Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-10, 10:08
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Inte ens i närheten. Det där är kristendomen. Islam skulle vara helt annat.
På vad sätt då? Arbetsförbud för kvinnor, tvångsbefruktningar och tankeförbud känns som en carbon copy på IS drömsamhälle...

OnT, så håller jag med om att SR har missat att behandla sönderfallet som kan uppstå pga "inre hot", dvs subversiva krafter som infiltrerar samhället (t.ex islamism eller vänsterextremism). Även grov systemhotande brottslighet kan passa in under den flaggen. Det är inte utan anledning som Försvarsmakten listar "subversion" som ett generellt säkerhetshot. Islamism och kommunism är särskilt farligt eftersom det kan segla rätt länge under radarn med samhällets stöd (ett nazistiskt maktövertagande är inte lika sannolikt mtp att ett tiotal fjuniga nassar i Almedalen meriterar täckning i riksmedia...).

Jag tycker också att en storskalig ekonomisk krasch hade varit relevant att ta upp. Framför allt i kombination med extremt utbyggda (och därmed känsliga) transfereringssystem. Läs gärna vad Malcolm Kyeyune skrivit i frågan: https://tinkzorg.wordpress.com/2017/...rom-rosengard/

Bra podd överlag dock, och utmärkt inspiration för den som gillar postapokalyps!
Citera
2018-07-10, 14:01
  #14
Avstängd
Haverisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tack för tipset! Ska lyssna snart.

Jack Werner brukar vara bra.
Jack Werner är en lobbyist som förpackar sina budskap i ett lättillgängligt och ofta lite spännande omslagspapper. P3 Dystopia är inget undantag. Serien har bara hunnit upp i fem avsnitt och han har redan lyckats torgföra alarmism om klimatbluffen och att "högerextremismen" håller på att montera ner "demokratin".

Det här är inget annat än den gamla vanliga partsinlagan från extremvänstern som judiske Werner tillhör och som huserar på Sveriges Radio, lite lätt uppblandat med mindre politiserade avsnitt för att inte framstå som alltför propagandistisk. Propaganda och alarmism är dock precis vad det handlar om.

Och nej, jag kommer inte att lyssna vidare. Det finns betydligt bättre poddar som hanterar sånt här om man bara googlar lite. Behärskar man dessutom engelska så öppnar sig en hel palett av poddar som inte bygger på vänsterliberal doktrin.
Citera
2018-07-30, 23:05
  #15
Medlem
Mnomads avatar
Lyssnade just på avsnittet om antibiotika. Blev mest nyfiken på kung Carl V Gustaf som sägs ha delat ut nobelpriset till A Fleming och hans kollegor.
Citera
2018-11-10, 21:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Jack Werner är en lobbyist som förpackar sina budskap i ett lättillgängligt och ofta lite spännande omslagspapper. P3 Dystopia är inget undantag. Serien har bara hunnit upp i fem avsnitt och han har redan lyckats torgföra alarmism om klimatbluffen och att "högerextremismen" håller på att montera ner "demokratin".

Det här är inget annat än den gamla vanliga partsinlagan från extremvänstern som judiske Werner tillhör och som huserar på Sveriges Radio, lite lätt uppblandat med mindre politiserade avsnitt för att inte framstå som alltför propagandistisk. Propaganda och alarmism är dock precis vad det handlar om.

Och nej, jag kommer inte att lyssna vidare. Det finns betydligt bättre poddar som hanterar sånt här om man bara googlar lite. Behärskar man dessutom engelska så öppnar sig en hel palett av poddar som inte bygger på vänsterliberal doktrin.

Har du tips på några bra poddar om sånt här? Gärna på svenska men engelska funkar också.
Citera
2018-11-21, 11:53
  #17
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Jack Werner är en lobbyist som förpackar sina budskap i ett lättillgängligt och ofta lite spännande omslagspapper. P3 Dystopia är inget undantag. Serien har bara hunnit upp i fem avsnitt och han har redan lyckats torgföra alarmism om klimatbluffen och att "högerextremismen" håller på att montera ner "demokratin".

Det här är inget annat än den gamla vanliga partsinlagan från extremvänstern som judiske Werner tillhör och som huserar på Sveriges Radio, lite lätt uppblandat med mindre politiserade avsnitt för att inte framstå som alltför propagandistisk. Propaganda och alarmism är dock precis vad det handlar om.

Och nej, jag kommer inte att lyssna vidare. Det finns betydligt bättre poddar som hanterar sånt här om man bara googlar lite. Behärskar man dessutom engelska så öppnar sig en hel palett av poddar som inte bygger på vänsterliberal doktrin.

Du bör lyssna senaste avsnittet och se om du ändrar åsikt om Jack
Citera
2018-11-24, 19:10
  #18
Medlem
pjtrs avatar
Det här programmet tar upp intressanta frågor men är för spekulativt och osakligt för att ge en lyssnare något. Det är också vänstervridet men framförallt osakligt eftersom man tar upp lite för många trådar och försöker tvinna ihop dem till sin dystopi. De dramaturgiska inledningarna är spännande men skrämmer upp folk.
Citera
2019-01-22, 18:13
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Jack Werner är en lobbyist som förpackar sina budskap i ett lättillgängligt och ofta lite spännande omslagspapper. P3 Dystopia är inget undantag. Serien har bara hunnit upp i fem avsnitt och han har redan lyckats torgföra alarmism om klimatbluffen och att "högerextremismen" håller på att montera ner "demokratin".

Det här är inget annat än den gamla vanliga partsinlagan från extremvänstern som judiske Werner tillhör och som huserar på Sveriges Radio, lite lätt uppblandat med mindre politiserade avsnitt för att inte framstå som alltför propagandistisk. Propaganda och alarmism är dock precis vad det handlar om.

Och nej, jag kommer inte att lyssna vidare. Det finns betydligt bättre poddar som hanterar sånt här om man bara googlar lite. Behärskar man dessutom engelska så öppnar sig en hel palett av poddar som inte bygger på vänsterliberal doktrin.

Kan nog inte riktigt hålla med om att den är vänstervriden eller politisiär.

1. Finns inget som är myt med klimatet. Folk är bara blinda och lata för de vill hellre ha allting tillgängligt precis som det är. Det ska vara enkelt, effektivt och ge pengar. Till alla pris.

2. Dem pratar om sådant som sker, och vad då resultatet av allt detta kan bli. Det är ingen bluff att resistenta bakterier är ett riktigt hot, då särskilt för spädbarn och äldre, som inte klarar av något.

3. De diskuterar ganska flitigt om att många islamister försöker ta över flertalet länder och göra dem totalitära. För ja, det är en risk.

4. De tror heller inte att demokratin kommer försvinna totalt, inte i Sverige på långa vägar. Men i många länder har demokratin försvunnit.
Citera
2019-01-25, 12:54
  #20
Avstängd
Haverisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Kan nog inte riktigt hålla med om att den är vänstervriden eller politisiär.

1. Finns inget som är myt med klimatet. Folk är bara blinda och lata för ...
Och där slutade jag läsa.

Du är hjärntvättad och okunnig. Det är inte mer än så.
Citera
2019-01-25, 13:15
  #21
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
1. Finns inget som är myt med klimatet. Folk är bara blinda och lata för de vill hellre ha allting tillgängligt precis som det är. Det ska vara enkelt, effektivt och ge pengar. Till alla pris.
Att vi har sett en ökning i medeltemperatur är ganska väl konstaterat. Vad som frågan handlar om är hur mycket av ökningen som skett på grund av mänskliga utsläpp av växthusgaser OCH hur allvarliga förändringarna kan bli. Än så länge har vi inte sett någon typ av nedgång i mänsklighetens välstånd, trots att världen enligt de mest inflytelserika forskarna inom området skulle stå i brand vid det här laget med hundratals miljoner klimatflyktingar, krig om vattenreserver, New York under vatten etc.
Citera
2019-01-26, 13:29
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Och där slutade jag läsa.

Du är hjärntvättad och okunnig. Det är inte mer än så.

Ja det måste ju vara så kan ju inte vara på något annat sätt än ditt, eller hur?
Citera
2019-03-31, 13:35
  #23
Medlem
FedupFlorences avatar
Lovande senaste avsnitt, kära optimister!

https://sverigesradio.se/dystopia
Citera
2019-04-24, 08:42
  #24
Medlem
Blommetupps avatar
Jag har börjat lyssna på podden och enligt mig är den mycket intressant och skrämmande. Jag gillade framförallt avsnittet "När maten tar slut"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback