vi lever i samhället idag, med pengar och koncept av rätt och fel osv.
Det är bara ett spel. Visserligen spelar alla med hög insats, men det är fortfarande bara ett spel och det är ingen naturlag att det skall vara såhär eller ens behöver vara såhär i ett mänskligt samhälle.

Andra saker kommer av människans sätt att tänka. Vår hjärna.

Ett exempel är indelning av saker i olika objekt. Det finns egentligen inga objekt, utan det är något som människor har hittat på.

Ta t.ex. en trästol som står på ett trägolv i en stuga.

Stolen består av delar från olika träd, som i sin tur består av döda celler som består av olika atomer av mineraler från marken som träded sugit upp. Men golvet är ju percis samma sak.

Vad är det som gör stolen till ett objekt? Den är ju bara en hög sammanflätade atomer precis som golvet?

När jag sitter på stolen, vad skiljer den från mig? Jag består av atomer, det gör stolen också. Lite olika atomer men ändock atomer.

De flesta cellerna i kroppen är olika typer av organismer som inte är en del av dig, t.ex. bakterier (ja det är sant). http://www.alltomvetenskap.se/nyhete...r-av-bakterier

Men ändå talar vi om stolen som objekt, och människor som olika personer.
Denhär uppdelningen är ju bara något som vi gör i vår hjärna, den finns inte på riktigt!

Hur många fattar egentligen det här?

Semantiken säger ju en hel del. Människan är en underlig varelse, ett tonläge kan fatta ett begrepp som den gemene man inte förstår sig på, men ordet i sig kan ha en grym betydelse om man inflikar passion och förståelse.

Ett objekt kan förklaras som något subjektivt om personen i sig kan uttala sig väldigt artikulerat.

Om man fattar vad för värde språket har i sig så är man på god väg att bli väldigt vis, det är min uppfattning av livet.
Prövningar som sätter prägel på din retorik får din talförmåga att bli mer trovärdig då vi människor följs av emotionell förståelse.
Musik är ett praktexempel på att vi människor styrs mestadels av känslor än rationalitet, och visst är det underbart.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback