Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-02, 08:50
  #13
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Men förut fick jag höra att myggen ''attackerar'' mest den som dödar myggor. Det känns egentligen inte särskilt logiskt eftersom myggen attackerar ju egentligen inte. De är bara i behov av blod för att föröka sig.

Men nyligen när jag var ute i trädgården och desto mer jag dödade myggor, ju mer verkade komma. Vad kan detta bero på eller var det kanske en rent slump?

Tror du myggen har någon analysförmåga och vet vad de sysslar med? För att döda många mygg så behöver du vara där det finns många mygg och då blir du samtidigt mycket myggbiten.
Citera
2018-06-02, 11:46
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Jag tror du har fel!

Vissa människor blir mer myggbitna än andra. Jag gissar på att vi utsöndrar nåt i svetten som myggor attraheras kring.

Hormoner eller dylikt. Men jag vet faktiskt inte.

Enligt denna sida förefaller du ha rätt.

Citat:
Andedräkt, svett och dofter från huden attraherar myggor. Olika myggarter kan dock reagera på olika sinnesintryck., till exempel olika dofter. Till de specifika ämnen som lockar myggor hör:

koldioxid i andedräkten
mjölksyra i svett
1-okten-3-ol i svett
ammoniak i svett

När jag tänker på saken skulle det kunna ligga något i TS iakttagelse. Om man febrilt fäktar efter myggen är det troligt att man svettas och utandas mer koldioxid än om man med stoiskt lugn uthärdar myggattacken...
Citera
2018-06-02, 14:58
  #15
Medlem
Ultrasmisks avatar
Undrar om "naturfolk" blir mindre bitna än andra ? bättre försvar?
Citera
2018-06-02, 20:59
  #16
Avstängd
Kick88s avatar
Tack för länken! Jag antog att det var något ämne i kroppen som får vissa av oss att bli lite extra ansatta av mygg. Hormoner eller dylikt.


Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Enligt denna sida förefaller du ha rätt.

När jag tänker på saken skulle det kunna ligga något i TS iakttagelse. Om man febrilt fäktar efter myggen är det troligt att man svettas och utandas mer koldioxid än om man med stoiskt lugn uthärdar myggattacken...
Citera
2018-06-02, 21:05
  #17
Medlem
Om du slår ihjäl en mygga så får du blod från myggan på dig. De andra myggorna kanske känner lukten av detta blod vilket lockar dit dem?
Citera
2018-06-02, 21:41
  #18
Avstängd
Kick88s avatar
Jag låter udda vara osagt ock bestrider inte ditt påstående.

Men det låter inte helt orimligt! Spindlar som dras till fukt känner ju av vattenmolekyler, så varför inte samma sak med myggor som kanske känner av folks blod?

Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Om du slår ihjäl en mygga så får du blod från myggan på dig. De andra myggorna kanske känner lukten av detta blod vilket lockar dit dem?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback