Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-01, 21:22
  #1
Medlem
Var ska man placera sitt sparande om börserna går ner?
Jag vet att det handlar om räntefonderna, korrekt?
Vilka konkret ska ni rekommendera just nu?
Citera
2018-06-01, 21:51
  #2
Medlem
Briggsjos avatar
Pacific Multi Asset A då den har väldigt liten eller negativ korrelation med börsen.

Kolla in avsnitt #52 av Rika Tillsammans på Youtube.
__________________
Senast redigerad av Briggsjo 2018-06-01 kl. 22:18.
Citera
2018-06-02, 00:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briggsjo
Pacific Multi Asset A

Kollar upp det!
Citera
2018-06-02, 12:19
  #4
Medlem
Pudersockers avatar
Spiltan högräntefond är ju en bra å säker räntefond för det mesta, den är kanske inte den minst riskfria i just nedgångar men å andra sidan hänger man med lite i uppgångar om de fortsätter och den är oändligt "säkrare" än alla aktiefonder så flyttar man pengar från såna så behöver man inte oroa sig allt för mycket för större nedgångar på börsen, över tid borde den ge vinst. Ett komplement till andra räntefonder alla fall, den är mitt förstaval. Så finns Spiltan räntefond Sverige och Öhman realräntefond och massa olika obligationsfonder med namn som innehåller obligation eller corporate med låg risk också, om de har mindre risk än räntefonder generellt vet jag inte riktigt de befinner sig ung på samma nivå i riskskalan (2 av 7) när man tittar på den men jag vet inte hur slaviskt den ska tolkas i just nedgångar. Alltid bra med fler ägg i samma korg och det kostar inget att satsa på fler än allt på en.
För något lite mer risk men som inte borde påverkas så mycket av nedgångar och som ger bättre utdelning kanske du också ska titta på alternativ som Lendify och Brocc, de känns som nåt mellanting i risk å vinstchans mellan aktier och räntor. Sätt av en mindre del på dem kanske kan va kul.
För den delen kanske man inte heller ska gå helt ur aktiemarknaden, behåll några globalindexfonder, de är väl de säkraste av indexfonder.
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2018-06-02 kl. 12:27.
Citera
2018-06-07, 11:13
  #5
Medlem
Vad tror ni om Pacific Precious?

+Fokus på ädelmetaller
+Ett rätt OK NORMAN-belopp

-Man kan inte se mkt historik då den är rätt ung

Tankar?
Citera
2018-06-24, 21:07
  #6
Medlem
Happymanwithcats avatar
Om man just är ute efter det som har negativ korrelation till index så finns det en hel del att välja mellan.
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...fred-berg-bear
"Fonden har som målsättning att ge en daglig avkastning som motsvarar cirka 90 procent av fallet i den dagliga förändringen av det svenska indexet OMX Stockholm 30 GI (nedan Indexet). Det innebär att om Indexet sjunker 1 procent så stiger fondens värde med cirka 0,9 procent och om Indexet stiger 1 procent så sjunker fondens värde med cirka 0,9 procent"
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...lant-protect-a
"Atlant Protect är en aktivt förvaltad hedgefond som fokuserar på derivatstrategier baserade på Stockholmsbörsens OMXS30-index. Fonden är i synnerhet fokuserad på att identifiera och agera på situationer då risken för börsnedgång bedöms vara högre än normalt och därmed i första hand skapa hög avkastning de perioder då den svenska börsen faller kraftigt. Derivatstrategierna kombineras med en aktiv ränteförvaltning där tyngdpunkten ligger på nordiska företagsobligationer."
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ics-cat-bond-a
"Fonden investerar i Cat Bonds (värdepapper som bär försäkringsrisk, främst för naturkatastrofer, där vind och jordbävning är de vanligaste riskerna), vilka har låg eller ingen korrelation till andra tillgångsslag. Strategin är en global diversifiering ifråga om geografi och typ av risk, med målet att åstadkomma en god riskjusterad avkastning och att begränsa effekterna av naturkatastrofer."

Alla ovanstående har negativ eller låg korrelation med index dvs något du vill äga när index rör sig nedåt eller i sidled.
Själv har jag ca 10% av mitt sparade kapital i Atlant protect som en hedge nu när det varit lite oroligt ett tag. Ökar i den eller andra med negativ korrelation ifall PMI eller någon annan viktig makrodata ser ut att gå under snitt för tillväxt.
Nu det senaste har det främst varit hushållen som blivit mer oroliga medan inköpsindex och vinsttillväxt befinner sig på rekordnivåer - främst i USA.
Citera
2018-06-24, 22:52
  #7
Medlem
messiasibids avatar
Jag kan bara höja ett varningensfinger det är skillnad på negativ korrelation under normala tider och negativa korrelationer när golvet rämmar i en finanskris. Många tillgångar som uppvisade negativ korrelation kan plötsligt bli korrelerade när folk får panik.

När du kollar på fonder kolla då noggrant historiskt under krisperioder om det nu är sådant du vill skydda dig emot.

Guld nämns ofta men man ska komma ihåg att guld priset är väldigt volatilt då guldet handlas frekvent. Guld skyddar ju dock från eventuellt nedgång dock ska man komma ihåg att guld enbart är guld. Det du köper är just guld. Det skiljer sig väldigt mkt från framför allt aktier där det är ett bolag som faktiskt är värdeskapande.

Det man kan göra är att köpa aktier med negativt beta(negativ korrelation) mot marknaden, dessa är relativt sällsynta dock men norska laxaktier uppvisar negativ korrelation då de följer lax-priset de rämmar dock under stora krascher. Energi aktier är stabila; exempelvis "National Grid, "American Waterwork group" De tappade nästintill ingenting under finanskrisen 2008. Obs: gör din egen värdering innan köp.

Obligationsfonder består av korta och långa räntefonder. Detta betyder att obligationerna har olika löptider, detta bestämmer i sin tur hur känsliga de är för ränteförändringar. En lång räntefond är mer känslig för ränteförändringar (högre duration). Detta kan du förstå intuitivt om du har en obligation på 10 år som ger x-procent per år och sedan höjs statsräntan, då är folk inte beredda att betala lika mycket för din obligation.

Vad betyder detta? Om du tror statsräntan kommer höjas på sikt (troligt) så kommer långa räntefonder få det tufft, korta räntefonder klarar höjningar bättre. Dock exempelvis under finanskrisen 2008 så steg långa räntefonder med över 10% upp så om det krashar rejält är långa räntefonder bättre än korta räntefonder. Självklart finns det alla möjliga varianter Korta-Långa är ju en glidande skala med olika genomsnittliga löptider. Om du vill själv leka hur mkt i värde din fond går upp eller ner i förhållande till ränteförändringar kan du använda denna formel:
Prisförändringen = - Durationen * förändringen i räntan (YTM) i decimaler vilket ger hur priset på obligationen förändras.

Själv tror jag ännu inte på nedgång men det är jag det.
__________________
Senast redigerad av messiasibid 2018-06-24 kl. 23:04.
Citera
2018-06-25, 14:33
  #8
Medlem
htdgs avatar
Guld och andra metaller brukar vara bra i nedgångar. Jag har 15% av min portfölj i fonden "BGF World Gold A2".

Du kan läsa mer om den här:
https://www.avanza.se/placera/redakt...om-haller.html
Citera
2018-06-25, 21:48
  #9
Medlem
Trendföljande CTA:s brukar ha ganska god avkastning i bestående börsnedgångar och är hyfsat okorrelerade till börsen över tid. T.ex., SEB Asset Selection och Lynx. Detta då de tjänar på långsiktig volatilitet på 2-12 månader. Dock förlorar de på kortsiktig hög volatilitet typ februari i år så man ska inte förvänta sig allt för mycket.
Citera
2018-06-29, 10:10
  #10
Medlem
sinewaves avatar
Ett enkelt glidande medelvärde och en drös tillgångar t ex:
https://m.imgur.com/a/eK2eP
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback