Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-31, 10:51
  #1
Avstängd
Kick88s avatar
Hej,

I USA verkar träimitation av plastlaminat på väggarna vara vanligt. Kanske speciellt i fattiga hus i s.k. trailor-parks. Dom är också vanliga i ruffiga sammanhang, såsom i fartyg eller i manskapsbodar.

Är det någon som vet vad denna typ av "tapet" kallas?

Jag har en liten bild. Titta till höger om huvudrollsinnehavaren. Det är den typen av material som jag menar.
Citera
2018-05-31, 10:54
  #2
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

I USA verkar träimitation av plastlaminat på väggarna vara vanligt. Kanske speciellt i fattiga hus i s.k. trailor-parks. Dom är också vanliga i ruffiga sammanhang, såsom i fartyg eller i manskapsbodar.

Är det någon som vet vad denna typ av "tapet" kallas?

Jag har en liten bild. Titta till höger om huvudrollsinnehavaren. Det är den typen av material som jag menar.
Såkallad "bilhandlarpanel"!
Citera
2018-05-31, 11:06
  #3
Medlem
Det kallas tapet och finns på Bauhaus, Hornbach......
Citera
2018-05-31, 11:14
  #4
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Såkallad "bilhandlarpanel"!

Kan det även kallas "båtbyggarpanel"? Någon jävel kallade det så för +20 år sedan.

Var populärt på 70-talet. Tapet skulle jag inte kalla det, snarare väggbeklädnad. Sen finns det säkert tapet som ser ut så också.
Citera
2018-05-31, 11:25
  #5
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Kan det även kallas "båtbyggarpanel"? Någon jävel kallade det så för +20 år sedan.

Var populärt på 70-talet. Tapet skulle jag inte kalla det, snarare väggbeklädnad. Sen finns det säkert tapet som ser ut så också.
Vill minnas att det ursprungliga handelsnamnet var "solpanel" av någon märklig anledning...
Citera
2018-05-31, 17:17
  #6
Avstängd
Kick88s avatar
Tack för svaren!

Jag fortsatte leta, och det heter tydligen väggpanel/inomhuspanel. Men vad dyrt! På Bauhaus 219 kronor per kvadratmeter! Ganska dyrt för mig i nuläget åtminstone.

Nån skrev något om "bilhandlarpanel". Jag kan hålla med om att det ser sunkigt ut i nån mån, men jag tycker det är lite charmigt också.

En framtidsdröm på lång sikt är att fixa till en skåpbil till husbil i all enkelhet. Då tror jag att väggpanel kan passa. Det kommer inte att bli lyxigt, men relativt snyggt och prydligt och lätt att städa ur. Det är det jag är ute efter.

Åker jag upp till fjällen och fiskar ska jag kunna gå in med leriga stövlar. Det ska blir en snygg men rustik husbil. Ni fattar nog!
Citera
2018-06-01, 15:39
  #7
Avstängd
Kick88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Såkallad "bilhandlarpanel"!

Till dig och andra så ser det lite sunkigt ut minst sagt. Men jag är så dum att jag tycker det är lite charmigt också!
Citera
2018-06-01, 18:35
  #8
Avstängd
Kick88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Till dig och andra så ser det lite sunkigt ut minst sagt. Men jag är så dum att jag tycker det är lite charmigt också!

Fast inte så charmigt med över 200 kronor per kvadratmeter.

Jämfört med vanlig tapet/väggbeklädnad är det ju ärligt talat svindyrt!

Jag kollade just på Bauhaus och andra byggfirmor.Visst dyrt. Jag har dock inte möjlighet att köpa detta i nuläget.

Tack för era svar dock!
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-06-01 kl. 19:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback