Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-30, 21:06
  #1
Medlem
Citat:
Pojke dödades av tåg vid olycksdrabbad övergång

Citat:
Övergången ligger nära en gymnasieskola, och det är inte första gången det sker en dödsolycka på just denna plats.
Hösten 2010 dog två flickor vid samma övergång.

Citat:
Det är en övergång utan bommar, men med ljus och klingande ljud, uppger kommunstyrelsens ordförande.
Den ligger strax söder om Stenungsunds station.
– Vi måste snart börja fundera på om vi ska stänga den här övergången. Men då måste vi kunna stänga den ordentligt, så det inte blir några smitvägar, säger Bo Pettersson, kommunstyrelsens ordförande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...abbad-overgang

Någon som vet mer om händelsen?
Kanske pojken gått med hörlurar och haft koncentrationen på något annat och missat ljud/ljus och gått ut framför tåget?


Tråden om den andra olyckan med tjejerna:
(FB) Två unga kvinnor påkörda av tåg i Stenungsund (2010-09-09)
Citera
2018-05-30, 21:14
  #2
Medlem
Fy fan vad tragiskt. Har själv en kompis som omkom på ett liknande sätt så detta fall berör mig extra mycket. Alla mina tankar går till dom anhöriga. Av respekt för pojkens familj tänker jag inte ens spekulera. Men helt klart känns det som att järnvägen i fråga behöver åtgärdas.
Citera
2018-05-30, 21:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...abbad-overgang

Någon som vet mer om händelsen?
Kanske pojken gått med hörlurar och haft koncentrationen på något annat och missat ljud/ljus och gått ut framför tåget?


Tråden om den andra olyckan med tjejerna:
(FB) Två unga kvinnor påkörda av tåg i Stenungsund (2010-09-09)
Känner till övergången då jag vistades mycket i staden för flera år sedan. Övergången har visserligen ljus- och ljudsignal, men sikten är ganska dålig och en kort stunds ouppmärksamhet eller tankspriddhet är allt som krävs för att olyckan ska vara ett faktum. Övergången är på intet sätt optimalt utformad. Det finns väl en anledning till att dödstalet nu är uppe i 4 vid en och samma övergång under en förhållandevis kort tidsperiod.
__________________
Senast redigerad av pf10 2018-05-30 kl. 21:45.
Citera
2018-05-30, 21:35
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Den skulle bli mycket säkrare även med korta/lätta bommar. Finns ingen anledning att inte sätta upp det.
Citera
2018-05-30, 21:37
  #5
Medlem
HGs avatar
Har bott i Stenungsund och järnvägen som går mitt i stan borde ha tagits borts för många år sedan. Det är alltid någon som dör där varje år......
Citera
2018-05-30, 21:45
  #6
Medlem
Cemsers avatar
Vad fan betyder smitväg?
Citera
2018-05-30, 22:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cemser
Vad fan betyder smitväg?
Det finns ju ett behov av att gå över järnvägen på de platser övergångarna finns. Tar man bort en av dessa kvarstår fortfarande behovet och folk kommer i högre utsträckning försöka hitta egna vägar över. Det är väl detta man från kommunens sida kallar smitvägar. Det är bättre att göra övergången säkrare, men det anses väl vara för dyrt i vanlig ordning, de höga dödstalen till trots.
Citera
2018-05-30, 22:14
  #8
Medlem
Cemsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det finns ju ett behov av att gå över järnvägen på de platser övergångarna finns. Tar man bort en av dessa kvarstår fortfarande behovet och folk kommer i högre utsträckning försöka hitta egna vägar över

Ok, genväg med andra ord. Det säkraste vore ju att bygga någon sorts viadukt över, men som du är inne på så går pengar som vanligt före allt, även liv.
Citera
2018-05-30, 22:39
  #9
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cemser
Ok, genväg med andra ord. Det säkraste vore ju att bygga någon sorts viadukt över, men som du är inne på så går pengar som vanligt före allt, även liv.

En olaglig genväg närmare bestämt.

Det står att det med största sannolikhet var en olyckshändelse. Statistiken visar emellertid att de flesta olyckor där personer blir överkörda av tåget är planerade.
Citera
2018-05-30, 22:46
  #10
Medlem
Cemsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Statistiken visar emellertid att de flesta olyckor där personer blir överkörda av tåget är planerade

Antar det, men i många fall lär det vara omöjligt att avgöra.
Citera
2018-05-30, 22:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En olaglig genväg närmare bestämt.

Det står att det med största sannolikhet var en olyckshändelse. Statistiken visar emellertid att de flesta olyckor där personer blir överkörda av tåget är planerade.
Hur kan olyckor vara planerade, menar du?
Citera
2018-05-30, 23:11
  #12
Medlem
swedeccpos avatar
På den aktuella platsen där flera olyckor inträffat finns ingen möjlighet att bygga varken bro eller viadukt. Detta är en olycka och kommer att bli rubricerad så oavsett vad som sker i framtiden. Förhoppningsvis tar kommunen och Trafikverket detta på allvar nu och åtgärdar övergångarna.

Alternativ 1, Bro
Vid brobygge kommer gående att få direkt insyn in på boende intill samt att den blir hög och otympligt. Då tågledningen har en bestämt höjd skulle det behövas långa trappor som nästintill gör det till en skenväg.

Alternativ 2, Viadukt, mot villaområde
Vägen Solgårdsvägen går genom ett villaområde, en öppning till en potentiell viadukt vore omöjlig så länge man inte rev närliggande bostäder.

Alternativ 2, Viadukt, mot väg
Vägen Göteborgsvägen ligger för nära för att kunna konstruera en öppning. Skulle öppningen till viadukten flyttar längre bort ligger både Cirke K och Tjörnbrons Hantverk i vägen.

Alternativ 3, Stäng järnvägsövergången
Det är det mest kostnadseffektiva man kan göra i detta läget. Det finns två övergångar nära varandra, båda olycksdrabbade. Stäng detta omgående. Steka inte. Sätt ut betongblock, stängsel, skyltar, gör allt för att stänga dessa överfarter. Även vi civila kan göra något åt detta. Att kontakta kommunen och sedan låta dem kontakta andra aktörer kan ta för lång tid innan något händer. AGERA!

Efter utredningen som gjordes efter olyckan 2010 klippte man ner buskage, det fanns inget mer man kunde göra för att förbättra förutsättningarna för både lokförare/tågförare och gående. Då jag själv passerat där många år till och från jobb, gymnasiet och vänner är min synpunkt annorlunda och kan uppfattas fientlig eller kränkande folkmun.

Tekniken
Att det är fel på tekniken går alltid att påstå. Vid varje passerande tåg lyser och låter järnvägsövergången upp minst 5 sekunder innan tåget kommer. Om man sitter still och räknar låter det långt, men om man går med musik i hörlurarna på hög volym kan det ta lång tid innan man förstår vad ljudet kommer ifrån.

Människan
Om du går över en bilväg med musik i hörlurarna på hög volym, tittat du åt varsitt håll innan du går över vägen?
Om du kör bil mot en korsning med trafikljus (du har gröntljus) med musik på och hög volym, kör du rakt genom korsningen eller tittat du om det kommer fler bilar som kanske också vill ut i korsningen? Bilar som kanske inte sett att de har rött ljus?
Om du går mot en järnvägsövergång med hörlurar på med hög volym, går du rakt över rälsen eller tittar du åt varsitt håll innan du går över?
Om en bil tutar när du är i närheten, tittar du åt det hållet eller ignorerar du detta och fortsätter med det du gör för stunden?

Det kan vara så att man som så många andra tittar ner i marken när man är ute och går (jag gör det själv ibland) och att man ibland missar en del oförutsägbara händelser eller incidenter. Det händer alla. Jag har själv varit nära att bli touchad av ett tåg för många år sedan (minst 15 år sedan nu) och då ansåg man sig vara vuxen, ansvarsfull med världen i sina händer.

Anhöriga
Jag vill även i detta stycke uttrycka min sorg för de anhöriga som mist en familjemedlem och vän. Jag har själv minst vänner i tågolyckor (olyckor och självförvållat). Att få ett sådant hjärtekrossande besked är fruktansvärt för alla drabbade och det är inget man vill uppleva.
Jag beklagar att detta kanske uppfattas som stötande, kränkande och kanske eldar upp människor.

Jag vill upplysa om situationen, lösningar och personliga tankar. Jag känner inget mer än sorg och ledsamhet för familjen och andra anhöriga, tågföraren/lokföraren och medpassagerarna i tåget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback