Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-02, 09:48
  #1
Medlem
Moment22x22s avatar
Relativt ny som medlem här och har följt "debatterna" en tid.

I grund och botten är detta ett intressant ämne att diskutera, men hur en del här uttrycker sig får en att inte ens vilja ge sig in i diskussionerna. Först och främst, sluta uttryck er (ni som gör det) som att alla män och kvinnor är likadana. Ni använder "män" och "kvinnor" som totala generaliseringar hela tiden, och det är fullkomligt idiotiskt.
JA det finns män som är bättre på mycket än kvinnor. Så var det sagt för alla pojkar/män på detta forumet som är oerhört beroende av att få höra det. Men, det finns också väldigt många kvinnor som är bättre på det mesta än många män (fysisk styrka exkluderat). INDIVIDER kallas det. Med olika personlighetsdrag och kvalitéer. Jag är själv kvinna, och är långt mer rationell och logisk än många andra INDIVIDER. Driven, gillar utmaningar, vill se resultat, god förmåga att koppla bort mina egna känslor och ta helikopterperspektiv, alltid haft ledande positioner på arbetsplatser, ganska dominant och ledande privat också, tar beslut, o.s.v. Sådant som jämt och ständigt på detta forum pratas om som manliga egenskaper. Samtidigt som jag besitter dessa egenskaper, är jag feminin och hör och häpna, dessutom gillar individer av andra könet, alltså män! Jag har aldrig haft problem med min relation till män, varesig vad gäller jämställdhet eller någonting annat. Jag vill ha en driven man som tar initiativ. Jag vill vara en jämlike med honom, i vissa situationer styr han och i andra är det jag.

Varje person är ansvarig för sitt liv, offerkoftor är det absolut värsta plagg där finns! Och tyvärr, i dagens samhälle, är det många individer, både män och kvinnor, som gör sig själv till offer och förväntar sig att "någon" annan ska lösa allting åt dem.

Det finns kvinnor som är stereotypiskt kvinnliga (kombination av biologi och samhällskonstruktioner) och det finns dito män. De flesta kvinnor och män som har självinsikt och inte är bittra eller lider av andra psykiska problem är inte motståndare inför varandra, tvärtom. De arbetar tillsammans. Jag har många positiva erfarenheter av båda könen i min tillvaro, med olika personligheter, hör och häpna, drag som är både typiskt "kvinnliga" och "manliga" och dessa kompletterar varandra. Naturligtvis finns det individer av varje kön med mindre lämpliga egenskaper, men det är VISSA, inte alla, av något kön.

Självklart finns det arbetsplatser som passar vissa individer bättre än andra, och då kvinnor och män utgör enskilda individer bör det pratas utifrån det. Det må så var att män som grupp och kvinnor som grupp besitter fler av vissa specifika egenskaper, men att prata om alla män och alla kvinnor som nån allmän sanning, är inte bara extremt korkat, utan även totalt inskränkt och inte lösningsfokuserat överhuvudtaget. Om nu alla män är logiska och rationella, hur kan det då komma sig att det är så många som skriver urbota korkade kommentarer här, som dessutom är fulla av känsloargument?(män agerar tydligen inte på känslor, enligt många här).

Nä, tänk ett varv extra innan ni postar nånting. Debatt är givande, om det sköts rätt.
2018-06-02, 10:18
  #2
Medlem
Ja, generaliseringar är legio här, men det beror mer på att man här kan göra sig av med sin frustration utan konsekvenser. Jag är övertygad om att de män och kvinnor som här och på andra fora uttrycker sig i generella termer är betydligt mer analyserande och välavvägda i sina resonemang i verkliga livet. I verkliga livet har jag inte träffat någon som uttryckt sig så kategoriskt som görs på anonyma forum. Det är ju både en fördel och en nackdel. Att kunna göra sig av med sin frustration behöver vi alla göra ibland men när det går över till individuella påhopp kan det bli riktigt otäckt.
2018-06-02, 11:17
  #3
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Relativt ny som medlem här och har följt "debatterna" en tid.

I grund och botten är detta ett intressant ämne att diskutera, men hur en del här uttrycker sig får en att inte ens vilja ge sig in i diskussionerna. Först och främst, sluta uttryck er (ni som gör det) som att alla män och kvinnor är likadana. Ni använder "män" och "kvinnor" som totala generaliseringar hela tiden, och det är fullkomligt idiotiskt.
Oj, förlåt att vi inte håller din standard eller uttrycker oss så som du vill. Män och kvinnor är världens mest accepterade uppdelning på gruppnivå. Man måste vara extremt indoktrinerad av sin alternativa ideologi om man försöker förminska eller förlöjliga den "sanningen". Jag har inget emot att man ifrågasätter gamla sanningar ibland, men just i såna här fall får du ett rungande fuck off, direkt! Jag vet dessutom varför du vill sudda ut gränsen i det här fallet. För att skapa dig en alternativ värld, där kvinnor är likadana som män i stället för att säga att kvinnor och män är olika utan att sätta godtyckliga värden på olikheterna. Ändå är det olikheterna feministerna använder som argument för att tigga till sig mer makt, fler lagar till kvinnors fördel, men framför allt en allt större kaka av pappa statens pengar/resurser. Absolut och total makt räcker inte tydligen.
Om du vill delta i diskussionen eller inte är ditt problem.
Jag tänker inte ta några som helst hänsyn till att du identifierar dig som kvinna och därmed kräver särskilt hänsynsfull behandling. Din pappa jobbar inte här och vill du trycka ner argument i halsen på folk, kommer i alla fall jag att ge växel på det i hårdvaluta.
Citat:
JA det finns män som är bättre på mycket än kvinnor. Så var det sagt för alla pojkar/män på detta forumet som är oerhört beroende av att få höra det.
Heja, nu har du alibi att hugga dem i ryggen, för nu har du sagt det magiska ordet?
Citat:
Men, det finns också väldigt många kvinnor som är bättre på det mesta än många män (fysisk styrka exkluderat). INDIVIDER kallas det. Med olika personlighetsdrag och kvalitéer.
Oooh, stoppa pressarna!
Citat:
Jag är själv kvinna, och är långt mer rationell och logisk än många andra INDIVIDER.
Megalomaner, sociopater och narcissister brukar uttrycka sig sådär. Vilket är du?Eller ska du helst låta nån annan bedöma det för sig själv?
Citat:
Driven, gillar utmaningar, vill se resultat, god förmåga att koppla bort mina egna känslor och ta helikopterperspektiv, alltid haft ledande positioner på arbetsplatser, ganska dominant och ledande privat också, tar beslut, o.s.v.
Jättebra CV, men tjänsten som bitch är redan tillsatt.
Citat:
Sådant som jämt och ständigt på detta forum pratas om som manliga egenskaper. Samtidigt som jag besitter dessa egenskaper, är jag feminin och hör och häpna, dessutom gillar individer av andra könet, alltså män! Jag har aldrig haft problem med min relation till män, varesig vad gäller jämställdhet eller någonting annat.
Du vet att den psykologiskt kastrerade mannen som vi kallar den "svenska mannen" är en kuvad cuckold, va? Han får lära sig redan som treåring att han är toxiskt maskulin och att de här pedagogerna ska se till att han skärper upp sig, så att han inte blir könsstereotypisk våldtäktsman. Han komemr dock fortfarande kallas för det så länge han lever. Speciellt om han är vit. Ett av bevisen för det är tom mjölk. En klassisk representant för vitheten.
Citat:
Jag vill ha en driven man som tar initiativ. Jag vill vara en jämlike med honom, i vissa situationer styr han och i andra är det jag.
Härligt. Då är du normal.
men vilka är det du låter tala för dig? F!, MP, V, C, L eller S? En driven man är nämligen en just en sån där toxisk man. Det är såna som han som är orsaken till att män tjänar mer.
Och det är kvinnor som röstar på partierna jag nämnde som inte vill ta eget ansvar på individnivå utan överlämnar "rättvisan" till demagogerna som lovar allt åt alla och signerar med "Vi är de svagastes representant". Trots att deras godhetssignallering aldrig löst något enda problem utan ställt till det mer i brist på konsekvenstänk. Att varje krona de vill ha till sina projekt tas från någon annan och i vårt fall är det våra äldre, vården, skolan, polis, infrastrukturen osv. Partierna jag nämnde sitter alla i samma båt, styrd av globalister och nyliberaler (Frankfurtskolan). Några är fortfarande hårdnackade kommunister också.
Citat:
Varje person är ansvarig för sitt liv, offerkoftor är det absolut värsta plagg där finns! Och tyvärr, i dagens samhälle, är det många individer, både män och kvinnor, som gör sig själv till offer och förväntar sig att "någon" annan ska lösa allting åt dem.
Bravo.
Citat:
Det finns kvinnor som är stereotypiskt kvinnliga (kombination av biologi och samhällskonstruktioner) och det finns dito män. De flesta kvinnor och män som har självinsikt och inte är bittra eller lider av andra psykiska problem är inte motståndare inför varandra, tvärtom.
Bitterhet kan också vara ett rättfärdigt självförsvar. Kan du förstå att människor som behandlas orättvist säger ifrån?
Citat:
De arbetar tillsammans. Jag har många positiva erfarenheter av båda könen i min tillvaro, med olika personligheter, hör och häpna, drag som är både typiskt "kvinnliga" och "manliga" och dessa kompletterar varandra. Naturligtvis finns det individer av varje kön med mindre lämpliga egenskaper, men det är VISSA, inte alla, av något kön.
Halleluja moment?
Det här har flera av oss försökt säga hela tiden, men det finns ett offentligt narrativ, en underliggande agenda, precis som i Matrix. Man kan välja att inte se det och låtsas som att altl är fine och dandy, eller så tar man det sk röda pillret och upptäcker verkligheten. DET har jag försökt ha som uppgift att visa och min verktygslåda är hyggligt välfylld med argument. Men inte helt full och definitivt inte helt heltäckande.
Alla är inte överens med mig om min verbalt aggressiva ton utan låter sin konflikträdsla ta över med för mig förväntat resultat.
Jag är inte så mycket för att diskutera ytliga narrativ utan pekar helst med hela handen rakt in i din amygdala.
Citat:
Självklart finns det arbetsplatser som passar vissa individer bättre än andra, och då kvinnor och män utgör enskilda individer bör det pratas utifrån det.
Så har det varit i 200 000 år. Behöver vi prata om det fortfarande?
Ja, kanske. Om kvinnor vill ha samma lön, fast det är männen som gör de tunga, farliga och svåraste jobben. (Se olycksstatistik men försök inte med argument i stil med "män ärklantiga och korkade, de får skylla sig själva)
Citat:
Det må så var att män som grupp och kvinnor som grupp besitter fler av vissa specifika egenskaper, men att prata om alla män och alla kvinnor som nån allmän sanning, är inte bara extremt korkat, utan även totalt inskränkt och inte lösningsfokuserat överhuvudtaget.
Det vessleord du använder här är "det må så vara". Hade du sagt "så här är det" (i snitt), hade ingen invänt. Tänker du efter förstår du varför.
Citat:
Om nu alla män är logiska och rationella, hur kan det då komma sig att det är så många som skriver urbota korkade kommentarer här, som dessutom är fulla av känsloargument?(män agerar tydligen inte på känslor, enligt många här).
Ingen påstår att alla män, har du inte förstått det?
Eller VÄNTA!!!
När feminister säger alla män gäller det omvända från det du säger nu?
Hur gick det till?
Såhär är det. Män är smartast OCH mest korkade. Kvinnor trängs ihop mer i mitten. I snitt. Detta illustreras bäst av den sk BELL-kurvan. Det svenska ordet för denna kurva är "normalfördelning".
I verkligheten och det som är faktabaserat och mätbart finns ingen data för individnivå som går att använda som argument. Därför är större studier det enda man kan dra vissa slutsatser ifrån. Nackdelen är att dessa bara ger "i genomsnitt". Idioter kan använda den ena eller den andra ändan för att påstå en sak eller det motsatta ur den andra ändan. Fakta är dock detta.
Män och kvinnor är lite olika. Kvinnor har mindre spridning inom sin grupp än män. Det ger fler manliga ytterligheter i båda ändar. Snittet, dvs där kurvan är som högst har kvinnor en högre kurva, dvs de är fler där, medan männens kurva är lite längre upp på IQ-skalan. Skillnaden är inte stor men den finns där och är tveklöst sann. Och därför förnekad, så klart. BELL-kurvan göms därför undan för andra nyheter som ger en mer positiv bild av kvinnan eller en mer negativ bild av män. Bara man håller koll på vem som är offret hela tiden, och vem som är förövaren.
Citat:
Nä, tänk ett varv extra innan ni postar nånting. Debatt är givande, om det sköts rätt.
Härligt att äntligen få in en riktig domare om inte alls framstår som godtycklig.
Var det därför det var viktigt för dig att säga att du är kvinna?
Höstens metoo hade ju som uppgift att lära oss att det är obligatoriskt att lyssna och tro på allt kvinnor säger, ANNARS JÄVLAR!!!
__________________
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-06-02 kl. 11:20.
2018-06-02, 11:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Ja, generaliseringar är legio här, men det beror mer på att man här kan göra sig av med sin frustration utan konsekvenser. Jag är övertygad om att de män och kvinnor som här och på andra fora uttrycker sig i generella termer är betydligt mer analyserande och välavvägda i sina resonemang i verkliga livet. I verkliga livet har jag inte träffat någon som uttryckt sig så kategoriskt som görs på anonyma forum. Det är ju både en fördel och en nackdel. Att kunna göra sig av med sin frustration behöver vi alla göra ibland men när det går över till individuella påhopp kan det bli riktigt otäckt.
Samtidigt kan jag tänka mig att ett forum som Flashback många gånger kan tjäna som en säkerhetsventil . Bättre att få vräka ur sig här än att gå ut och slå någon på käften. Att formulera och skriva ner sitt missnöje och att få feedback kan vara ett effektivt sätt att dels tvingas djupare in i en diskussion, dels tvingas ta del av vad andra tycker. Man kan förbannad över vissa svarsinlägg, men man inser också att vi är olika.
2018-06-02, 11:32
  #5
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Samtidigt kan jag tänka mig att ett forum som Flashback många gånger kan tjäna som en säkerhetsventil . Bättre att få vräka ur sig här än att gå ut och slå någon på käften. Att formulera och skriva ner sitt missnöje och att få feedback kan vara ett effektivt sätt att dels tvingas djupare in i en diskussion, dels tvingas ta del av vad andra tycker. Man kan förbannad över vissa svarsinlägg, men man inser också att vi är olika.
De flesta journalister läser här och så länge vi erbjuder goda argument för teser och vår synopsis är skarp kommer detta färga av sig till slut.

Hej Åsa Linderborg osv, vilket nick du än använder.
2018-06-02, 12:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
------------------
Härligt att äntligen få in en riktig domare om inte alls framstår som godtycklig.
Var det därför det var viktigt för dig att säga att du är kvinna?
Höstens metoo hade ju som uppgift att lära oss att det är obligatoriskt att lyssna och tro på allt kvinnor säger, ANNARS JÄVLAR!!!

Härligt Pansarvecket! Nu börjar jag känna mig riktigt uppiggad! Har hört all argumentering så oändligt många gånger, men here we go again! Vad vore livet utan olika?
2018-06-02, 12:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Samtidigt kan jag tänka mig att ett forum som Flashback många gånger kan tjäna som en säkerhetsventil . Bättre att få vräka ur sig här än att gå ut och slå någon på käften. Att formulera och skriva ner sitt missnöje och att få feedback kan vara ett effektivt sätt att dels tvingas djupare in i en diskussion, dels tvingas ta del av vad andra tycker. Man kan förbannad över vissa svarsinlägg, men man inser också att vi är olika.
Ja, där håller jag med dig, bättre att lufta sin frustration här och kanske, kanske få en återkoppling som gör att jag ser mitt problem ur en helt annan synvinkel.
Det är tyvärr de grövsta kommentarerna som lyfts fram när man debatterar detta form. Många kommentarer är genomtänkta, jag håller inte alltid med men det hör ju till i en debatt.
2018-06-02, 12:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Ja, där håller jag med dig, bättre att lufta sin frustration här och kanske, kanske få en återkoppling som gör att jag ser mitt problem ur en helt annan synvinkel.
Det är tyvärr de grövsta kommentarerna som lyfts fram när man debatterar detta form. Många kommentarer är genomtänkta, jag håller inte alltid med men det hör ju till i en debatt.
Jag gick in i den tråden därför att jag anade att vi kanske klarar av att gå upp i helikoptern och oavsett könstillhörighet, ålder och visdom kanske kan komma fram till en gemensam nämnare.
Genom mitt liv har jag iakttagit hur viktigt det är med förebilder, oavsett kön. Upplever att många i yngre generationer har saknat detta under sin uppväxt. Idag märker jag hela tiden effekterna; en osäkerhet under ytan som döljs av just YTAN.
2018-06-02, 13:14
  #9
Medlem
NiveaBodylotions avatar
En narcissisttråd. Inget att se här. Move along. ...
2018-06-02, 13:15
  #10
Medlem
Jenny9s avatar
"Relativt ny som medlem här och har följt "debatterna" en tid."

Samma här. Din trådstart är den bästa jag läst under "feminism" än så länge. Håller med dig till punkt och pricka.

Jag har varit med länge i andra sammanhang. Jag läste Pär Ströms blogg, Pelle Billings blogg och Genusnytts blogg, båda de sista bloggarna läste jag från början till slut.

Jag lärde mig mycket om mig själv och enormt mycket om män. Många män där hatade feminismen, men kom med genomtänkta och kloka argument och debatterna där var väldigt givande.

Visst fanns där ett försvinnande litet antal som hatade kvinnor och hade svårt att dölja det.

Här på Flashback däremot är det det omvända som gäller. Jag har läst hela trådar där kvinnor omnämns nästan genomgående som "sliddjur", "horluder" och andra kreativa uttryck.

Helt ärligt hade jag aldrig hört tex "sliddjur" innan.

Många män här är otroligt svåra att diskutera med eftersom de enbart kommer med känsloargument h e l a tiden. När de möter en kvinna med faktabaserde argument blir de helt tokiga och hysteriska och avslutar varje mening med "ditt fån" till exempel.

Jag läste länge om aktuella brott och mordfall under "Samhälle" innan jag blev medlem. Men även där får kvinnor otroligt mycket skit. Om hon har gjort det minsta fel i deras ögon, betett sig fel, litat på fel personer, ser ut på ett visst sätt osv då är hon en "svensk hora", "batikhäxa", "får skylla sig själv", "klär sig som en hora", "behövde en reality check" osv osv osv.

Lisa Holm och Tova Moberg är exempel på bra offer enligt Flashback. Offer som är invandrare är lika hatade döda som levande. Tyvärr är där en del anhöriga som sitter och läser.

En tråd startades upp "Vad är kvinnor ens bra på". Jag och en annan medlem förstörde hela tramstråden med överdrivet ironiska kommentarer för att få den slängd i papperskorgen, vilket ändå tog ganska lång tid. Till slut ansåg en moderator att tråden inte hade något med feminism att göra och slängde den.

Så "toleransen" är väldigt hög och debatterna blir snabbt infekterade.
2018-06-02, 13:25
  #11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
En narcissisttråd. Inget att se här. Move along. ...

Jag ser inte narcissisismen. Vill du ge exempel på vad som är det narcissistiska i hennes kommentar?
2018-06-02, 13:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Här på Flashback däremot är det det omvända som gäller. Jag har läst hela trådar där kvinnor omnämns nästan genomgående som "sliddjur", "horluder" och andra kreativa uttryck.

Helt ärligt hade jag aldrig hört tex "sliddjur" innan.

Många män här är otroligt svåra att diskutera med eftersom de enbart kommer med känsloargument h e l a tiden. När de möter en kvinna med faktabaserde argument blir de helt tokiga och hysteriska och avslutar varje mening med "ditt fån" till exempel.

Så "toleransen" är väldigt hög och debatterna blir snabbt infekterade.
Intressanta erfarenheter från dig. Desto större anledning hålla den här tråden på en hyfsad nivå och se om det går att spinna vidare.
Att du upplevt att män är svåra att diskutera med på Flashback kan ju bero på att många lätt halkar in i "batikhäxejargongen". Män är gruppstyrda på ett mer uttryckligt sätt än kvinnor och gapar en så faller dom andra in. Att som man kunna stå emot grupptryck och stå för balanserade åsikter kräver mycket på ett forum som detta.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback