Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-02, 02:19
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Går det att höja topphastigheten på en Honda CBR 125 2013 överhuvudtaget?
Skulle vara kul om man i alla fall kunde hålla jämnt med bilarna utan problem.

Blir det ostabilt att köra snabbt med en så lätt cykel? 180 kg eller nått.
Citera
2018-06-02, 02:37
  #2
Medlem
zxcvb45s avatar
Det är klart att det går att trimma en motor? Är du allvarlig?
Citera
2018-06-02, 02:56
  #3
Medlem
StormaktRods avatar
Kan du få den att gå fortare? Ja absolut om du bara spenderar tillräckligt mycket. Är det värt det? absolut inte. Det är bättre att köpa en större hoj eller något med mer effekt från början.
Citera
2018-06-02, 03:32
  #4
Medlem
snefisks avatar
Jag gissar att du är 16 och har tagit lätt mc med tummen mitt i näven. Om det är så, så kan du börja googla efter trim avgasrör samt andra insugsmodeller dvs Reed ventiler/förgasare(modifikationer, munstycken. Mm.). Även om där finns andra tändningssystem. Efter dessa stegen börjar det bli dyrare. Drevsats?
__________________
Senast redigerad av snefisk 2018-06-02 kl. 03:34. Anledning: Drevsats
Citera
2018-06-02, 05:58
  #5
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Självklart kan du höja topphastigheten men då får accelerationen stryka på foten.
Mindre drev bak och större fram!

Sen förstår jag inte varför, en CB 125cc gör ca 120 knyck med medvind så du har inga problem att följa med i trafikrytmen.
Citera
2018-06-02, 07:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snefisk
Jag gissar att du är 16 och har tagit lätt mc med tummen mitt i näven. Om det är så, så kan du börja googla efter trim avgasrör samt andra insugsmodeller dvs Reed ventiler/förgasare(modifikationer, munstycken. Mm.). Även om där finns andra tändningssystem. Efter dessa stegen börjar det bli dyrare. Drevsats?

Nu är CB en fyrtakt, vilket gör det lite mer komplicerat.
Citera
2018-06-02, 13:56
  #7
Medlem
killawifes avatar
Det går men det är INTE prisvärt. Jag läste ett test för många år sen i Performance bikes där man ville se vad man kunde ådstakomma med en YZF 125 R, en likvärdig hoj som din. Man bytte cylinder, topp, förgasare, avgas, tändning och de mappade även motorn men ingen individuell trimning eller portning. Och efter att de gjort allt som de kunde till en kostnad av 3500 pund så ökade toppfarten från ca 130 till ca 160. Accelerationen var dock mycket bättre men det totala antalet hästkrafter var rätt lågt, 17-18 hk nånstans.
Jag har tidningen nånstans men tyvärr nerpackad i en låda, kanske kan rota fram den senare.

Det var bättre förr. Då kunde man köpa en Lucky strike kittad Cagiva freccia med 38 hk direkt i affären. Den gjorde 190 på mätaren. Min RD350 jag hade senare gjorde 205.

Jag kan även nämna att jag hade en MTX125R som pendlarhoj för några år sen och den gjorde 130 kmh på mätaren utan problem. Och då är det en offroad. Kan ju vara värt att köpa en strypt sån som man sen ostryper. Om nu får göra det, de ändrar ju reglerna jämt.
__________________
Senast redigerad av killawife 2018-06-02 kl. 13:58.
Citera
2018-06-02, 18:23
  #8
Medlem
WhaleMales avatar
Jag skulle vilja ha lite mer acceleration och högre toppfart så billigt som möjligt.
Kommentarer om hur dum jag är tjänar inget syfte.
Citera
2018-06-03, 10:59
  #9
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Jag skulle vilja ha lite mer acceleration och högre toppfart så billigt som möjligt.
Kommentarer om hur dum jag är tjänar inget syfte.

180cc kit kostar under 1.000:- på eBay. Är nog mest power för pengen.
Citera
2018-06-03, 11:03
  #10
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det går men det är INTE prisvärt. Jag läste ett test för många år sen i Performance bikes där man ville se vad man kunde ådstakomma med en YZF 125 R, en likvärdig hoj som din. Man bytte cylinder, topp, förgasare, avgas, tändning och de mappade även motorn men ingen individuell trimning eller portning. Och efter att de gjort allt som de kunde till en kostnad av 3500 pund så ökade toppfarten från ca 130 till ca 160. Accelerationen var dock mycket bättre men det totala antalet hästkrafter var rätt lågt, 17-18 hk nånstans.
Jag har tidningen nånstans men tyvärr nerpackad i en låda, kanske kan rota fram den senare.

Det var bättre förr. Då kunde man köpa en Lucky strike kittad Cagiva freccia med 38 hk direkt i affären. Den gjorde 190 på mätaren. Min RD350 jag hade senare gjorde 205.

Jag kan även nämna att jag hade en MTX125R som pendlarhoj för några år sen och den gjorde 130 kmh på mätaren utan problem. Och då är det en offroad. Kan ju vara värt att köpa en strypt sån som man sen ostryper. Om nu får göra det, de ändrar ju reglerna jämt.

Det var tider det när en lätt motorcykel hade rejält med krut i maskinen, hade själv en Honda NSR 125cc en 91a med drygt 30 hästkrafter, med dagens regler så får man på sin höjd ha hälften av den effekten.
Citera
2018-06-09, 20:10
  #11
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
180cc kit kostar under 1.000:- på eBay. Är nog mest power för pengen.

Skulle du kunna länka så det passar till min mc?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback