Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-31, 09:25
  #1
Medlem
Worldnatures avatar
Hej! Är ny inom detta område men har en passion av att fotografera, speciellt djur och natur. Så hört mycket bra om nikon d5600 allmänt, men vet inte om den är tillräckligt för djur och natur fotografi?

Är den bra för detta område, eller vad bör man kolla efter för kamera?

Letar i så fall efter en i ungefär samma prisklass som nikon d5600 om det finns en bättre
Citera
2018-05-31, 09:34
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldnature
Hej! Är ny inom detta område men har en passion av att fotografera, speciellt djur och natur. Så hört mycket bra om nikon d5600 allmänt, men vet inte om den är tillräckligt för djur och natur fotografi?

Är den bra för detta område, eller vad bör man kolla efter för kamera?

Letar i så fall efter en i ungefär samma prisklass som nikon d5600 om det finns en bättre

Kameran betyder egentligen minst. Objectiven betyder “allt”.

All a kameror från alla tillverkare i ungefär samma prisklass har jämförbara prestanda.
Citera
2018-05-31, 09:38
  #3
Medlem
Worldnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Kameran betyder egentligen minst. Objectiven betyder “allt”.

All a kameror från alla tillverkare i ungefär samma prisklass har jämförbara prestanda.

Jaha ok, tack för svaret!

Jag har tankar på att åka på safari eller till Afrika överhuvudtaget och ta kort på djuren och naturen! Vad för objekt bör jag köpa då? Har du några bra men så billiga objektiv till tips som möjligt?
Citera
2018-05-31, 09:55
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldnature
Jaha ok, tack för svaret!

Jag har tankar på att åka på safari eller till Afrika överhuvudtaget och ta kort på djuren och naturen! Vad för objekt bör jag köpa då? Har du några bra men så billiga objektiv till tips som möjligt?

Så här är det. Det går inte att kombinera ”bra” och ”billigt” när det gäller objektiv.

Alla tips jag kan komma med för att fotografera djur på safari kommer att börja på runt tolv tusen kronor och gå uppåt.

Det enda möjliga budgetvalet, som du dock inte kan återanvända om du senare skaffar ett FX hus är möjligen Nikkor AF-P DX ED VR 70-300 för en bit över 4tkr.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2018-05-31 kl. 09:57.
Citera
2018-05-31, 10:00
  #5
Medlem
AX64s avatar
Med Nikon (jämför med vissa andra tillverkare som i vissa fall har udda gängor) har du bra möjligheter till att skaffa objektiv till exakt det du vill. Jag tycker det låter som att du är mest intresserad av att få till bra närbilder med macro-objektiv. Köp ett bra sånt när du köper kameran helt enkelt, eller se till att få ett paket med just macro. De flesta paketen på elektronikkedjorna kommer med objektiv som är ganska allround och som kanske främst är tänkta för vardagsbilder såsom porträtt, landskap och annat som varken är supernära eller väldigt långt bort från kameran.
Citera
2018-05-31, 10:23
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Med Nikon (jämför med vissa andra tillverkare som i vissa fall har udda gängor) har du bra möjligheter till att skaffa objektiv till exakt det du vill. Jag tycker det låter som att du är mest intresserad av att få till bra närbilder med macro-objektiv. Köp ett bra sånt när du köper kameran helt enkelt, eller se till att få ett paket med just macro. De flesta paketen på elektronikkedjorna kommer med objektiv som är ganska allround och som kanske främst är tänkta för vardagsbilder såsom porträtt, landskap och annat som varken är supernära eller väldigt långt bort från kameran.

Djur i Afrika med makroobjektiv? Jag tror inte jag håller med där.
Citera
2018-05-31, 11:23
  #7
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Djur i Afrika med makroobjektiv? Jag tror inte jag håller med där.

Såg att TS klargjorde vilka slags djur han/hon tänkte plåta senare. I mitt sinne trodde jag det handlade om smådjur som man gärna använder makro till. Ska man plåta större djur och från större avstånd är makro förstås helt värdelöst.
Citera
2018-05-31, 14:29
  #8
Medlem
Leta begagnat istället för nytt! På så sätt kan du få ett kamerahus och objektiv till en billigare peng. Att köpa nytt blir dyrt.
Om jag skulle på en safari och hade en Nikon D5600 skulle jag ta med:
Samyang MF 14/2,8 (för landskap)
Nikon af-s dx 35/1,8 (allroundobjektiv)
Nikon/Sigma/tamron 70-200/2,8 (för foto av djur på lite längre avstånd)

Ja, det blir dyrare, tyngre och jobbigare med denna utrustning. Men personligen skulle jag inte nöja mig med tex Nikons ljussvaga 55-200 eller 70-300. Hade jag åkt på safari hade jag tyckt att det hade varit värt att bära tungt för att få bra bilder.
__________________
Senast redigerad av Vargtassan 2018-05-31 kl. 14:34.
Citera
2018-06-09, 09:29
  #9
Medlem
Worldnatures avatar
okej tack för svaret.


Min budget ligger på 10.000kr för kamerahuset.

Har kollat in själv lite på Canon 70D-80D någon av dom, och även sony a6300.

Mina mål med kameran är att ta så bra bilder som möjligt på djur och landskap, sen är det en bonus om man kan ta bra bilder när det gäller fart och sport med.

Går det att filma är det en bonus bonus, men inget som är direkt i nöd känner jag nu när jag tänkt efter.

Kollat runt lite och fått väldigt bra tips på bra objektiv som är i bra pris för canon 70D-80D. Men är det detta den bästa kamerahuset på marknaden för mina ändamål för en budget på 10.000kr för kamerahuset, eller finns det bättre?

Tar emot alla tips som möjligt för detta, vad ni rekommenderar för kamera.
Citera
2018-06-10, 11:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldnature
okej tack för svaret.

Kollat runt lite och fått väldigt bra tips på bra objektiv som är i bra pris för canon 70D-80D. Men är det detta den bästa kamerahuset på marknaden för mina ändamål för en budget på 10.000kr för kamerahuset, eller finns det bättre?

Tar emot alla tips som möjligt för detta, vad ni rekommenderar för kamera.

Har haft 70D och den har inte stabil autofokus med 17-35mm sigma,
Medans 80D har fått fina recensioner och sensor av senaste canon snitt.
Men om du skall på "safari" så måste nog djuren komma fram till bilen om 70-200mm skall duga.
Om du köper fullformatsobjektiv så blir det nästan motsvarande 100-300, men även det är väldigt kort.
Vill du satsa järnet så är Canon 100-400 att föredra eller sigma 150-600 typ.
Citera
2018-06-11, 17:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldnature
Jaha ok, tack för svaret!

Jag har tankar på att åka på safari eller till Afrika överhuvudtaget och ta kort på djuren och naturen! Vad för objekt bör jag köpa då? Har du några bra men så billiga objektiv till tips som möjligt?

Nej. Objektiv skenar lätt. För safari skule jag köpa en Tamron AF SP 150-600/5,0-6,3 Di VC USD G2
Billig? 13 000 Du vill komma nära...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback