Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-06-02, 14:28
  #37
Medlem
fritzfreelings avatar
Nils verkar ha koll på olika gifter och säkerligen intagit båda med tanka på hur han beter sej.
Citera
2018-06-02, 17:04
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asshats
Ja alltså är det inte sant, så är det förtal. Rätt så allvarligt sådant med, då saltsyra är frätande och ska då finnas i deras dricksvatten!
Ring snuten och be dom hjälpa till.

MEN gå ner och prata med dom som ÄGER huset först! Jag skulle gissa att det är löst på 30 sekunder och att dom förklarar att den där ”Nils” har inte har en enda get i sitt nedbrunna stall

Hette hen inte Achmed, att TS bara driver med oss och kallar hen för Nils ? Om det är Achmed så är det väl inte en enda kamel i det nedbrunna stallet ?

Påminner om Monty Python sketchen där Michael Palin står i Hyde Park och påstår att han spanar
efter kameler i parken. Reportern frågar då om han har sett någon:
- Ja nästan en

OT: Finns dock alltså exempel på att äldre människor att de fått plötsligt ändrat smaksinne, tex att allt smakar surt, beskt, sött, vitlök whatever. Och att det är därför han tycker att vattnet smakar surt, typ...
Citera
2018-06-02, 19:03
  #39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snefisk
Saltsyra används ofta som pH reglering av vatten så min gissning är att Nils har bjudit någon vattentekniskt kunnig person på ett förfriskande glas varvid denne person upptäckt en mycket basisk smak och därefter av ren välvilja valt att reglera ned pH'n till en mer förnuftig nivå.
Även om det är en tillåten kemikalie för pH-sänkning av dricksvatten så har jag aldrig sett någon som använt saltsyra till det. För att surgöra poolvatten är det hyfsat vanligt om vattnet är så buffrande att koldioxid inte riktigt biter på det men som sagt, dricksvatten måste det vara extremt ovanligt att man pH-sänker med saltsyra.

Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Hette hen inte Achmed, att TS bara driver med oss och kallar hen för Nils ? Om det är Achmed så är det väl inte en enda kamel i det nedbrunna stallet ?

Påminner om Monty Python sketchen där Michael Palin står i Hyde Park och påstår att han spanar
efter kameler i parken. Reportern frågar då om han har sett någon:
- Ja nästan en

OT: Finns dock alltså exempel på att äldre människor att de fått plötsligt ändrat smaksinne, tex att allt smakar surt, beskt, sött, vitlök whatever. Och att det är därför han tycker att vattnet smakar surt, typ...
Det finns ingenting som tyder på att det är en utlänning så det där blir ju bara tramsigt. Knäpp-Nils mor- eller farföräldrar ska ju bo i en villa på en ö (och här kan vi förmoda att ön TS bor på ligger i Sverige), du hittar inte många Achmed i Sverige som det stämmer in på, jag skulle t o m kunna tänka mig inte en enda i hela jäkla landet.

Tokstollen är dessutom inte direkt lastgammal, 35-40 år anges det i trådstarten, "grannens barnbarn (35-40 år) kommer upp mot våran vändplan".
Citera
2018-06-03, 16:39
  #40
Medlem
tigerrakets avatar
Jag älskar hur han går från: Elsabotage, till Förgiftat vatten och avslutar med att någon har sett till så att han inandas råttgift.

Nä, det är en knäpp gubbe du har och göra med. Be att få se på dessa "behållare" han har hittat. Prata med grannen och fråga varför Barnbarnen (Hur gammal är grannen, bara ren intressant fråga) kommer och anklagar dem? Är det så att hela släkten är knäppa, eller är det barnbarnet som fått idéer?

För om min farmor eller min mamma hade sagt till mig att någon förgiftar vattnet och gör så att man inandas råttgift, och sedan bett mig kolla med grannarna. Då hade jag kört dem till sjukhuset. Detta är inte ett normalt beteende. Hade man trott att så var fallet så hade man polisanmält och inte lekt detektiv
Citera
2018-06-03, 20:28
  #41
Medlem
Isnatts avatar
Kan ju vara så att nån har en konflikt med grannen och jävlas med den, och han då tar fel på person och misstänker dig.
Det är gamla trick att driva nån husägare till vansinne genom att flytta på saker, öppna grindar, skicka tomma brev med öppnat kuvert osv för att få en person på helspänn.
Vi fick själva ett stort träd förstört på vårat lantställe en gång i tiden. Var ju bara att följa syngången så såg man vem som plötsligt hade sjöutsikt när den gigantiska granen var död..
Citera
2018-06-03, 21:33
  #42
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swenton
Hejsan, Är riktigt förbannad över morgonens händelse! Vet dock inte om denna ligger rätt men isåfall får mod gärna flytta.

I morse när jag höll på att packa in i bilen för avfärd till jobbet så ser jag att grannens barnbarn (35-40 år) kommer upp mot våran vändplan.
Jag hälsar och det är inte helt ovanligt att vi stannar till och pratat lite då detta skedde på trevliga premisser första och ändra gången innan jag träffat denna människa.

Han börjar fråga om vi har något med elen att göra.
Varav jag säger nej eftersom det enda som är gjort är nedgrävning av kabel vid anslutningen för 2 år sedan. Dessutom har vi bara grävt på våran tomt.

Han börjar då med ett uttryck som han under samtalets gång upprepar sig säkerligen 30 gånger. "kom igen, klart du fattar vad jag snackar om!"

ööh nej jag fattar inte och han tror att jag står och ljuger för honom.
Frågar ut mig en massor och jag svarar 100% helt ärligt, men blir ändå inte trodd..

När han pekar på vårat reningsverk och tror att det är någon elanläggning förklarar jag att det är ett reningsverk varav han säger att det är "någon" som hällt saltsyra i deras vatten.

Jag blir ju helt paff...

Vi har bott i huset i ca 3 månader och blir anklagad för allt detta??? Vad fasten ska man göra åt något sådant här??
Det här kanske är ett jäkla långskott, men grannfolket verkar ju inte vilja berätta exakt vad som hänt med elen. De säger bara saker som "Du vet vad jag menar.." Kan det vara så jäkla enkelt att dom haft en tjuvkoppling på stolpen so tagits bort av en plikttrogen elektriker när ditt skåp sattes upp, eller när fibern drogs och matningen till fiberskåpen kopplades in. Ja, jag vet inte, men det låter skumt när dom inte vill tala ur skägget
Citera
2018-06-03, 22:21
  #43
Medlem
Mycket svårt fall att lösa det här. En lång rad missförstånd, eller kanske paranoia hos den drabbade och/eller hos den som anser sej bli kallad sabotör. Eller det kan ju som sagt också vara någon personlig konflikt såsom nån okänd klanfejd som eskalerat och lett till nedskräpning eller sabotage hos den drabbade.

Vi får hoppas att det lugnar ned sej nu och självläker efter ett tag i.a.f. Utan teknisk bevisning så kommer det vara ord mot ord och kan bli infekterad stämning i grannskapet under lång tid dock. Någon måste felsöka direkt när elfelen uppstår och nedskräpningen måste någon till och med göra sej besväret att dokumentera.

Som jag uppfattar det så är det ingen som påstått att vatten blivit förgiftat/försurat. Men det påstås att någon förpackning har funnits i närheten av någons brunn. Förpackningar kan flyga iväg vid stark vind och hamna på den drabbades tomt t.ex. varvid denne misstänker sabotage. Och misstankarna om elfel kan också ha någon verklig förklaring, troligen ingen rök utan eld där. Kanske bara var gamla dåliga ledningar eller blixtnedslag eller nåt. Eller så var det i själva verket nån tillfällig felkoppling som gjorde elnätet svajigt. Inte speciellt tydligt beskrivet i tekniska termer vad som hänt tyvärr så detta är bara vaga gissningar.

Har träffat på andra genom åren som fått tillfälliga psykbryt som sammanfallit med relationsproblem, typ skilsmässor och liknande, där det förekommit konstiga tekniska haverier. T.ex. dörrlås till ytterdörrar på hus som plötsligt upphört att fungera i samband med att den ena parten har flyttat ut och konstiga fakturor som dyker upp (eller så dyker de inte upp vilket kan vara ännu värre...) i brevlådor. Man vet inte vad man ska tro när man hör om sånt där, kanske var det den utflyttande som hällde epoxi i låskolven och rörde om i ekonomin för att sabotera för partnern när hen flyttade ut, eller så var det bara tillfälligheter att det blev ett mekaniskt fel just vid den tidpunkten m.m. Om flera saker händer inom loppet av några veckor som gör att vardagen blir kaos så kan det sluta med att den drabbade hamnar på psyket till slut p.g.a. psykkollaps.

Men som sagt fokusera på den tekniska bevisningen först och främst för att få klarhet och alla inblandade bör försöka att uppträda någorlunda diplomatiskt eller försök undvika att trappa upp och anklaga.

Edit: vad som hände med råttgiftet (?) är det som bekymrar mej allra mest här. Har det hittats råttgift eller har deras katt drabbats av plötslig förgiftningsdöd eller vad har egentligen hänt?
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2018-06-03 kl. 22:25.
Citera
2018-06-03, 22:29
  #44
Medlem
Varför inte bara säga till honom att göra en polisanmälan om det är något han misstänker och sen sluta prata med honom. Tjafs bara triggar sådana personer. Inga argument biter på en sådan typ.
Citera
2018-09-19, 15:53
  #45
Medlem
swentons avatar
Sommaren har varit lugn och han har inte besökt sin farmor något mer sedan sist. Det brända på stolpen var inte ifrån överspänning eller att nån fifflat med elen utan det är helt enkelt kreosot? alltså gamla trästolpar får nån kemisk reaktion. Alla el/telestolpar i närheten såg precis lika "brända" ut på liknande sätt.

En annan granne som länge bott där sa att hon hade sett gamla förpackningar saltsyra inne hos damen som bor där. Hon tror att när damen blivit mer och mer dement så har hon gått ut och "rengjort" brunnen och lämnat förpackningarna där. Detta är då bara vad vi tror och inte kan bevisa!

Att denna gamla dementa dam sedan har haft hemtjänst som stulit av henne förbättrar väll inte situationen varken för nära och kära heller och kanske tar det hon hittar på för alldeles stort allvar.

Hursom, OM han någon gång kommer förbi igen eller går förbi på våran promenadstig kommer jag vänligen men bestämt be honom att lämna våran privata mark om det inte är en ursäkt han kommer med. Annars ringer jag polisen och anmäler olaga hot och hemfridsbrott då jag inte vill ha honom nära och känner obehag av honom.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback