Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-30, 19:28
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Var får jag tag i olja att serva min Vostok med, dvs en rysk mekanisk armbandsklocka?

5-56 tror jag egentligen inte, även om jag tror konsistensen inte är särskilt annorlunda från klock-olja.
Ingen smartass får säga motorolja.

Följdfråga:
Hur vet jag vilka delar som ska smörjas?
Citera
2018-05-30, 19:36
  #2
Medlem
Jag har ingen aning men;
1 syolja
2 rörliga delarna
Citera
2018-05-30, 19:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Var får jag tag i olja att serva min Vostok med, dvs en rysk mekanisk armbandsklocka?

5-56 tror jag egentligen inte, även om jag tror konsistensen inte är särskilt annorlunda från klock-olja.
Ingen smartass får säga motorolja.

Följdfråga:
Hur vet jag vilka delar som ska smörjas?

Ska man pilla med sånt själv? Lämna in till urmakare för service?
Citera
2018-05-30, 19:42
  #4
Medlem
SituationStockholms avatar
Varför måste du ha olja i klockan?
Citera
2018-05-30, 19:48
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationStockholm
Varför måste du ha olja i klockan?

Den har legat i 30 år utan service. Jag förutsätter att olja har torkat. För att undvika mångårigt slitage på ett år vill jag olja den. Som alla mekaniska urverk ska ha.
Citera
2018-05-30, 19:53
  #6
Medlem
SituationStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Den har legat i 30 år utan service. Jag förutsätter att olja har torkat. För att undvika mångårigt slitage på ett år vill jag olja den. Som alla mekaniska urverk ska ha.

Okey, då är jag med.Jag har aldrig oljat in eller smörjt mina klockor tidigare.Men det gäller att serva dessa också.Men Symaskinsolja som någon tipsade på innan borde ju funka, men vilka delar som ska smörjas, det är väl kanska svårt att veta om man inte är en Urmakare av Ryska klockor.
Citera
2018-05-30, 20:09
  #7
Medlem
ElvisFans avatar
WD 40 funkar alltid.
Citera
2018-05-30, 20:12
  #8
Medlem
Milldues avatar
Rengöra och olja klockor är ett helsikes precisions göra. Fel olja på fel plats kan förstöra klockan helt.
Inte ens gamla fickur som är ganska stora är lätta att serva. Lämna in den för rengöring och service till en seriös urmakare istället. Symaskinsolja är vansinne likaså wd40 eller 5:56 det krävs helt annan olja.
Ex så skall rubinlagrade delar INTE oljas alls.

Jag har 100 åriga fickur som jag har servat och två av dem lämnade jag in på urmakarskolan i Motala (vet inte om skolan fortfarande finns) Men de går fortfarande perfekt efter 7 år.
Citera
2018-05-30, 20:29
  #9
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Rengöra och olja klockor är ett helsikes precisions göra. Fel olja på fel plats kan förstöra klockan helt.
Inte ens gamla fickur som är ganska stora är lätta att serva. Lämna in den för rengöring och service till en seriös urmakare istället. Symaskinsolja är vansinne likaså wd40 eller 5:56 det krävs helt annan olja.
Ex så skall rubinlagrade delar INTE oljas alls.

Jag har 100 åriga fickur som jag har servat och två av dem lämnade jag in på urmakarskolan i Motala (vet inte om skolan fortfarande finns) Men de går fortfarande perfekt efter 7 år.

Som jag befarade massa konstiga svar i tråden. Tack för ditt svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback