Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-31, 07:23
  #13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det märkliga ligger i att hon med klockslag kan ange exakt när tornet föll och att man passivt sett på när "ungdomarna" gungat tornet fram och tillbaka samt att det fanns många vittnen till händelsen.

Vad är det för människor som i grupp ser på när "ungdomar" förstör sin pappas "livsverk" stillatigande ? Det indikerar möjligen att det varit en grupp ungdomar med utländsk härkomst som man antingen inte vågat gå fram till och tillrättavisa eller att gruppen helt enkelt inte förstått Svenska.

Om jag hade byggt ett hopptorn på min egen camping så hade jag naturligtvis gått fram och "pratat" med ungdomarna. Är det min camping så lär det finnas gäster där som ställt upp och tagit situationen under kontroll. Det står heller ingenting om att de kontaktat polisen utan "ungdomarna" har ostört i någon timme kunnat ägna sig åt skadegörelsen.

Allt detta pekar på att man varit otroligt passiv och enbart sett på. Det låter onekligen inte som en normal reaktion. Så kanske ville man inte "stöta sig" med den här gruppen efter alla skriverier om våld i området. (Hem för ensamkommande finns i Torsby) Ett annat alternativ kan vara att man VILLE att tornet skulle rasa för att få ut försäkringspengar.

Att inte skriva etnicitet är PK speciellt vid gängbildning och skadegörelse. Större Helsvenska gäng är en ovanlighet i dagens Sverige jag har inte sett något större etniskt svenskt gäng på många år medans jag dagligen ser "invandrargäng".
Ja jävlar vad man kan förvrida uttrycks betydelse för att få fram sin egen agenda.

Ett ungdomsgäng är ett ungdomsgäng, folk har aldrig varit så pigga på att säga till ungdomsgäng och det finns vita ungdomar som umgås tillsammans de med. Ibland tillsammans med andra. I ett gäng kan det finnas med ett antal olika ursprung, men i ett sånt här fall har det knappast nån betydelse.
Citera
2018-05-31, 07:24
  #14
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
PK? Nog för att det missbrukas, men det här var den absolut sämsta användningen av begreppet jag läst eller hört.
Hon beskriver det som hon ser det, vad är PK med det? Vad exakt är det du anser att hon skulle beskrivit med andra ord, vilka ord? Hur skulle du beskrivit en sån händelse om du sett den?

Jag måste hålla med flera andra, det här är ju sånt som ungdomsgäng hållt på med i alla tider, mer eller mindre förstås. En del har en spärr som stoppar när man förstår att det kan vara svårt att återställa, andra struntar fullständigt i det fram tills att det är ett faktum att läget inte går att rädda. Det är ju inte ett utan att man kan misstänka att de trodde att tornet skulle (fortsätta) rätta upp sig själv oavsett hur mycket det lutade.
Lite konsekvenstänk och liten livserfarenhet är inget nytt hos ungdomar.

Förvisso sant att just den här lilla anekdoten hade man kunnat gräva fram ur 60-talet. Men det är ju så många små anekdoter idag... Lite längre ned skriver hon en kommentar fylld av smileys, hjärtan och tillrop med sprudlande glädje av all support hon fått. Avslutar med "vi lever i ett underbart land fyllt av tillgångar". Jag vet inte men min känsliga radar för om det är Kod 291 ger utslag direkt. Hade det varit svenska ungdomar hade det dessutom i första inlägget fastslagits med bestämdhet, så ingen fått "idéer", kan man vara säker på. Om så många såg vad som hände finns ju såklart signalement. Signalement skrivs bara ut när gärningsmannen har svensk bakgrund. Så gör vi i Sverige, nästan så det är en svensk grundvärdering. Det vet vi alla, det är sen gammalt.
Citera
2018-05-31, 07:46
  #15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Förvisso sant att just den här lilla anekdoten hade man kunnat gräva fram ur 60-talet. Men det är ju så många små anekdoter idag... Lite längre ned skriver hon en kommentar fylld av smileys, hjärtan och tillrop med sprudlande glädje av all support hon fått. Avslutar med "vi lever i ett underbart land fyllt av tillgångar". Jag vet inte men min känsliga radar för om det är Kod 291 ger utslag direkt. Hade det varit svenska ungdomar hade det dessutom i första inlägget fastslagits med bestämdhet, så ingen fått "idéer", kan man vara säker på. Om så många såg vad som hände finns ju såklart signalement. Signalement skrivs bara ut när gärningsmannen har svensk bakgrund. Så gör vi i Sverige, nästan så det är en svensk grundvärdering. Det vet vi alla, det är sen gammalt.
Nej, så gör vi inte i Sverige, kanske om man läser ett litet urval av "media" och umgås med en liten klick människor. För de allra flesta betyder ungdomar just ungdomar. Att beskriva ungdomar, oavsett ursprung, med det epitetet är inte "PK". Begreppet är så jävla urvattnat av en massa nyfikna offerkoftor att det är lite jobbigt.

Vad fan ska du med signalement på ungdomarna till? Ska du åka till Torsby och leta själv? Vad ska du göra om du då ser en ungdom med afrikanskt utseende eftersom signalementet sa att det var det? Eller om signalementet säger tre blonda pojkar och tre mörka, tre vita med mörkt hår, ska du samla ihop det antalet av varje, hoppas på att de är de enda med det utseendet i Torsby och lämna över dem till polisen?

Troligtvis känns de redan igen av de andra badande, troligtvis kommer de att dyka upp på samma ställe idag igen för att bada.
Citera
2018-05-31, 14:17
  #16
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, så gör vi inte i Sverige, kanske om man läser ett litet urval av "media" och umgås med en liten klick människor. För de allra flesta betyder ungdomar just ungdomar. Att beskriva ungdomar, oavsett ursprung, med det epitetet är inte "PK". Begreppet är så jävla urvattnat av en massa nyfikna offerkoftor att det är lite jobbigt.

Vad fan ska du med signalement på ungdomarna till? Ska du åka till Torsby och leta själv? Vad ska du göra om du då ser en ungdom med afrikanskt utseende eftersom signalementet sa att det var det? Eller om signalementet säger tre blonda pojkar och tre mörka, tre vita med mörkt hår, ska du samla ihop det antalet av varje, hoppas på att de är de enda med det utseendet i Torsby och lämna över dem till polisen?

Troligtvis känns de redan igen av de andra badande, troligtvis kommer de att dyka upp på samma ställe idag igen för att bada.

Jag behöver inget signalement. Det skulle däremot vara bra för det svenska samhället tror jag om man kunde tala klarspråk om vilka det är som gör olika saker. För att komma åt orsak och verkar.

Dessutom tror jag att när man mörkar ursprung vid brott spär man bara på rasism. Men det fattar väl inte en sådan genomgod person som du som aldrig "sett hudfärg" eller liknande. Men fortsätt lalla på du och se Sverige störta ned i rasism på riktigt. De är en ironi att sådana som du aldrig kommer fatta att det är ert agerande som kommer skynda på utvecklingen i rakt motsatt håll som du vill.
Citera
2018-05-31, 14:22
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, så gör vi inte i Sverige, kanske om man läser ett litet urval av "media" och umgås med en liten klick människor. För de allra flesta betyder ungdomar just ungdomar. Att beskriva ungdomar, oavsett ursprung, med det epitetet är inte "PK". Begreppet är så jävla urvattnat av en massa nyfikna offerkoftor att det är lite jobbigt.

Vad fan ska du med signalement på ungdomarna till? Ska du åka till Torsby och leta själv? Vad ska du göra om du då ser en ungdom med afrikanskt utseende eftersom signalementet sa att det var det? Eller om signalementet säger tre blonda pojkar och tre mörka, tre vita med mörkt hår, ska du samla ihop det antalet av varje, hoppas på att de är de enda med det utseendet i Torsby och lämna över dem till polisen?

Troligtvis känns de redan igen av de andra badande, troligtvis kommer de att dyka upp på samma ställe idag igen för att bada.
Signalementet är viktigt för att svenska folket ska få upp ögonen och se vad som händer i samhället. Speciellt så man kan se vem eller vilka som välter hopptorn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback