Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-30, 13:29
  #1
Medlem
potatodolans avatar
Halloj!

Har previs införskaffat vår första båt i skapligt skick.

Tyvärr var motorn (Yamaha 30 hk 2 takt 90-talare) inte i samma skick somm båten och den hade ett hål i metallen nederdelen av den, antar att förra ägaren användt den i saltvatten och inte spolat ur den ordentligt efter anvädning, men som tur var hålet inte in i växellådan, så JB-weld fixade det.

Nu undrar jag vilken typ av färg jag kan avnända till motorn för att få bra skydd, om det ens spelar någon roll, eller kan jag bara ta någon metallfärg i sprayburk från biltema? Planerar på att mer eller mindre endast köra den i sötvatten.
Citera
2018-05-30, 13:31
  #2
Medlem
AX64s avatar
Motorlack från Biltema lär väl funka?
Citera
2018-05-30, 13:33
  #3
Medlem
potatodolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Motorlack från Biltema lär väl funka?

Aa, det är det jag undrar, borde väl inte vara mer än det?
Citera
2018-05-30, 13:45
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatodolan
Aa, det är det jag undrar, borde väl inte vara mer än det?

Om du vill får du gärna öppna en god öl, förbereda motorn rituellt, samt genomföra en klassisk ballongdans i samband med påföringen av lacket - men det ska nog inte vara ett absolut krav. Att bara spraya på motorlacket ska också duga
Citera
2018-05-30, 13:54
  #5
Medlem
potatodolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Om du vill får du gärna öppna en god öl, förbereda motorn rituellt, samt genomföra en klassisk ballongdans i samband med påföringen av lacket - men det ska nog inte vara ett absolut krav. Att bara spraya på motorlacket ska också duga

Ja, ölen känns som ett måste, kanske tillochmed en Gin o tonic i detta väder. Motorn ser ju sorglig ut med den flagnande färgen just nu men det ska bli ändrning på det!
Citera
2018-05-30, 14:14
  #6
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatodolan
Ja, ölen känns som ett måste, kanske tillochmed en Gin o tonic i detta väder. Motorn ser ju sorglig ut med den flagnande färgen just nu men det ska bli ändrning på det!

Det låter som en utmärkt plan. Skål!
Citera
2018-05-30, 19:22
  #7
Avstängd
Begriper inte riktigt frågan om jag ska vara ärlig. Men att använda samma bottenfärg som du änvänder till skrovet kan vara en tanke.
Citera
2018-05-30, 21:21
  #8
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Begriper inte riktigt frågan om jag ska vara ärlig. Men att använda samma bottenfärg som du änvänder till skrovet kan vara en tanke.
Nej, det skall man inte göra. Däremot är jag jättenöjd med Jotun Aqualine drevfärg. Den grå passar rätt så bra på min solblekta gamla Johnson. Absolut ingenting vågar växa på den färgen!
Citera
2018-05-30, 21:29
  #9
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatodolan
Halloj!

Har previs införskaffat vår första båt i skapligt skick.

Tyvärr var motorn (Yamaha 30 hk 2 takt 90-talare) inte i samma skick somm båten och den hade ett hål i metallen nederdelen av den, antar att förra ägaren användt den i saltvatten och inte spolat ur den ordentligt efter anvädning, men som tur var hålet inte in i växellådan, så JB-weld fixade det.

Nu undrar jag vilken typ av färg jag kan avnända till motorn för att få bra skydd, om det ens spelar någon roll, eller kan jag bara ta någon metallfärg i sprayburk från biltema? Planerar på att mer eller mindre endast köra den i sötvatten.
Kolla så att du har ordentliga sötvattensanoder på motorn om den skall gå i sötvatten.
Det går inte "hål" på metallen hur mycket man än struntar i att spola ur den. Om metallen är anfrätt misstänker jag att den inte har haft riktiga offeranoder.
Citera
2018-05-30, 22:00
  #10
Medlem
Följ denna länken ser bra ut lite komplicerat lycka till
Detta gäller för Penta men gäller säkert för alla
Om inte motorn ligger i hela tiden behöver du nog inte göra det så komplicerat



http://goran.krampe.se/2011/05/02/ko...tt-drev-del-1/
Citera
2018-05-30, 22:26
  #11
Medlem
potatodolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Kolla så att du har ordentliga sötvattensanoder på motorn om den skall gå i sötvatten.
Det går inte "hål" på metallen hur mycket man än struntar i att spola ur den. Om metallen är anfrätt misstänker jag att den inte har haft riktiga offeranoder.

Det får jag ta och kolla på då. Vad jag kunde se satt det två anoder på redan.
Denn nära propellern var inte så mycket kvar av då "fenan" på den snart är borta.

Den andra lilla ovanför såg nästan helt intakt ut. Misstänker att förra ägaren inte bytt sina anoder i tid i så fall.
Visste inte däremot att det var skillnad på söt och saltvattenanoder, så det ska jag kolla upp

Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Följ denna länken ser bra ut lite komplicerat lycka till
Detta gäller för Penta men gäller säkert för alla
Om inte motorn ligger i hela tiden behöver du nog inte göra det så komplicerat



http://goran.krampe.se/2011/05/02/ko...tt-drev-del-1/

Tack! Ska kolla upp och se, kollade 5 sek och lärde mig redan något nytt!
Citera
2018-06-16, 14:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatodolan
Halloj!

Nu undrar jag vilken typ av färg jag kan avnända till motorn för att få bra skydd,

Den fulaste du kan hitta, bättre skydd mot att den ska bli stulen finns inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback