Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-30, 19:42
  #1
Medlem
Silltunnas avatar
Gillar ni kallblod?
Vad gillar ni mycket, och vad gillar ni mindre med kallblod?
Citera
2018-05-30, 20:01
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Menar du ormar och ödlor?

Hade själv en skäggagam som barn, världens snällaste krabat. Mor var skeptisk först men lärde sig snart uppskatta lille Loffe för han gjorde aldrig väsen av sig och blev ofta ett konversationsämne när mors väninnor kom över.
Citera
2018-05-30, 20:43
  #3
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Menar du ormar och ödlor?

Hade själv en skäggagam som barn, världens snällaste krabat. Mor var skeptisk först men lärde sig snart uppskatta lille Loffe för han gjorde aldrig väsen av sig och blev ofta ett konversationsämne när mors väninnor kom över.

Tack för svaret.
Men jag pratar ju om hästar!
Citera
2018-05-30, 22:28
  #4
Medlem
Svantevits avatar
Gillar dem! Speciellt de stora raserna, väldigt respektingivande.

Hade jag varit ute efter en ridhäst för fälttävlan och dylikt hade jag förmodligen trots allt valt ett varmblod.
Citera
2018-05-30, 23:44
  #5
Avstängd
Plaguetongues avatar
vad är det för skillnad på varm och kallblodiga hästar då? er en varmblodig häst som att rida med sitsvärmare eller?
Citera
2018-05-31, 08:34
  #6
Medlem
Åh, älskar kallblod! Helt underbara. Tror min absoluta kallblodsras är Nordsvensk, särskilt "bruksrasen".
Citera
2018-05-31, 14:50
  #7
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
vad är det för skillnad på varm och kallblodiga hästar då? er en varmblodig häst som att rida med sitsvärmare eller?

Kallblod är kraftigare än varmblod och har ett lugnare temperament. Dom användes och används väl i mindre utsträckning fortfarande inom t.ex lantbruk.

Varmblod har ett lite livligare temperament och har en slankare kroppsbyggnad. Används bland annat till olika trav och ridsporter
Citera
2018-06-23, 19:29
  #8
Medlem
Jag älskar kallblod. Men jag gillar stora djur väldigt mycket bland alla arter. Dom brukar vara lugnare, snällare och gillar all den kraften och styrkan som dom har och respekten som man måste ha för varandra båda två.
Citera
2018-06-23, 22:06
  #9
Medlem
Svårt att svara på. Flera ponnyer är ju som kallblod på något vis. Medan nordsvenskar och framförallt kallblodstravare känns mer i humöret än ett varmblod. Iallafall har jag inte träffat på några sävliga nordsvenskar. Mer än en, bl a en som sopade ner mig på marken med sitt huvud. Brukar vara pigga och raska. Inte träffat så många sävliga Irish cob heller. Känsliga.

Fjordingar om de nu räknas, tycker jag kan vara åt andra hållet för mycket, för envisa.

Måste säga att jag gillar ardenner fast inte som ridhäst direkt.

Sedan finns det raser jag bara stött på enstaka av, men de har varit schysta. Men många är alldeles för stora för mig.

Bästa kallblodet för en liten varelse som jag är Fellponny som med rätt uppfostran kan bli hur stabil som helst och lära sig lite av varje. Väldigt bra benstyrka med, klättrar bra och jäkligt bra driv i galoppen.
Citera
2018-06-23, 22:10
  #10
Medlem
Ronilles avatar
Har ägt en Tinker! Jag tycker om kallblod, lugna, ärliga och trevliga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback