Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-31, 18:20
  #1
Avstängd
Kick88s avatar
Hej,

Jag har några få tavlor av en okänd konstnär som på 50-talet målade naturmotiv.

En av tavlorna har en väldigt risig ram så jag inte ens kan sätta upp den!

Min fråga till er, och utan med pengavärde i åtanke. Ni som vet, minskar värdet på en tavla om man har bytt ut ramen?

Jag skulle kunna måla om den (inga problem), men det är kanske ännu värre?

Man vill ju oftast ha gamla grejer så original som möjligt!
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-05-31 kl. 18:25.
Citera
2018-05-31, 18:39
  #2
Medlem
blodigdiarres avatar
Risig ram från 50-talet låter ju inte direkt som det skulle vara någon fara att byta ut. Har du någon bild?
Citera
2018-05-31, 18:48
  #3
Medlem
Sardinbruss avatar
En ram KAN vara en integral del av ett verk, men det ser du nästan om det är. En avancerad ram som utförts av konstnären själv, eller är en originalram hörandes till ett äldre verk, ska man inte byta ut utan låta restaurera om den är i dåligt skick.

Rör det sig om ett "enklare" verk från 1900-talet där man kan anta att ramen inte har varit något som konstnären betraktat som en viktig del av verket - eller kanske inte ens valt själv - är det förmodligen inte ett problem att byta den. Kanske byter man till en ram i samma stil.

Säger som min kollega i tråden - har du en bild?
Citera
2018-05-31, 19:04
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Om man är helt säker på att det rör sig om en okänd konstnär och tavlan enbart har "dekorationsvärde" (dvs. funkar som "möblering/home-styleing" men är värd endast ett par hundralappar) kan man köpa en ny ram från Clas Olsson eller IKEA för typ 100 spänn, och bli hur nöjd som helst.

"Hotellrumstavla" kallar jag sådan konst för, livar upp ett rum, men tja.. Ni fattar. Inget man rullar ihop och smugglar in i bankfacket i Zürich direkt.. -IKEA-ram för 100 spänn, som TS tycker passar, duger mer än väl. (Missuppfatta mig rätt: Är ingen konstsnobb alls, gillar också ibland en snygg men ekonomiskt värdelös tavla när jag ser den, blir "Biltema/IKEA-ram på sådana.)
Citera
2018-05-31, 19:09
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Min fråga till er, och utan med pengavärde i åtanke. Ni som vet, minskar värdet på en tavla om man har bytt ut ramen?

Nej, ramen har ingen betydelse. Du kan säkert hitta en jättefin ram på en seconhand till din tavla.
Tavlor med naturmotiv i sig brukar vara mindre värda. Typiskt billigt motiv numera.
Citera
2018-05-31, 19:14
  #6
Avstängd
Kick88s avatar
Tack för svaren!

Tyvärr måste jag i så fall ta på mig skorna och pinna ut till garaget och hämta den i så fall och det känns lite jobbigt, hämta kamera och lägga upp den på internet... Det är lite mycket begärt!

Jag uppskattar era svar. Men låt mig återfrasera min fråga:

Skulle det sabba värdet om jag själv målade om ramen? Personligen vill jag bara att den slitna ramen ska bli lite snyggare om jag ska sätta upp tavlan på väggen.

På ett personligt plan håller jag personlig konst närmare i hjärtat än nutida pop-konst. De här tavlorna målades av en ensam kille i 50-talets bondesamhälle med en förhoppning att de skulle bli så vackra som möjligt. Det fanns aldrig någon tanke att de skulle hamna på de fina gallerierna. Han gjorde det för sin egen skull.

Ännu en gång, tack för era svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
En ram KAN vara en integral del av ett verk, men det ser du nästan om det är. En avancerad ram som utförts av konstnären själv, eller är en originalram hörandes till ett äldre verk, ska man inte byta ut utan låta restaurera om den är i dåligt skick.

Rör det sig om ett "enklare" verk från 1900-talet där man kan anta att ramen inte har varit något som konstnären betraktat som en viktig del av verket - eller kanske inte ens valt själv - är det förmodligen inte ett problem att byta den. Kanske byter man till en ram i samma stil.

Säger som min kollega i tråden - har du en bild?
Citera
2018-05-31, 20:03
  #7
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Tack för svaren!

Tyvärr måste jag i så fall ta på mig skorna och pinna ut till garaget och hämta den i så fall och det känns lite jobbigt, hämta kamera och lägga upp den på internet... Det är lite mycket begärt!

Jag uppskattar era svar. Men låt mig återfrasera min fråga:

Skulle det sabba värdet om jag själv målade om ramen? Personligen vill jag bara att den slitna ramen ska bli lite snyggare om jag ska sätta upp tavlan på väggen.

På ett personligt plan håller jag personlig konst närmare i hjärtat än nutida pop-konst. De här tavlorna målades av en ensam kille i 50-talets bondesamhälle med en förhoppning att de skulle bli så vackra som möjligt. Det fanns aldrig någon tanke att de skulle hamna på de fina gallerierna. Han gjorde det för sin egen skull.

Ännu en gång, tack för era svar!

Ok, då tror jag att jag fattar. Ha kvar ramen och låt den vara som den är. Den konsten man gör för sin egen skull är den enda som blir riktigt bra. Konstnären har antagligen haft någon tanke med ramen, att den valts utifrån den tavlan. Då ska den inte bytas ut och verkligen inte till något från Clas Olsson. Först trodde jag att du menade att det knappt var något kvar av ramen, typ maskäten och isär i limfogarna. Gör i så fall enbart en schysst rengöring av den och häng upp den utan ommålning. Om du ändå målar om, rådfråga någon kunnig om hur du ska gå tillväga och vad för färg du ska använda.
Citera
2018-05-31, 20:58
  #8
Avstängd
Kick88s avatar
Tack för ett bra svar!

Personligen tycker jag bara originalmålningar som har något värde. Med det sagt är jag verkligen ingen konstkille, men det är historien bakom konstverket som är det intressanta. Inte tinget i sig. Det är ganska oväsentligt.




Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Ok, då tror jag att jag fattar. Ha kvar ramen och låt den vara som den är. Den konsten man gör för sin egen skull är den enda som blir riktigt bra. Konstnären har antagligen haft någon tanke med ramen, att den valts utifrån den tavlan. Då ska den inte bytas ut och verkligen inte till något från Clas Olsson. Först trodde jag att du menade att det knappt var något kvar av ramen, typ maskäten och isär i limfogarna. Gör i så fall enbart en schysst rengöring av den och häng upp den utan ommålning. Om du ändå målar om, rådfråga någon kunnig om hur du ska gå tillväga och vad för färg du ska använda.
Citera
2018-06-01, 12:47
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Tack för ett bra svar!

Personligen tycker jag bara originalmålningar som har något värde. Med det sagt är jag verkligen ingen konstkille, men det är historien bakom konstverket som är det intressanta. Inte tinget i sig. Det är ganska oväsentligt.
Tavlor av okända konstnärer kan faktiskt säljas för större summor än vad man kanske kan tänka sig.


Men när konstnären är okänd, så är det Motivet som säljer.
Dvs presumtiva köpare kan tycka om motivet, eller inte.

Och om de tycker om motivet, då plockar de fram stora börsen.


De kommer att Betala Mer om tavlan Ser så dyr ut som möjligt.
Dvs det är där Du, som säljare, kommer in i bilden.
Det du ska göra är att "pynta" tavlan, göra så att den Ser så Dyr, och fin, ut som möjligt.

Det gör du, naturligtvis, genom att hänga på en Flott Ram.



Beroende på motivet, och färgerna, tonen, ska du välja ram.
Tänk på sådant som Matchande färger.
Dvs med bra färgkombinationer kan du få tavlan att se bättre ut, och då ökar värdet.

Du kan säkert titta på internet och leta efter tips.
Det är tex inte alltid som en bred tjock guldram passar bra.
Men Breda ramar är överlag något som förhöjer tavlans motiv. Det blir trevligare att se på den med bred ram helt enkelt.

Du kan hitta fina ramar på tex antikvariat och second hand-butiker.
Men mät dina tavlor så du vet att de kommer att passa.
Dvs det är ok att köper hela tavlor på second hand-butiker bara för att få tag på själva Ramen.
Sen kastar du tavlan, eller ger bort.


Om det är Guldram, då är det tavlor med "storslaget motiv" som passar bäst.
Eller sådant som ser "gammalt" ut.


Ta kort på dina tavlor och lägg in dem på din dator.
Sen letar du efter sidor på internet med ramar och tavlor, och "klipper och klistrar" med Photoshop och bildbehandlingsprogram för att se hur dina tavlor hade sett med olika sorters ramar.
Citera
2018-06-02, 04:45
  #10
Avstängd
Kick88s avatar
Tack för många bra inlägg!

Jag skulle ju faktiskt kunna restaurera tavelramen själv. Putsa och måla om den. Det är inte så mycket jobb ärligt talat.

Jag uppskattar tankegångarna om huruvida tavelramen är en del av konstverket dock!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback