Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-30, 20:45
  #1
Medlem
zuppja0s avatar
Sökte efter liknande tråd men hittade ingen så here we go.

Jag skulle själv bedöma mig som strax under intermediate i min kunskapsnivå. Jag kan klasser med arv, göra adt stack med någon sort kösystem, samt lite erfarenhet utav använda några bibliotek typ mpi.

Skulle ni också bedömma mig som strax under intermediate i kunskapsnivå?
Vad tycker ni man behöver kunna/ha erfarenhet inom för att kunna kalla sig duktig respektive expert på området?

MVH
Citera
2018-05-30, 20:48
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
Några års erfarenhet på jobbet där man faktiskt dagligen kodar.
Citera
2018-05-30, 20:51
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Sökte efter liknande tråd men hittade ingen så here we go.

Jag skulle själv bedöma mig som strax under intermediate i min kunskapsnivå. Jag kan klasser med arv, göra adt stack med någon sort kösystem, samt lite erfarenhet utav använda några bibliotek typ mpi.

Skulle ni också bedömma mig som strax under intermediate i kunskapsnivå?
Vad tycker ni man behöver kunna/ha erfarenhet inom för att kunna kalla sig duktig respektive expert på området?

MVH

Det finns ju en gamal talesätt som säger att man blir expert efter tio tusen timmar, oavsett vad det gäller. Så, 4-5års faktisk yrkeslivserfarenhet med en bred portfolio av aktiviteter.. typ?
Citera
2018-05-30, 21:07
  #4
Medlem
Eaglecoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Sökte efter liknande tråd men hittade ingen så here we go.

Jag skulle själv bedöma mig som strax under intermediate i min kunskapsnivå. Jag kan klasser med arv, göra adt stack med någon sort kösystem, samt lite erfarenhet utav använda några bibliotek typ mpi.

Skulle ni också bedömma mig som strax under intermediate i kunskapsnivå?
Vad tycker ni man behöver kunna/ha erfarenhet inom för att kunna kalla sig duktig respektive expert på området?

MVH

Nej, du är en nybörjare. Det du nämner ovan tar en professionell utvecklare en vecka på sin absoluta höjd att lära sig att behärska i C++. Du behöver ingående förstå minnesmodellen, språkspecifikationen, förstå i detalj best practice för hur API:er byggs, hur kod kompileras och exekveras, profilering för att nämna några bitar i toppen på isberget. En expert på C++ kan gå in på en firma som har problem med stora befintliga kodbaser och styra upp dem. C++ används idag nästan uteslutande i system där utvecklaren behöver betydande kontroll över minnet på en låg nivå. Att bygga några abstrakta klasser eller att implementera en dubbellänkad lista med pekare är "Sunday school stuff" i det sammanhanget.
Citera
2018-05-30, 21:11
  #5
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglecoth
Nej, du är en nybörjare. Det du nämner ovan tar en professionell utvecklare en vecka på sin absoluta höjd att lära sig att behärska i C++. Du behöver ingående förstå minnesmodellen, språkspecifikationen, förstå i detalj best practice för hur API:er byggs, hur kod kompileras och exekveras, profilering för att nämna några bitar i toppen på isberget. En expert på C++ kan gå in på en firma som har problem med stora befintliga kodbaser och styra upp dem. C++ används idag nästan uteslutande i system där utvecklaren behöver betydande kontroll över minnet på en låg nivå. Att bygga några abstrakta klasser eller att implementera en dubbellänkad lista med pekare är "Sunday school stuff" i det sammanhanget.
Tackar ödmjukast för ditt resonliga svar!
Citera
2018-05-30, 21:25
  #6
Medlem
Eaglecoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Tackar ödmjukast för ditt resonliga svar!


Ok, sorry, var kanske inte så trevligt formulerat. Ursäkta.

Jag är själv C++ nybörjare och hade hybris för ett par år sedan och gav mig på att söka jobb som C++ utvecklare. Det gick inte så bra.

Jag jobbar idag som utvecklare på en firma där C++ används flitigt. Jag skriver dock ingen sådan kod själv men försöker följa interna diskussioner på ämnet då C++ skaparen själv jobbar i bolaget. Det var i samband med att jag började följa dessa samtal som det uppdagades för mig den enorma storlek på det berg som måste bestigas för att man med rätta ska kunna behärska C++.

Om ditt syfte är att producera professionell C++ kod så skulle jag rekommendera dig att tänka till två gånger på ditt karriärval. Nischen för C++ idag är 99% legacy system. Så gott som ingen cutting edge tech skrivs i C++ om det inte finns synnerliga performance-skäl att göra så och ofta kan sådana komponenter brytas ut och anropas direkt från andra språk som går att arbeta med.

För den absoluta huvuddelen av tillämpningar ter sig C++ idag som skapat för en tid som inte längre existerar.
Citera
2018-05-30, 21:57
  #7
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglecoth
Ok, sorry, var kanske inte så trevligt formulerat. Ursäkta.

Gillade ditt första svar och tyckte det var bra. Ärligt och inget dravel samt exempel på avancerade saker vilket var det som efterfrågades. Inget att ursäkta sig för.
Citera
2018-06-07, 12:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglecoth
Ok, sorry, var kanske inte så trevligt formulerat. Ursäkta.

Jag är själv C++ nybörjare och hade hybris för ett par år sedan och gav mig på att söka jobb som C++ utvecklare. Det gick inte så bra.

Jag jobbar idag som utvecklare på en firma där C++ används flitigt. Jag skriver dock ingen sådan kod själv men försöker följa interna diskussioner på ämnet då C++ skaparen själv jobbar i bolaget. Det var i samband med att jag började följa dessa samtal som det uppdagades för mig den enorma storlek på det berg som måste bestigas för att man med rätta ska kunna behärska C++.

Om ditt syfte är att producera professionell C++ kod så skulle jag rekommendera dig att tänka till två gånger på ditt karriärval. Nischen för C++ idag är 99% legacy system. Så gott som ingen cutting edge tech skrivs i C++ om det inte finns synnerliga performance-skäl att göra så och ofta kan sådana komponenter brytas ut och anropas direkt från andra språk som går att arbeta med.

För den absoluta huvuddelen av tillämpningar ter sig C++ idag som skapat för en tid som inte längre existerar.


Blockchain teknologi utvecklas oftast i C++
Citera
2018-06-08, 09:05
  #9
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglecoth
Om ditt syfte är att producera professionell C++ kod så skulle jag rekommendera dig att tänka till två gånger på ditt karriärval. Nischen för C++ idag är 99% legacy system. Så gott som ingen cutting edge tech skrivs i C++ om det inte finns synnerliga performance-skäl att göra så och ofta kan sådana komponenter brytas ut och anropas direkt från andra språk som går att arbeta med.

För den absoluta huvuddelen av tillämpningar ter sig C++ idag som skapat för en tid som inte längre existerar.
Jag håller nog inte riktigt med. C++ är vanligt i inbyggda system med prestandakrav och den marknaden är rätt stor. Annars är legacy inget fel, finns pengar att tjäna där. Jämför med bristen på COBOL-hackare runt millennieskiftet.

Jag har varit med om att både ta över legacy som att nyutveckla. Ett av systemen var skrivet i assembler och var så dåligt designat att jag och en kollega skrev om skiten från scratch. Fortfarande i assembler. Andra legacysystemdelar i C eller C++ kom från projekt med vattenfall vilket alltid leder till inställningen att "inte röra det som fungerar" men som ändå i agila världen skrevs om för att förbättra koden och/eller föra in nya features. Jobb för C++-kunniga kommer att finnas för lång tid framöver.

Sedan är det min åsikt att har man väl lärt sig programmera så är inte språket det viktiga. Det är åtminstone för mig inte särskilt svårt att med C++ i ryggen exempelvis utveckla java eller C-brädgård. Eller SystemVerilog när jag hackade FPGA med testramverk i Python. Eller Erlang. Eller Lisp då man vill konfigurera sin emacs.

Jag tycker man kan börja med C++ som ett språk som täcker det mesta, OOP såväl som procedurellt och funktionellt. Med det som grund är det inte så svårt att sätta sig in i andra språk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback