Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-01, 14:25
  #1
Medlem
Axel-Foleys avatar
Hej Flashback.

Vi gör historien kort och enkel.
För ca 3-4 år sedan så lånade jag ut pengar till min dåvarande sambo för att hon skulle kunna köpa sig en bil.
Förhållandet tog slut och vi gick skilda vägar.
Jag visste att det skulle bli lite knapert för henne när vi gick isär, så jag sa att hon kunde betala av skulden i sin egen takt.
Men nu, 3-4 år senare så har inga pengar kommit in, och hon tänker inte betala.
Hon säger att eftersom vi inte skrev någonting på det så kommer hon säga att det är en "gåva" om jag gör ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Hur ser det ut för mig, finns möjligheten för att få tillbaka pengarna eller är det kört då vi aldrig skrev någonting på papper?

Tack på förhand.
/Foley
Citera
2018-06-01, 14:28
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel-Foley
Hej Flashback.

Vi gör historien kort och enkel.
För ca 3-4 år sedan så lånade jag ut pengar till min dåvarande sambo för att hon skulle kunna köpa sig en bil.
Förhållandet tog slut och vi gick skilda vägar.
Jag visste att det skulle bli lite knapert för henne när vi gick isär, så jag sa att hon kunde betala av skulden i sin egen takt.
Men nu, 3-4 år senare så har inga pengar kommit in, och hon tänker inte betala.
Hon säger att eftersom vi inte skrev någonting på det så kommer hon säga att det är en "gåva" om jag gör ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Hur ser det ut för mig, finns möjligheten för att få tillbaka pengarna eller är det kört då vi aldrig skrev någonting på papper?

Tack på förhand.
/Foley

Redan där att det är muntligt, ger en enorm uppförsbacke. Och eftersom det har gått så pass lång tid, går det inte längre.
Citera
2018-06-01, 14:28
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag råder dig från och här nu att ta denna diskussionen med henne skriftligt.
Citera
2018-06-01, 14:30
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel-Foley
Hej Flashback.

Vi gör historien kort och enkel.
För ca 3-4 år sedan så lånade jag ut pengar till min dåvarande sambo för att hon skulle kunna köpa sig en bil.
Förhållandet tog slut och vi gick skilda vägar.
Jag visste att det skulle bli lite knapert för henne när vi gick isär, så jag sa att hon kunde betala av skulden i sin egen takt.
Men nu, 3-4 år senare så har inga pengar kommit in, och hon tänker inte betala.
Hon säger att eftersom vi inte skrev någonting på det så kommer hon säga att det är en "gåva" om jag gör ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Hur ser det ut för mig, finns möjligheten för att få tillbaka pengarna eller är det kört då vi aldrig skrev någonting på papper?

Tack på förhand.
/Foley

HD har slagit fast att om givaren påstår att det rör sig om ett lån och mottagaren att det rör sig om en gåva, så har mottagaren bevisbördan för att det rör sig om en gåva. Det räcker alltså att du påstår att det var ett lån, så måste hon inkomma med bevisning att det är en gåva och inte ett lån. Detta gäller dock i tingsrätten. KFM gör ingen prövning, utan där kan hon bestrida utan att ange anledning. Bestrider hon hos KFM har du möjlighet att begära att det överförs till TR för prövning i sak.

https://lagen.nu/dom/nja/2014s364

Bestrider hon att transaktionen ö.h.t skett ligger ju dock bevisbördan på dig att visa att du lånat ut pengarna (bankutdrag eller SMS eller liknande). Därefter ska hon bevisa att det var en gåva och inte ett lån.
Citera
2018-06-01, 14:31
  #5
Medlem
GormDenGamles avatar
https://lagen.nu/1981:130#P2
Citera
2018-06-01, 15:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
HD har slagit fast att om givaren påstår att det rör sig om ett lån och mottagaren att det rör sig om en gåva, så har mottagaren bevisbördan för att det rör sig om en gåva. Det räcker alltså att du påstår att det var ett lån, så måste hon inkomma med bevisning att det är en gåva och inte ett lån. Detta gäller dock i tingsrätten. KFM gör ingen prövning, utan där kan hon bestrida utan att ange anledning. Bestrider hon hos KFM har du möjlighet att begära att det överförs till TR för prövning i sak.
Så sant, men det kan nog kompliceras av att de var sambos vid tillfället. Det gör det betydligt mer sannolikt att det är frågan om en gåva.
Citera
2018-06-01, 15:32
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
https://lagen.nu/1981:130#P2

Ja, alltså 10 års preskription. Inga problem.

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Så sant, men det kan nog kompliceras av att de var sambos vid tillfället. Det gör det betydligt mer sannolikt att det är frågan om en gåva.

Så är det, vilket exempelvis HovR bedömde här: http://www.dagensjuridik.se/2017/09/...er-bevisbordan
Citera
2018-06-01, 16:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel-Foley
Hej Flashback.

Vi gör historien kort och enkel.
För ca 3-4 år sedan så lånade jag ut pengar till min dåvarande sambo för att hon skulle kunna köpa sig en bil.
Förhållandet tog slut och vi gick skilda vägar.
Jag visste att det skulle bli lite knapert för henne när vi gick isär, så jag sa att hon kunde betala av skulden i sin egen takt.
Men nu, 3-4 år senare så har inga pengar kommit in, och hon tänker inte betala.
Hon säger att eftersom vi inte skrev någonting på det så kommer hon säga att det är en "gåva" om jag gör ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Hur ser det ut för mig, finns möjligheten för att få tillbaka pengarna eller är det kört då vi aldrig skrev någonting på papper?

Tack på förhand.
/Foley

Bara genom att läsa ditt rubbade inlägg så fattar man varför bruden drog. Uppenbarligen har du inte alla hästar hemma, så fortsätt du med dina penga-anspråk. Du har inga fler brudar du kan lugga?
Citera
2018-06-01, 17:04
  #9
Medlem
Installera nån app för att spela in samtal. Ring sedan och ställ lite kluriga frågor angående pengarna hon är skyldig.

På det viset kan du kanske få ett erkännande om både skuld och att hon inte tänker betala inspelat.

Får du det här du kanske ett bättre förhandlingsläge sen.
Citera
2018-06-01, 22:03
  #10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Installera nån app för att spela in samtal. Ring sedan och ställ lite kluriga frågor angående pengarna hon är skyldig.

På det viset kan du kanske få ett erkännande om både skuld och att hon inte tänker betala inspelat.

Får du det här du kanske ett bättre förhandlingsläge sen.
Tänkte precis föreslå det.
Mycket relevant tips.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback