Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-04-02, 22:16
  #37
Medlem
Jo men tiden på klockan kan gå fortare låter ju inte så konstigt. Att neotroner eller vad det är i stöm går saktare. Men det är ju inte tiden som går saktare bara molekyler som rör sig saktare.

Men att nån tidsrymd ändrar sig och sånt tycker jag nog inte är möjligt.

Jag håller på dom som sagt att tiden inte existerar .
Låter mest troligt.

Eller signaler från sateliter måste sjysteras låter inte heller konstigt. Men att tden rör sig saktar inne i tåg å sånt låtet ju inte sant

Tiden finns ju inte då tycker jag iaf. Även om vi har tagit tid på snurrarna runt solen.
Citera
2019-04-03, 10:20
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Såg i någon tråd att klockan i gpssatelliter påverkas dels av relativistisk tidsdilatation och dels av gravitationell tidsdilatation. Summan blev att klockan i satelliten går för fort och inte för sakta som man kan tro. Fattar ingenting nu.

Inte ologiskt. Nere på Jorden har vi ett starkare gravitationsfält jämfört med det uppe i satelliten. Tiden går långsammare ju starkare gravitationsfältet är så tiden går långsammare här än uppe vid satelliten. Denna effekt kan vara större än tids dilitationen p.g.a. rörelsen hos satelliten.
Citera
2019-04-03, 10:35
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Såg i någon tråd att klockan i gpssatelliter påverkas dels av relativistisk tidsdilatation och dels av gravitationell tidsdilatation. Summan blev att klockan i satelliten går för fort och inte för sakta som man kan tro. Fattar ingenting nu.
Första satelliten lär rentav haft en omkopplare eftersom man inte var helt säker på att effekten från gravitationen var verklig utan den skulle fungera i båda fallen.
Citera
2019-04-03, 16:50
  #40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback