Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-01, 09:40
  #1
Medlem
Det verkar vara en massa grenar av denna orden i Sverige. Vad är läget? Intriger? Bli medlem?
Citera
2018-06-01, 09:46
  #2
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlingsvedrok
Det verkar vara en massa grenar av denna orden i Sverige. Vad är läget? Intriger? Bli medlem?
Jag är mycket intresserad av dessa ordenssällskap mm. Jag kan för allt i världen inte begripa vad som pågår där exakt. Det tycks handla om att "förvalta" sanningen. Att upprätthålla världsordningen.
Dom sysslar med att väva ett nät av lögner kring mänskligheten av någon anledning.
Världens folk hypnotiseras på ett skrämmande sätt, men jag tror det pågår hos dom också.
Dom blir också bedragna . Det är vad det ser ut som, utifrån det lilla jag tror mig veta.
Citera
2018-06-01, 10:13
  #3
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Varför är du intresserad av dessa?
Vad för människa är du?
Jag tror det är vad dom sysslar med. Att separera vetet från agnarna.
Hitta folk som är pålitliga nog att användas i kyrkans tjänst.
Citera
2018-06-01, 14:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag är mycket intresserad av dessa ordenssällskap mm. Jag kan för allt i världen inte begripa vad som pågår där exakt. Det tycks handla om att "förvalta" sanningen. Att upprätthålla världsordningen.
Dom sysslar med att väva ett nät av lögner kring mänskligheten av någon anledning.
Världens folk hypnotiseras på ett skrämmande sätt, men jag tror det pågår hos dom också.
Dom blir också bedragna . Det är vad det ser ut som, utifrån det lilla jag tror mig veta.

St Lazarus orden är dock inte ett ordensällskap utan en riddarorden.
Citera
2018-06-04, 10:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
St Lazarus orden är dock inte ett ordensällskap utan en riddarorden.
Som oäkta riddarorden bör det väl inte vara fel att benämna den som ordenssällskap?
Citera
2018-06-04, 15:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erak
Som oäkta riddarorden bör det väl inte vara fel att benämna den som ordenssällskap?

Det beror väl på vilken defenition man använder sig av.

Det finns ordensällskap som inte har något alls med riddare att göra så rent automatiskt går det inte att göra kopplingen.
Sedan så brukar ordensällskap ha en hemlig lära som avslöjas under tiden man går igenom graderna.
Citera
2018-06-04, 15:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Det beror väl på vilken defenition man använder sig av.
Definition av riddarorden? Inte enligt någon officiell definition så vitt jag vet. I så fall enligt någon som också skulle innebära att jag idag skulle kunna starta en riddarorden.

Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Det finns ordensällskap som inte har något alls med riddare att göra så rent automatiskt går det inte att göra kopplingen.
Riddarorden ses väl som en subgrupp till ordenssällskap, bl.a. på wikipedia t.ex., så jag förstår inte varför du menar att andra ordnar tvunget skulle behöva ha riddarinslag för att sorteras under samma tak. En sportbil är fortfarande en bil trots att det finns andra bilar som inte är sportbilar, osv.

Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Sedan så brukar ordensällskap ha en hemlig lära som avslöjas under tiden man går igenom graderna.
Här förstår jag inte vad du menar, eller hur det är relevant i frågan.
Citera
2018-06-05, 18:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Det beror väl på vilken defenition man använder sig av.

Det finns ordensällskap som inte har något alls med riddare att göra så rent automatiskt går det inte att göra kopplingen.
Sedan så brukar ordensällskap ha en hemlig lära som avslöjas under tiden man går igenom graderna.

Generellt kan man säga att riddarordnar och ordenssällskap liknar varandra men har olika fokus. Riddarordnar är en plattform för att utöva välgörenhetsarbete (ofta utomlands) i kristen anda. Det kan finnas sociala inslag och ordensgrader men de är sekundära.

I ordenssällskap står gradsystemet i fokus. Genom olika hemliga ritualer når man högre grader som ett led i personlig utveckling. Här står gemenskapen och ritualen i fokus, även om ordensällskap också utövar välgörenhet.
Citera
2018-06-05, 18:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erlingsvedrok
Det verkar vara en massa grenar av denna orden i Sverige. Vad är läget? Intriger? Bli medlem?

Gällande just Lazarusorden och dess tre svenska grenar så är det seriösa organisationer. En snabb koll på ordensledningarna visar att där sitter generaler, biskopar och statssekreterare som inte skulle ha satt sina namn på ljusskygga verksamheter.

Om du är intresserad av ordens humanitära arbete rekommenderar jag dig att kontakta den gren som är verksam närmast dig.
Citera
2018-06-07, 13:19
  #10
Medlem
Kort om dess historia mm finns på https://jonar242.wordpress.com/st-la...-av-jerusalem/
Citera
2018-06-07, 15:27
  #11
Medlem
goseigens avatar
En föga känd sak om denna orden är att de som styr är vampyrer. Det ingår också både demoner och häxor.
Citera
2018-06-07, 18:44
  #12
Medlem
Även om dessa ordnar har framstående medlemmar, så är det inte samma sak som att de är riddarordnar. Den gängse definitionen av en riddarorden är att den leds eller beskyddas av huvudmannen för ett kungahus, alternativt av en stat (som Tyska Johanniterorden, som leds av kronprinsen av Preussen och erkänns av Förbundsrepubliken Tyskland). Det är noterbart att det generella bärandetillståndet till uniform indrogs, och inga individuella kommer att meddelas. För det som är intresserad av riddarordnar finns flera i Sverige som man kan försöka närma sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback