Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-30, 11:20
  #1
Medlem
cavemans avatar
Systemet som många bokförsäljare och biblioteket på nätet använder sig av vid hantering av epub-böcker är att DRM skydda sina böcker med vattenstämpel.
Men i och med den nya lagen GDPR så borde det väl vara olagligt?
Är det någon som har koll på detta?
Citera
2018-05-30, 11:23
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caveman
Systemet som många bokförsäljare och biblioteket på nätet använder sig av vid hantering av epub-böcker är att DRM skydda sina böcker med vattenstämpel.
Men i och med den nya lagen GDPR så borde det väl vara olagligt?
Är det någon som har koll på detta?
Hur vattenstämplar de exen? Innehåller den verkligen data som kan knytas till din person?
Citera
2018-05-30, 11:27
  #3
Medlem
cavemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Hur vattenstämplar de exen? Innehåller den verkligen data som kan knytas till din person?
Med ett personligt ordernr enligt Bokus

citat från bokus hemsida:
Vattenmärkning/vattenstämpel
Varje digital bok som köps via Bokus är unik och får en så kallad vattenstämpel med ditt ordernummer och det är ett sätt skydda upphovsrättsligt material. Vattenmärkningen påverkar inte filformatet och försvårar inte nedladdning eller användning av filen. Kopiering av boken får bara ske för privat bruk och du är själv ansvarig för att e-boken inte sprids vidare till annan användare. Vattenmärket visar att e- eller ljudboken som laddats ner tillhör dig och finns där för att förhindra förbjuden kopiering och spridning av de digitala böckerna. Skulle din e- eller ljudbok hamna på avvägar, t ex på en fildelningssajt, kan ditt ordernummer tas fram med hjälp av en avkodare. Det blir därmed köparens eget ansvar att boken inte sprids. I gengäld är filen inte krypterad, vilket innebär att den är mycket lättare att ladda ner och hantera, och kan läsas i långt fler programvaror och olika enheter inklusive iPhone- och Android-telefoner.
Citera
2018-05-30, 12:07
  #4
Medlem
tnems avatar
Som jag förstår det så är det inget som kopplas till dig i epub, utan du behöver bokförsäljarens register som omfattas av GDPR.
Citera
2018-05-30, 13:29
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caveman
Systemet som många bokförsäljare och biblioteket på nätet använder sig av vid hantering av epub-böcker är att DRM skydda sina böcker med vattenstämpel.
Men i och med den nya lagen GDPR så borde det väl vara olagligt?
Är det någon som har koll på detta?

Finns inget hinder mot denna typ av register enligt GDPR. GDPR förbjuder inte på något sätt hantering av personuppgifter, utan fungerar ungefär som PUL (som varit lag i många år). De måste ha en grund för att hantera personuppgifterna, i det här fallet är nog såväl avtal som berättigat intresse tillämpliga.
Citera
2018-05-31, 12:18
  #6
Medlem
cavemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Finns inget hinder mot denna typ av register enligt GDPR. GDPR förbjuder inte på något sätt hantering av personuppgifter, utan fungerar ungefär som PUL (som varit lag i många år). De måste ha en grund för att hantera personuppgifterna, i det här fallet är nog såväl avtal som berättigat intresse tillämpliga.
Men då borde ju jag som kund kunna kräva att de raderar mina personuppgifter de har insamlat vid mitt köp av ebok.
Citera
2018-05-31, 12:25
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caveman
Men då borde ju jag som kund kunna kräva att de raderar mina personuppgifter de har insamlat vid mitt köp av ebok.

Nej, de behöver ju spara dem för att kunna spåra boken under en viss tid framöver.

Hade deras insamling byggt på samtycke hade du kunnat kräva radering. Nu bygger den antagligen på avtal eller berättigat intresse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback