Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-30, 12:56
  #1
Medlem
Finns det dolda fartkameror i Sverige? En enveten kompis påstår att de t ex satt upp dolda fartkameror vid R40 i Borås vid Pulsenhuset.

Är det någon som stött på dessa? Det är en 70-väg och idag kom jag upp i 93-94 km/h där innan jag bromsade. Lite dumt, absolut... men nu är man smånojig för körkortet. Fast gränsen är väl 31 km/h för indraget körkort, eller har jag läst fel?
Citera
2018-05-30, 13:03
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewexx
Finns det dolda fartkameror i Sverige? En enveten kompis påstår att de t ex satt upp dolda fartkameror vid R40 i Borås vid Pulsenhuset.

Är det någon som stött på dessa? Det är en 70-väg och idag kom jag upp i 93-94 km/h där innan jag bromsade. Lite dumt, absolut... men nu är man smånojig för körkortet. Fast gränsen är väl 31 km/h för indraget körkort, eller har jag läst fel?

Nej, det finns inte. Det är skyltat vid alla kameror, inklusive mobila kameror som sätts upp tillfälligt.

Edit: Fartkamerorna har en tydlig blixt, så åker man dit missar man det inte. Det finns ju vidare en praktiskt problematik - kamerorna kan ju inte vara helt dolda - de måste ju kunna ta en bra bild.
__________________
Senast redigerad av Stygotius 2018-05-30 kl. 13:13.
Citera
2018-05-30, 13:22
  #3
Medlem
Kristaallens avatar
Ska väl skyltas enligt lag om fartkameror finns, rätta mig om jag har fel.
Citera
2018-05-30, 13:50
  #4
Medlem
Lite Off Topic men ändå. Laser används ju lite "halvdolt", men används fortfarande radar?
Citera
2018-05-30, 15:02
  #5
Medlem
Alla är inte skyltade. uppe i norrland har man sett kameror utan skyltning så folk tokbromsar.
Citera
2018-05-30, 16:07
  #6
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristaallen
Ska väl skyltas enligt lag om fartkameror finns, rätta mig om jag har fel.

Det måste inte skyltas men gör nästan alltid det ändå. Folk bromsar ju ner till rätt hastighet när dom ser skylten och då är syftet uppnått.
Citera
2018-05-30, 16:08
  #7
Medlem
Han kanske menar satelliter?
Citera
2018-06-02, 19:33
  #8
Medlem
Kristaallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Det måste inte skyltas men gör nästan alltid det ändå. Folk bromsar ju ner till rätt hastighet när dom ser skylten och då är syftet uppnått.

Efter lite googlande så insåg jag att du har rätt, tack för det och trevlig helg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback