Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-06-11, 16:48
  #37
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, vem vet? Nu har det "hängt" ett ganska okay molnlager, över Mittskåne där jag bor, sen igår. Vissa moln var väldigt gråa, men inte fan släppte de i från sig en enda droppe!
Nu undrar jag om molnen "flyger förbi", om det är så tort i marken, att det inte blir någon avdunstning uppåt? Att molnen då inte får något "gensvar"? " De*" sa ju att det skulle bli lite regn i helgen, men, nej. ( *"Meteorologerna")

Finns det en lägre gräns för luftfuktighet, innan molnen vill släppa sitt regn?
Citera
2018-06-11, 17:26
  #38
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
I slutet av månaden ser det ut som att ett riktigt stort värmemättat stratosfäriskt skikt kommer att röra sig från Karibiska havet upp mot norra Atlanten.
Så det ska bli riktigt intressant att se vad som kan hända om det lyckas bli upptaget av de västeuropeiska transportsystemen.
För normalt sett är det ju huvudsakligen från söder om Medelhavet varmluft kan pumpas upp till oss, och då som torrare luft från Sahara osv.
Men ett gigantiskt värme-sjok som färdats över hela Atlanten kan förmodligen resultera i en helt annan sorts värme än den vi är van vid. Hög luftfuktighet i kombination med värme är ju något vi mer förväntar oss vid tropikerna.

Menmen, vi får väl se om det lyckas fångas upp av några lägligt utplacerade lågtryck typ över brittiska öarna eller så ...
Om det verkligen lyckas bli så, då kan det bli intressant som sagt. Kanske med en hel del spektakulära åskoväder som följd ...
Vem vet ... ? =)
När hände detta senast? Känns som en väldigt ovanlig företeelse?
Citera
2018-06-14, 14:17
  #39
Medlem
Som vanligt blir folk hysteriska när de upptäcker att väder och klimat inte är statiskt, samma visa som under senaste torrperioden under 1990-talet när sjöarnas vattennivå sjönk 1 decimeter och miljömupparna drabbades av slaganfall till höger och vänster.

Problemet är inte och har aldrig varit brist på vatten, utan kortsiktigt bristfälligt planerande. Med undantag för Grönland och Finland har Sverige mer färskvatten per kapita än alla andra länder på jorden.

När grundvattenivån sjunker under längre nederbördsuppehåll betyder det inte att vattnet tar slut, grundvattnet når hundratals meter ner under marken, när en borrad brunn sinar beror det på att brunnen är för grund, inte att vattnet har tagit slut.

När en kommun drabbas av vattenbrist beror det på att man har planerat som idioter, det har ingenting att göra med riktig vattenbrist.
Citera
2018-06-14, 20:18
  #40
Medlem
poxers avatar
Som alltid fixar naturen detta av sig själv, hitta något bättre att fundera på.
Citera
2018-06-15, 06:09
  #41
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Du behöver inte fundera längre, på söndag kommer det att regna rikligt.
Citera
2018-06-15, 09:10
  #42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politi
Hej, Flashback!

Jag har på senare år börjat oroa mig mer och mer för att det regnar så lite i Sverige, framförallt på östkusten där jag befinner mig just nu. (jag oroar mig redan över att gräsmattan blivit delvis gul)

Maj i år är nu rekordvarm och det har knappt regnat en millimeter sen i april. I Värmland har det uppstått skogsbränder som har varit svåra att få under kontroll, samt att flera städer börjar använda sin vattenreserv för att kunna leverera vatten till befolkningen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/re...er-som-kaglor/

Diskussion:

Jag känner mig orolig över utvecklingen och undrar om jag egentligen bara överdriver eller om någon känner likadant?

Jag skulle också uppskatta om någon sitter med intressant fakta om nederbörden och klimatutvecklingen eller är nederbörden oförändrad under de senaste decennierna?

Som sista diskussionsunderlag undrar jag vad ni tror om framtiden för Sverige, kommer det att bli torka i Sverige, kommer jordbruket att sina eller är detta bara en period av torrare klimat som bara kommer och går?
Tänk tillbaka till förra sommaren då det var olidligt iskallt hela juni, halva juli och hela augusti! Tänk tillbaka till förrförra året då det regnade hela jävla tiden! Ja gräsmattan här är inte ens gul, den är brun och gräset saknas t o m på ett par ställen. Överallt där det är sol hela dagen.

Vädret är nyckfullt. Så är det. Oroa dig inte. Dessutom regnade det litegrann i Stockholm i onsdags.
Och snart är det midsommar, och då kommer det säkerligen regna.
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-06-15 kl. 09:13.
Citera
2018-06-15, 09:13
  #43
Medlem
Mintafs avatar
Regnade här i Göteborg kraftigt igår. Bönder har det nog riktigt jobbigt i denna värmen. Jag känner en person som äger en massa skog. Han har stora problem.
Citera
2018-06-15, 11:18
  #44
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
När hände detta senast? Känns som en väldigt ovanlig företeelse?
Jag vet inte när det hände senast, det är ju därför jag tyckte att det skulle bli intressant att vad som kunde hända.
Dvs för att då får man ju tillfälle att lära sig något nytt.


Men, som det ser ut nu, så verkar det faktiskt som att det kommer att köras rakt in i transportsystemen över Nordatlanten nu i sista hälften av denna månaden, så att det ska nå fram till Skandinavien precis i slutet av juni.

Det ser ut som att ett stråk kommer att öppnas i rakt nordöstlig riktning, som det karibiska värmesjoket kan få plats i.
Och när det når fram till Skandinavien, vid 29e 30e juni, då kommer det att träffa södra och mellersta Sverige och södra Norge - med den första riktigt höga värmen för just Denna månaden som resultat.

Dvs hela juni är, och har varit ljum och småkylig.
Vilket kommer att fortsätta genom midsommar.
Men, när detta, det karibiska värmebältet, når fram till oss - då kommer det att märkas Tydligt.

Bortsett från en fördubbling i temperaturen så vet jag inte vad mer som kan hända.
Vi får, som sagt, se vad som händer.
Se och lära =)
Citera
2018-06-16, 10:45
  #45
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Det är säkerligen på grund av vädermodifieringen som pågår runt om i världen där man får det att regna på vissa platser och vissa inte.

Diskuterar dess negativa konsekvenser i en tråd här:
(FB) Geoengineering och dess negativa konsekvenser på miljö & människor
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback