Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-31, 01:08
  #1
Medlem
Mångkulturella Malmö levererar igen! För bara några dagar sedan totalförstördes en förskola i stadsdelen Holma i en brand som misstänks ha varit anlagd. (Tråd finns här: (FB) Misstänkt mordbrand, förskola i Malmö totalförstörd, 2018-05-26 .) På onsdagskvällen var det dags igen. Då började det brinna i en dörr till en förskola på Gånglåtsvägen i området Almvik, som också ligger i södra Malmö. Denna gång lyckades dock räddningstjänsten släcka branden innan elden hunnit sprida sig in i byggnaden.

Även onsdagskvällens brand tros ha varit anlagd. Det finns emellertid inga uppgifter om misstänkta eller gripna. Enligt Sydsvenskan utsattes samma förskola för en anlagd brand för ett år sedan.

Länk till polisens notis:

https://polisen.se/aktuellt/handelse...3-brand-malmo/

Länk till Sydsvenskan:

https://www.sydsvenskan.se/2018-05-3...yggnad-i-malmo

Vem/vilka kan ha legat bakom denna brand? Är även Almvik ett problemområde med många babbar som gillar att tända eld på saker?
Citera
2018-05-31, 02:46
  #2
Moderator
Chantres avatar
Almvik gränsar till Lindängen. Säger väl allt...
Citera
2018-05-31, 03:09
  #3
Avstängd
Halloween2s avatar
Kan vi bara bomba Malmö till stenåldern eller gräva bort skiten?

Undrar om grabbarna som gör detta väljer skolor/dagis där deras syskon inte går.
Citera
2018-05-31, 03:19
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Lite långsökt: Men kan det röra sig om folk i grannskapet som tröttnat på ungarnas skrik?
-Har en släkting som bor väldigt nära en skola, och han hör ungarna skrika dagarna i ända. Folk kan bli galna och förlora alla spärrar när de tröttnat på oljuden..
Citera
2018-05-31, 04:43
  #5
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lite långsökt: Men kan det röra sig om folk i grannskapet som tröttnat på ungarnas skrik?
-Har en släkting som bor väldigt nära en skola, och han hör ungarna skrika dagarna i ända. Folk kan bli galna och förlora alla spärrar när de tröttnat på oljuden..
Och riskera att få bo intill en byggarbetsplats i ett halvår? Tror nog att ADHD ungarna är tystare.

Bättre hade varit att hägna in skolorna bättre. Nu har de ju max ett meter högt staket som är lätt att stiga över.
Citera
2018-05-31, 04:52
  #6
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lite långsökt: Men kan det röra sig om folk i grannskapet som tröttnat på ungarnas skrik?
-Har en släkting som bor väldigt nära en skola, och han hör ungarna skrika dagarna i ända. Folk kan bli galna och förlora alla spärrar när de tröttnat på oljuden..

Jag har själv bott bredvid ett dagis som höll igång 7 dagar i veckan. Det var ren terror, lekte till och med med tanken att slänga in en handgranat där. Nu skulle jag aldrig göra en sådan sak, men tanken fanns där. När jag letar boende är bland det första jag kollar dagis och småskolor. Där jag bor nu såg skitbra ut, men ett jävla dagishelvete öppnade upp under mig 2 månader efter att jag flyttade in. FML lixom...

Så jag tror absolut att det är möjligt att det skulle kunna vara någon som tröttnat.
Citera
2018-05-31, 07:31
  #7
Medlem
Citat:
Anlagd brand på förskola vid Gånglåtsvägen
Brandkåren larmades via det automatiska brandlarmet till en förskolebrand på Gånglåtsvägen vid 20.30-tiden. När första brandstyrkan kom fram kunde man se rök från baksidan av skolbyggnaden. Rökdykare med slangledning och pulversläckare kunde slå ner branden innan den spred sig upp i skolbyggnadens takkonstruktion.

http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=574255
Citera
2018-05-31, 08:25
  #8
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lite långsökt: Men kan det röra sig om folk i grannskapet som tröttnat på ungarnas skrik?
-Har en släkting som bor väldigt nära en skola, och han hör ungarna skrika dagarna i ända. Folk kan bli galna och förlora alla spärrar när de tröttnat på oljuden..

Inget är så klart omöjligt.

Men Sverige har världsrekord när det gäller anlagda skolbränder. Om det vore en allmän tendens att det beror på irritation, så måste svenskarna vara extremt lättirriterade jämfört med folk i andra västländer, då det är hundratals gånger vanligare att bränna ned förskolor och skolor i Sverige. De bostadsområden där det bränns ned flest förskolor och skolor är även de områden där det ständigt bränns upp bilar, motorcyklar, parkeringshus, containrar, soprum o.s.v., så uppenbarligen gäller irritationen då väldigt många saker. Kanske speciellt containtrar och soprum. Jag minns hur man rapporterade att en byggnad som fungerade som soprum i Tensta brukade anläggas ungefär 100 gånger om året, d.v.s. var tredje dag.

Dessutom utsätts blåljuspersonalen som anländer till bränderna för ständiga attacker i form av ett bombardemang av stenar, flaskor, metallföremål o.s.v., de blir beskjutna med raketer (och ibland beskjutna med skjutvapen), förutom att de utsätts för misshandel, angrips med tillhyggen och knivar o.s.v. De verkar sannerligen vara måna om att bränderna inte släcks. Från dessa händelser är det lätt att dra slutsatsen att om bränderna beror på irritation över ljud, så verkar denna irritation huvudsakligen finnas hos pojkar och män med utomeuropeiskt ursprung. Det verkar sällan handla om medelålders och äldre män, eller överhuvudtaget kvinnor. Det verkar även i så fall handla om stora grupper som gemensamt är irriterade över ljuden, istället för enskilda individer.

Men som du själv skriver, så är det en långsökt förklaring att skälet skulle vara någon som är trött på barnskrik. Inte omöjligt i det enskilda fallet, men inte heller sannolikt.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-05-31 kl. 08:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback