Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-06-06, 14:31
  #37
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guntermoist
Okej. Hade du många svårigheter när du skulle bygga eller gick det hyfsat lätt?

Jag fick hjälp av en kompis då det var första gången jag köpte delar för att bygga en dator, men med hans hjälp så gick det förvånansvärt lätt, tror vi fick ihop datorn på mindre än en timme och den var klar att användas direkt

Är du själv och inte har någon erfarenhet så gissar jag att det kommer ta betydligt längre tid så känner du någon som kan bygga datorer så ta hjälp av denna person
Citera
2018-06-06, 15:00
  #38
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guntermoist
Jag har övervägt att köpa begagnat, men blev avrådd av en annan här på Flashback. Det känns också lite osäkert att inte kunna ha någon säker garanti osv.
Jag hade tvärnekat till ett sådant uttalande, även om det är som du säger med garantin. Får du kvitto finns det ändå garanti förutsatt att du köper hyfsat nya delar, och det är inte som att man själv inte begagnar komponenter bara för man köper nytt; komponenter man inte ens rör fysiskt efter installationen. Skulle ändå olyckan vara framme (har själv ägt ett 100-tal datorer varav totalt två nya, där det värsta oväntade som hittills hänt varit ett krackelerat ljudkort) bör du ändå ha strax under hälften kvar att köpa ännu en ny rigg medan du kränger din gamla.

Men visst, klart tryggast är ju att köpa nytt, åtminstone när det gäller hjälp/support när något väl går fel, även om det blir väsentligt dyrare.
Citera
2018-06-06, 16:30
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Jag fick hjälp av en kompis då det var första gången jag köpte delar för att bygga en dator, men med hans hjälp så gick det förvånansvärt lätt, tror vi fick ihop datorn på mindre än en timme och den var klar att användas direkt

Är du själv och inte har någon erfarenhet så gissar jag att det kommer ta betydligt längre tid så känner du någon som kan bygga datorer så ta hjälp av denna person

Jag har en kompis som kan väldigt mycket om detta, han byggde sin egen dator. Tyvärr verkade han inte jättesugen på att hjälpa till när jag frågade honom, så tror jag köper montering.
Citera
2018-06-06, 16:31
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jag hade tvärnekat till ett sådant uttalande, även om det är som du säger med garantin. Får du kvitto finns det ändå garanti förutsatt att du köper hyfsat nya delar, och det är inte som att man själv inte begagnar komponenter bara för man köper nytt; komponenter man inte ens rör fysiskt efter installationen. Skulle ändå olyckan vara framme (har själv ägt ett 100-tal datorer varav totalt två nya, där det värsta oväntade som hittills hänt varit ett krackelerat ljudkort) bör du ändå ha strax under hälften kvar att köpa ännu en ny rigg medan du kränger din gamla.

Men visst, klart tryggast är ju att köpa nytt, åtminstone när det gäller hjälp/support när något väl går fel, även om det blir väsentligt dyrare.

Det är ju sant. Får man ett kvitto och papper på allt så är det ju lugnt. Annars kan man ju tycka att det är lite väl lätt att ljuga i en blocketannons.
Citera
2018-06-06, 16:52
  #41
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guntermoist
Så jag skulle kunna vänta och uppgradera grafikkortet till ett 1170 och byta ut sshd’n mot en m2 samt byter ut minnet mot något snabbare så skulle det vara en mycket bättre dator?

Yes!
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-06-06 kl. 17:04.
Citera
2018-06-07, 00:22
  #42
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guntermoist
Det är ju sant. Får man ett kvitto och papper på allt så är det ju lugnt. Annars kan man ju tycka att det är lite väl lätt att ljuga i en blocketannons.
Skit i blocket, kör på tradera och handla av folk med huvudsakligt goda omdömen. Risken att handla på Blocket är också att få betala överpris om man själv inte vet vad prylarna är värda. Vid öppen budgivning är det tvärtom kundernas marknad; är priset för högt så säljs inte varan, och oärlighet återspeglas ofta i negativa omdömen/låga säljarbetyg.

Nu är kanske inte jag den som skall tala om vad du ska göra, men bara ett tips iaf.
Citera
2018-06-08, 12:55
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Skit i blocket, kör på tradera och handla av folk med huvudsakligt goda omdömen. Risken att handla på Blocket är också att få betala överpris om man själv inte vet vad prylarna är värda. Vid öppen budgivning är det tvärtom kundernas marknad; är priset för högt så säljs inte varan, och oärlighet återspeglas ofta i negativa omdömen/låga säljarbetyg.

Nu är kanske inte jag den som skall tala om vad du ska göra, men bara ett tips iaf.

Tack för tipset! Jag tror endå att jag köper helt nya prylar för då vet man exakt vad man får.
Citera
2018-06-08, 12:59
  #44
Medlem
Okej kära vänner i tråden.
Jag har nog ändrat mig igen *överraskning*

Jag skulle kunna bygga denna dator:
https://www.komplett.se/wishlist/sha...b-1d5c50b1da13

Det är ungefär samma komponenter som den färdigbyggda på komplett förutom att den har snabbare ramminne, 50w mer nätagg och istället för en sshd 1tb så är det en kingston 240gb och istället en 1tb extra hårddisk.

Passar alla komponenter med varandra? Skulle den gå att bygga ihop eller saknas det något?
Otroligt tacksam för svar!

Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback