Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-01, 10:22
  #1
Medlem
swentons avatar
Hejsan, Är riktigt förbannad över morgonens händelse! Vet dock inte om denna ligger rätt men isåfall får mod gärna flytta.

I morse när jag höll på att packa in i bilen för avfärd till jobbet så ser jag att grannens barnbarn (35-40 år) kommer upp mot våran vändplan.
Jag hälsar och det är inte helt ovanligt att vi stannar till och pratat lite då detta skedde på trevliga premisser första och ändra gången innan jag träffat denna människa.

Han börjar fråga om vi har något med elen att göra.
Varav jag säger nej eftersom det enda som är gjort är nedgrävning av kabel vid anslutningen för 2 år sedan. Dessutom har vi bara grävt på våran tomt.

Han börjar då med ett uttryck som han under samtalets gång upprepar sig säkerligen 30 gånger. "kom igen, klart du fattar vad jag snackar om!"

ööh nej jag fattar inte och han tror att jag står och ljuger för honom.
Frågar ut mig en massor och jag svarar 100% helt ärligt, men blir ändå inte trodd..

När han pekar på vårat reningsverk och tror att det är någon elanläggning förklarar jag att det är ett reningsverk varav han säger att det är "någon" som hällt saltsyra i deras vatten.

Jag blir ju helt paff...

Vi har bott i huset i ca 3 månader och blir anklagad för allt detta??? Vad fasten ska man göra åt något sådant här??
Citera
2018-06-01, 10:51
  #2
Medlem
Milldues avatar
Har du och grannen egna brunnar ? Kan ditt reningsverk ha påverkat deras färskvattenbrunn ?
En del brunnar kan vid torka få ändrad vattenkvalitet och vattnet kan bli otjänligt. Kanske är det något sådant som hänt nu i värmeböljans eftertåg ?

Har ni grävda eller borrade brunnar ? har din granne utfört ett vattenprov som bevisar dennes påstående?
Citera
2018-06-01, 10:59
  #3
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swenton
Hejsan, Är riktigt förbannad över morgonens händelse! Vet dock inte om denna ligger rätt men isåfall får mod gärna flytta.

I morse när jag höll på att packa in i bilen för avfärd till jobbet så ser jag att grannens barnbarn (35-40 år) kommer upp mot våran vändplan.
Jag hälsar och det är inte helt ovanligt att vi stannar till och pratat lite då detta skedde på trevliga premisser första och ändra gången innan jag träffat denna människa.

Han börjar fråga om vi har något med elen att göra.
Varav jag säger nej eftersom det enda som är gjort är nedgrävning av kabel vid anslutningen för 2 år sedan. Dessutom har vi bara grävt på våran tomt.

Han börjar då med ett uttryck som han under samtalets gång upprepar sig säkerligen 30 gånger. "kom igen, klart du fattar vad jag snackar om!"

ööh nej jag fattar inte och han tror att jag står och ljuger för honom.
Frågar ut mig en massor och jag svarar 100% helt ärligt, men blir ändå inte trodd..

När han pekar på vårat reningsverk och tror att det är någon elanläggning förklarar jag att det är ett reningsverk varav han säger att det är "någon" som hällt saltsyra i deras vatten.

Jag blir ju helt paff...

Vi har bott i huset i ca 3 månader och blir anklagad för allt detta??? Vad fasten ska man göra åt något sådant här??
http://www.korsgaardscommentary.com/...on-500x345.jpg
Kom att tänka på den här sketchen
Eftersom han inte kan precisera vad det är som är fel så låter det mer som om han inte är riktigt frisk om han står och tjatar du vet vad jag menar utan att få fram något konkret
Gå in till grannen och fråga rakt ut om de har skickat över barnbarnet i något ärende och i så fall vad det handlar om
Citera
2018-06-01, 11:08
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är ju rena snurren. Vad menar han har hänt med det elektriska?

Och att någon hällt saltsyra i deras brunn. Hur vet han det och vad har det med era grävarbeten att göra? Ni skulle ju ha kunnat gräva av någon kabel eller rör som passerar er tomt men det har ju inget med saltsyra att göra.

Du får nog berätta lite mer ingående vad han sa. Sa han inget tydligare än det du skrivit redan så är det enda elproblemet att det gått några säkringar i skallen på honom själv.
Citera
2018-06-01, 11:09
  #5
Medlem
swentons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Har du och grannen egna brunnar ? Kan ditt reningsverk ha påverkat deras färskvattenbrunn ?
En del brunnar kan vid torka få ändrad vattenkvalitet och vattnet kan bli otjänligt. Kanske är det något sådant som hänt nu i värmeböljans eftertåg ?

Har ni grävda eller borrade brunnar ? har din granne utfört ett vattenprov som bevisar dennes påstående?


Vi har egna brunnar, deras hus och brunn har funnits sedan 1800-talet och våran brunn sedan 1970 talet fast oanvänd fram till i vintras. Barnbarnet säger att han hittat förpackningar av saltsyra runt deras brunn. Vet inte hur det ser ut under marken helt ärligt men brunnarna är ett 100 tals meter ifrån varandra...
Citera
2018-06-01, 11:17
  #6
Medlem
swentons avatar
Jag har skrivit ner hela händelsen med tid och datum. Vi (jag och min sambo) kommer knalla ner dit och ifrågasätta honom och kräva om en ursäkt..

finns risk att outa mig men knäpp är han..

kl 07.07 - 2018.06.01

Nils kommer upp till oss på vändplan och frågar om vi är inblandade i elen här på ön, god ton och inget anklagande.

Jag säger att vi inte har något med elen att göra mer än att vi har anslutit oss för 2 år sedan.

Varav Nils då säger "kom igen, klart du vet vilka det är! Jag tycker vi kan vara ärliga mot varandra."

Jag blir lite ställd och säger att det enda jag vet om är att det har grävts ner fiber längst med hela ön under det senaste året.
Nils pekar på ett elskåp som vi använt tillfälligt under vårat husbygge och påpekar att vi visst är inblandade i elen eftersom vi har så många elskåp.

Jag förklarar som det var. Att elskåpet som ligger på marken är ett tillfälligt som vi använt under husbygget. Jag pekar på en silvrigt elskåp som står längre ner på våran väg
och säger att det tillhör vattenfall, och att det mörkgråa skåpet tillhör oss och är elskåpet som försörjer vårat hus med el. Jag förklarar även att fibern sedan ska anslutas till detta skåp.

Nils verkar inte tro på vad jag säger och säger att någon fifflat med elen. Varav jag inte förstår vad han menar. Nils tror uppenbarligen att jag ljuger då han gång på gång upprepar,
"kom igen, klart du vet vad jag pratar om".

Jag ifrågarsätter det Nils sagt om fifflat med elen varav vi följs åt ner på vägen mot Birgitts hus. Han pekar på en elstolpe och det syns tydligt att det är brännt på trät runt om elkabeln.
Nils pekar på vårat reningsverk som ligger i höjd med elstolpen dock på andra sidan vägen och en bit ut på tomten, och ifrågasätter mig vad det är för något.

Jag förklarar för Nils att det där är vårat reningsverk och inte bara till våran tomt utan till samtliga tre tomter som ligger i backen.
Nils säger då att det är någon som hällt saltsyra i deras vatten.
Jag blir ställd och svarar inte mer än va?!
Nils fortsätter och meddelar mig om att det inte är något vidare roligt att andas in råttgift. Vilket han absolut får medhåll om från mig.

Nils fortsätter anklaga mig om att veta mer än jag berättar tills jag börjar tappa fattningen och blir aningen irreterad.
Höjer rösten och förklarar att allt jag vet har jag berättat för honom.

Nils säger att vi måste ha något att göra med det han anklagat mig för då det är ett jävla liv uppe hos oss och att vi är ute och åker mitt i nätterna.
Jag förklarar för Nils att både min sambo och jag pendlar in mot Stockholm och att vi måste åka tidiga färjor för att hinna till jobbet och att det ibland blir sena nätter.
Dessutom är min sambo deltidsbrandman och behöver åka på utryckningar.

Då säger Nils att min sambo måste ha något att göra med sabotaget eftersom han är brandman och att om han håller till nere på brandstationen så måste han ha något att göra med det.
Varav jag mycket bestämt säger att det tror jag inte.
Återigen upprepar han att jag måste veta mer än vad jag säger.
Nils argument verkar ta slut och han börjar en mening om min jävla hund som springer med och framför dem hela vägen ner till vattnet när de skulle gå och bada under helgen.
Jag tittar på honom och undrar vad det har med saken att göra.

Jag frågar om han har kontaktat Vattenfall och om dom vet något.
Varav Nils svarar att det har han inte och att Vattenfall inte har med saken att göra då det är någon som saboterat för dem.
Citera
2018-06-01, 11:23
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Ok, efter den utförligare förklaringen är det tydligt att felet sitter i proppskåpet på den där Nils, alltså i huvudet vilket han inte är riktigt frisk i.
Citera
2018-06-01, 11:35
  #8
Medlem
swentons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ok, efter den utförligare förklaringen är det tydligt att felet sitter i proppskåpet på den där Nils, alltså i huvudet vilket han inte är riktigt frisk i.


Jo, men vad fasen ska man göra?? Fick dessutom precis höra att han anklagat en annan granne för precis samma saker OCH störande ljud från festande ungdomar (hon har inga och lever ensam)..

Ska man bara undvika och dra öronen åt sig eller kan man göra något för att få lite lugn och ro?
Citera
2018-06-01, 12:00
  #9
Medlem
GormDenGamles avatar
Typiskt svenskt att hålla tyst för att sedan skriva på nätet.
Ta det med de som konfronterade dig istället.
Citera
2018-06-01, 12:26
  #10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det där verkar vara en sjuk jävel.

Kanske inte riktigt samma sak men jag ska försöka göra min poäng tydlig:

Min syster råkade ut för en stalker, en harmlös man som är lite bakom flötet, inte våldsam eller nåt sånt, men han var extremt efterhängsen. Det enda rent farliga var när han började följa syrran med bil så hon blev rädd och fick gasa ifrån honom i hastigheter uppemot 200 km/h.

Hon kände sig löjlig osv, visste inte vad hon skulle göra, men hon har en vän som är polis, polisvännen gav henne direktnummer till en annan polis som sysslar med stalkingärenden.

Stalkingpolisen tog tag i det på ett mycket kraftfullt vis, instruerade syrran att dokumentera och föra bok över när mannen visade sig osv. Sedan efter ett tag ska han tydligen ha sökt upp stalkaren och tagit ett snack och sedan dess har han slutat besvära syrran.

Det jag vill ha sagt är att jag tycker att ni kan ta kontakt med polisen och höra er för vad ni ska göra, mitt vad det är har polisen en dossier med Nils' bravader genom åren nedtecknade.

Om inte annat kan eran inledande kontakt med polisen vara bra att ha i bakfickan om konflikten eskalerar.
Citera
2018-06-01, 13:07
  #11
Medlem
swentons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det där verkar vara en sjuk jävel.

Kanske inte riktigt samma sak men jag ska försöka göra min poäng tydlig:

Min syster råkade ut för en stalker, en harmlös man som är lite bakom flötet, inte våldsam eller nåt sånt, men han var extremt efterhängsen. Det enda rent farliga var när han började följa syrran med bil så hon blev rädd och fick gasa ifrån honom i hastigheter uppemot 200 km/h.

Hon kände sig löjlig osv, visste inte vad hon skulle göra, men hon har en vän som är polis, polisvännen gav henne direktnummer till en annan polis som sysslar med stalkingärenden.

Stalkingpolisen tog tag i det på ett mycket kraftfullt vis, instruerade syrran att dokumentera och föra bok över när mannen visade sig osv. Sedan efter ett tag ska han tydligen ha sökt upp stalkaren och tagit ett snack och sedan dess har han slutat besvära syrran.

Det jag vill ha sagt är att jag tycker att ni kan ta kontakt med polisen och höra er för vad ni ska göra, mitt vad det är har polisen en dossier med Nils' bravader genom åren nedtecknade.

Om inte annat kan eran inledande kontakt med polisen vara bra att ha i bakfickan om konflikten eskalerar.


Det kan kanske vara en ide, började ju som sagt föra bok om det genom att anteckna ner allt som skett nu på morgonen. Men att rådfråga polisen kanske kan vara en bra ide!
Citera
2018-06-01, 13:46
  #12
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swenton
Jo, men vad fasen ska man göra?? Fick dessutom precis höra att han anklagat en annan granne för precis samma saker OCH störande ljud från festande ungdomar (hon har inga och lever ensam)..

Ska man bara undvika och dra öronen åt sig eller kan man göra något för att få lite lugn och ro?

Förutom att prata med dina andra grannar, så att ingen behöver känna sig ensam om att bli utsatt för absurda anklagelser, så undrar jag om det lite försiktigt går att pejla av om den åldriga släktingen känner till nåt om Nisses psykiska hälsotillstånd?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback