Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-31, 21:35
  #1
Medlem
Luness avatar
Tja, har inga problem att göra beat och skriva texter, men är inte direkt någon sångfågel, så jag fundera på om det går att göra låtar med lyrik till utan att själv sjunga?

Avicii har ju gjort endel låtar, och han sjunger inte i någon av dom vad jag förstått. Har han använt något program, eller har han låtit andra sjunga hans texter till hans beat?

Stora artister brukar väl ha anställda som skriver låtar och gör beat åt dom, så om avicii använt artister blir det lite omvänt, eftersom avicii framstår som artisten?

Går det att skapa en instrumental låt med lyrik? Vet att vissa instrumental-program har röster i dom, dock inte riktigt på det sätt jag tänkt, då dessa bara brukar vara enstaka ord, inte hela texter.

Hur går jag lättast tillväga?
Citera
2018-05-31, 21:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Tja, har inga problem att göra beat och skriva texter, men är inte direkt någon sångfågel, så jag fundera på om det går att göra låtar med lyrik till utan att själv sjunga?

Avicii har ju gjort endel låtar, och han sjunger inte i någon av dom vad jag förstått. Har han använt något program, eller har han låtit andra sjunga hans texter till hans beat?

Stora artister brukar väl ha anställda som skriver låtar och gör beat åt dom, så om avicii använt artister blir det lite omvänt, eftersom avicii framstår som artisten?

Går det att skapa en instrumental låt med lyrik? Vet att vissa instrumental-program har röster i dom, dock inte riktigt på det sätt jag tänkt, då dessa bara brukar vara enstaka ord, inte hela texter.

Hur går jag lättast tillväga?

Leta efter osignade artister på Soundcloud och youtube och erbjud ett samarbete?
Citera
2018-05-31, 21:42
  #3
Medlem
Oreokalles avatar
Alltså en skönsjungande polare och en melodislinga kommer du inte långt med, om du dissikerar en Avicii låt (ex. laddar ned en midi-fil) och kombinerar det med förståelsen för perfekta ljud och mix så inser du att väldigt mycket ligger i det som verkar så enkelt.
Citera
2018-05-31, 23:39
  #4
Avstängd
Kick88s avatar
Lär dig spela gitarr i stället. Alla världens minst 50-miljoner plinkare kommer ge dig cred till dig.

Nu är jag ingen plinkare utan har spelat seriös gura i över 30 år, och jag kan inte tänka mig att att skitproducenter likt han som tog livet av sig, eller någon annan är bättre musiker än mig.

Jag låter hård, men seriösa musiker stör sig ofta på .. ja. Visst var det trist när Avicci tog livet av sig. Jag kan inte säga nåt annat och jag tycker det verkligen det var jättesorgligt!

Men trots det måste du köpa en gitarr! Seriösa tjejer som är ute efter ett förhållande letar inte efter en producent! Dom letar efter en tung bluesgitarrist! :-)

Typ Robin Trower!



Eller börja spela el-bas. Det är fritt val! :-)
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-05-31 kl. 23:56.
Citera
2018-06-01, 01:35
  #5
Medlem
Luness avatar
Finns det nått program eller liknande där det går att skriva in din mening som du sen kan ställa in med olika röster och reglera tonarter, hastighet, volym, takt, utdragning osv. allt som behövs för att få det att passa till musiken? Om det går att använda musiken och låta texten anpassas automatiskt efter den är det också kanske ett alternativ, men har endast hittat program som skapar musik efter text, inte tvärtom..

Kräver inget perfekt resultat i nivå med avicii, men vill ju inte ha en siri röst heller
__________________
Senast redigerad av Lunes 2018-06-01 kl. 01:38.
Citera
2018-06-01, 01:53
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Lär dig spela gitarr i stället. Alla världens minst 50-miljoner plinkare kommer ge dig cred till dig.

Nu är jag ingen plinkare utan har spelat seriös gura i över 30 år, och jag kan inte tänka mig att att skitproducenter likt han som tog livet av sig, eller någon annan är bättre musiker än mig.

Jag låter hård, men seriösa musiker stör sig ofta på .. ja. Visst var det trist när Avicci tog livet av sig. Jag kan inte säga nåt annat och jag tycker det verkligen det var jättesorgligt!

Men trots det måste du köpa en gitarr! Seriösa tjejer som är ute efter ett förhållande letar inte efter en producent! Dom letar efter en tung bluesgitarrist! :-)

Typ Robin Trower!



Eller börja spela el-bas. Det är fritt val! :-)

Det här inlägget skulle förmodligen vara något om det skrevs typ 1960. Men nu är det 2018 och följer Ts dina råd så kan han lika gärna köpa katt och söka jobb på Ica.

Seriösa musiker ser på varandra med stora ögon och erkänner vilken stor musiker Avicii var. Han gjorde kanske inte någon rolig typ av musik men han tillhörde toppnivån i genialitet när det gäller musik. Det ser alla seriösa musiker.

Men men ...Ts skippa gitarren för guds skull så slipper du få spottloskor efter dig från folk som är trötta på det där jävla 60-talet som alla svettiga gubbar jämt skall grina om. Gör bra instrumentalmusik och lägg up på Youtube, Soundcloud, Facebook. Sprid sprid sprid och nämn alltid i beskrivningen att du söker någon som vill sjunga.
Citera
2018-06-01, 17:55
  #7
Avstängd
Kick88s avatar
Jag gillar inte helt om supergitarristen Paul Gilbert. Men han har lärt mig att man får göra alla möjliga grimarser när man spelar gitarr. Och jag tror det gör en själv som en bättre gitarrist!

https://www.youtube.com/watch?v=uaiL_JHaeiQ

Han verkar vara en supertrevlig kille och person!



Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det här inlägget skulle förmodligen vara något om det skrevs typ 1960. Men nu är det 2018 och följer Ts dina råd så kan han lika gärna köpa katt och söka jobb på Ica.

Seriösa musiker ser på varandra med stora ögon och erkänner vilken stor musiker Avicii var. Han gjorde kanske inte någon rolig typ av musik men han tillhörde toppnivån i genialitet när det gäller musik. Det ser alla seriösa musiker.

Men men ...Ts skippa gitarren för guds skull så slipper du få spottloskor efter dig från folk som är trötta på det där jävla 60-talet som alla svettiga gubbar jämt skall grina om. Gör bra instrumentalmusik och lägg up på Youtube, Soundcloud, Facebook. Sprid sprid sprid och nämn alltid i beskrivningen att du söker någon som vill sjunga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback