Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-30, 10:54
  #1
Medlem
Marquesos avatar
28-29 juni på Gärdet.

Det här slår ner lite som en bomb, att en så stor festival(kedja) kommer till Sverige. Har saknats en så pass stor festival i Stockholm, kommer att vänta med spänning på vad som bokas. Lär inte vara alltför mycket som faller en i smaken, men med utlovade världsnamn kan det bli en häftig grej.

Ser man till hur festivalerna runt om i världen har bokat i år kan det väl bli en rätt skaplig lineup i Sverige nästa år. Bland dragplåstren på årets europeiska festivaler (Berlin & Paris) finns artister/band som The Weeknd, Kraftwerk, Depeche Mode, Gorillaz, The Killers. Inriktningen är väl tämligen blandad, men med stort fokus på "mainstream-pop/rock".

Blir också intressant att se hur kampen mellan Lolla och Bråvalla blir, förutsatt att den senare återvänder nästa år som planerat. Den brukar ju vara under samma datum och frågan är om de inte planerar om helt i så fall.

Aftonbladet skriver:
Citat:
Under två dagar i juni 2019 intar festivalen Gärdet med fyra scener fyllda med några av världsartister och namn inom allt från rock till hiphop och elektronisk dansmusik.
Fullt artistprogram kommer presenteras innan året är slut och i samband med att biljetterna till Lollapalooza Stockholm 2019 släpps.
__________________
Senast redigerad av Marqueso 2018-05-30 kl. 11:06.
Citera
2018-05-30, 12:04
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
boka daft punk!
Citera
2018-05-30, 13:33
  #3
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Snark. Kommer bli ännu en kostsam affär för arrangörerna och jag är ytterst tveksam till att det blir en återkommande festival. FKP Scorpio brakade in med buller och bång i Sverige för ett par år sedan med enorm budget och stora planer på att ta över festivalscenen totalt. Ett par år senare så har dom ett enda festival-evenemang i hela landet. Flertalet kommunavtal har rivits upp och alla löften om hållbara investeringar och skit har visat sig vara total bullshit. (Nej, Bråvalla kommer inte att återuppstå, speciellt inte efter denna nyhet.)

Live Nation körde ett år på gärdet, det blev också en kostsam historia och nästkommande år stjälptes totalt av att AC/DC råkade komma till stan samma helg. (??? )

Summerburst som också hålls på gärdet kantas av sextrakasserier och våldtäkter, en festival som besudlas av besökare som inte ens är musikintresserade.

Vilken publik är det tänkt att Lollapalooza ska dra? Med föregående års artister runt om i världen så ser det ju ut att bli delvis den som hänger runt på Summerburst och delvis den som dras till Way Out West. Det är ju klart redan nu att någon av dessa tre festivaler kommer att läggas ned.

Beklagar om jag är bitter, men Sverige har visat sig vara världens sämsta land att arrangera festivaler i. Och nej, det är inte så att publiken har blivit bekväm och vägrar campa. Många andra stora festivaler ute i bushen i andra länder går som tåget. Roskilde har t.ex återigen sålt 80.000 biljetter. I ett land som har mindre invånare än Sverige. (Konkurrens från t.ex Copenhell tåls att tänka på också.) Tittar man på länder med större antal invånare så går Glastonbury bättre än någonsin, även om man tagit ett sabbatsår i år för att låta festivalområdet ta så lite stryk som möjligt så säljer man oftast 175.000 biljetter till den festivalen.
__________________
Senast redigerad av Stjaertsmoer 2018-05-30 kl. 13:41.
Citera
2018-05-30, 15:32
  #4
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Live Nation körde ett år på gärdet, det blev också en kostsam historia och nästkommande år stjälptes totalt av att AC/DC råkade komma till stan samma helg. (??? )
STHLM Fields var väl ganska lyckat, det kom över 50 000 besökare har jag för mig. Och var det inte just Live Nation som bokade AC/DC? I så fall valde man helt enkelt att prioritera den spelningen, det var ingen annan som körde över deras festival med andra ord.

Citat:
Vilken publik är det tänkt att Lollapalooza ska dra? Med föregående års artister runt om i världen så ser det ju ut att bli delvis den som hänger runt på Summerburst och delvis den som dras till Way Out West. Det är ju klart redan nu att någon av dessa tre festivaler kommer att läggas ned.
Både Summerburst och Way Out West (samt Popaganda) lockar storpublik varje år. Du har rätt i att det säkert blir en festival för mycket, men det känns samtidigt konstigt att de skulle lägga ner sina "säkra kort". Det har snackats tidigare om att WOW skulle lägga ner så det skulle vara det då. Alternativt att Summerburst endast kör i Göteborg.

Citat:
Beklagar om jag är bitter, men Sverige har visat sig vara världens sämsta land att arrangera festivaler i. Och nej, det är inte så att publiken har blivit bekväm och vägrar campa. Många andra stora festivaler ute i bushen i andra länder går som tåget. Roskilde har t.ex återigen sålt 80.000 biljetter. I ett land som har mindre invånare än Sverige. (Konkurrens från t.ex Copenhell tåls att tänka på också.) Tittar man på länder med större antal invånare så går Glastonbury bättre än någonsin, även om man tagit ett sabbatsår i år för att låta festivalområdet ta så lite stryk som möjligt så säljer man oftast 175.000 biljetter till den festivalen.
Fullt förståelig kritik/pessimism, jag håller egentligen med. Samtidigt har senaste årens misslyckade festivaler (Bråvalla, "Hultsfred" i Sigtuna) varit märkligt uppstyrda från allra första början, vad det verkar. Jag ska inte säga att festivaler som Roskilde och Glastonbury inte behöver anstränga sig det minsta, men besökarna kommer ju nästan oavsett vad de bokar för att de har blivit så pass stora internationellt sett. Lollapalooza är också ett enormt varumärke, som jag gissar att många utlänningar skulle kunna tänka sig att åka till Sverige över en helg i sommaren för. Det finns kanske också någon slags attraktionskraft i att ha en sådan festival mitt i huvudstaden. Ska du nämna Copenhell i Danmark går det ju också att nämna Sweden Rock (också Live Nation), den sköter sig väl hyggligt?

Men visst, Danmark lyckas betydligt bättre och svenska festivaler/bokningsbolag har nog mycket att lära av dem. Att det skulle vara något fel på Sverige är märkligt att tänka sig, mer än att det är sämre geografiskt läge för utomnordiska besökare. Jag vågar ändå hoppas på att det här blir ett återkommande evenemang, men jag ser problemet också.
Citera
2018-05-30, 17:22
  #5
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
STHLM Fields var väl ganska lyckat, det kom över 50 000 besökare har jag för mig. Och var det inte just Live Nation som bokade AC/DC? I så fall valde man helt enkelt att prioritera den spelningen, det var ingen annan som körde över deras festival med andra ord.

Lyckat rent besöksmässigt, men jag undrar fortfarande varför man valt att inte genomföra den igen. Det är förövrigt exakt 4 år sedan i dag.

Uttalanden efter STHLM Fields från Live Nations presschef tyder ju på att planerna var att göra det en återkommande grej. Att AC/DC råkade bokas (via Live Nation) samma helg ett år borde inte göra att man valt att lägga ned skiten. Speciellt inte med tanke på vilka guldöppningar man haft för en värdig återkomst i och med Guns N' Roses och Black Sabbaths Stockholmsbesök. Och nu i år även Iron Maiden. Det är något lurt med det där.

Citat:
– Det känns som det här är en bra början på en ny Stockholmstradition, sa Kristofer Åkesson efter festivalen.

– Sthlm Fields i den form den hade förra året tar en paus 2015. Vi är enormt glada över succén förra året, och Sthlm Fields på Gärdet kommer vi göra när vi har en artistuppställning vi tycker krävs för en sådan festival, säger Kristofer Åkesson.


Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Både Summerburst och Way Out West (samt Popaganda) lockar storpublik varje år. Du har rätt i att det säkert blir en festival för mycket, men det känns samtidigt konstigt att de skulle lägga ner sina "säkra kort". Det har snackats tidigare om att WOW skulle lägga ner så det skulle vara det då. Alternativt att Summerburst endast kör i Göteborg.

Popaganda drar väl inte mycket mer än runt 10.000? Way Out West peakade väl på 33.000? Luger verkar ju dock satsa alla kort på Way Out West numera, Stockholm Music & Arts verkar ligga på is. Where The Action Is är ju knappt någon som kommer ihåg längre tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Fullt förståelig kritik/pessimism, jag håller egentligen med. Samtidigt har senaste årens misslyckade festivaler (Bråvalla, "Hultsfred" i Sigtuna) varit märkligt uppstyrda från allra första början, vad det verkar. Jag ska inte säga att festivaler som Roskilde och Glastonbury inte behöver anstränga sig det minsta, men besökarna kommer ju nästan oavsett vad de bokar för att de har blivit så pass stora internationellt sett. Lollapalooza är också ett enormt varumärke, som jag gissar att många utlänningar skulle kunna tänka sig att åka till Sverige över en helg i sommaren för. Det finns kanske också någon slags attraktionskraft i att ha en sådan festival mitt i huvudstaden. Ska du nämna Copenhell i Danmark går det ju också att nämna Sweden Rock (också Live Nation), den sköter sig väl hyggligt?

FKP Scorpios missöden kan bero på vad som helst, men att begrava tre festivaler inom loppet av ett par år är fan imponerande. Att ett så pass stort bolag med den budgeten inte klarar av att driva någonting utan enorma förluster på svensk mark är riktigt konstigt. Speciellt nu när det knappt finns konkurrens? Peace & Love? Way Out West? Emmaboda?

Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Men visst, Danmark lyckas betydligt bättre och svenska festivaler/bokningsbolag har nog mycket att lära av dem. Att det skulle vara något fel på Sverige är märkligt att tänka sig, mer än att det är sämre geografiskt läge för utomnordiska besökare. Jag vågar ändå hoppas på att det här blir ett återkommande evenemang, men jag ser problemet också.

Lollapalooza är ju ett varumärke som bör kunna lyckas oavsett vad som bokas känns det som. Har publiken för lågt förtroende för festivaler efter alla halvmesyrer som kommit och gått genom åren? Eller är det så enkelt att det är tillstånd, lagar och regleringar från svenska myndigheter som är party poopers? Det skulle jag sätta min slant på.
Citera
2018-05-30, 18:27
  #6
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Lyckat rent besöksmässigt, men jag undrar fortfarande varför man valt att inte genomföra den igen. Det är förövrigt exakt 4 år sedan i dag.

Uttalanden efter STHLM Fields från Live Nations presschef tyder ju på att planerna var att göra det en återkommande grej. Att AC/DC råkade bokas (via Live Nation) samma helg ett år borde inte göra att man valt att lägga ned skiten. Speciellt inte med tanke på vilka guldöppningar man haft för en värdig återkomst i och med Guns N' Roses och Black Sabbaths Stockholmsbesök. Och nu i år även Iron Maiden. Det är något lurt med det där.
Är det lyckat sett till antal besökare torde det vara det ekonomiskt också, men det kanske var så att det kostade mer än det smakade. Namnen du nämner kostar garanterat snuskigt mycket att boka, då är det mer värt att boka in bandet på en separat konsert som säljer ungefär lika mycket på Friends eller Ullevi, i stället för att ställa till med en hel festival och allt som hör det till.
Citat:
Popaganda drar väl inte mycket mer än runt 10.000? Way Out West peakade väl på 33.000? Luger verkar ju dock satsa alla kort på Way Out West numera, Stockholm Music & Arts verkar ligga på is. Where The Action Is är ju knappt någon som kommer ihåg längre tyvärr.
Så är det. Poängen är att deras festivaler går bra, de säljer sina biljetter år efter år. Det är riktigt tråkigt att Music & Arts helt försvunnit, och självklart också WTAI men det är ju länge sedan nu...
Citat:
FKP Scorpios missöden kan bero på vad som helst, men att begrava tre festivaler inom loppet av ett par år är fan imponerande. Att ett så pass stort bolag med den budgeten inte klarar av att driva någonting utan enorma förluster på svensk mark är riktigt konstigt. Speciellt nu när det knappt finns konkurrens? Peace & Love? Way Out West? Emmaboda?
Fast konkurrensen finns/fanns, bara inte på en enda stor festival. Emmaboda har sin nisch, Way Out West breddar mer och mer och bokar lite allt möjligt, och så house-festivalerna som utmanat om stora DJ:s som exempelvis Bråvalla också ville lägga beslag på. Och rockfestivaler som bokar samma hårdrock/metal som Bråvalla ville ha. Men med den satsningen som FKP Scorpio gjorde med Bråvalla är det som sagt jäkligt märkligt hur det kunde gå så brant utför. Att lyckas sänka Hultsfred och Getaway Rock dessutom... ja det är en bedrift.

Citat:
Lollapalooza är ju ett varumärke som bör kunna lyckas oavsett vad som bokas känns det som. Har publiken för lågt förtroende för festivaler efter alla halvmesyrer som kommit och gått genom åren? Eller är det så enkelt att det är tillstånd, lagar och regleringar från svenska myndigheter som är party poopers? Det skulle jag sätta min slant på.
Tja, det senare gällde ju för Into the Valley. Jag kan med min relativt nyktra syn på det hela inte känna att tillstånd, lagar och regleringar förstör festivalscenen. Att musikfestivaler i Sverige där halva poängen med det hela är att vara påverkad av olagliga substanser inte får organiseras ser jag inte som något negativt. Men visst, party poopers och så vidare.
Citera
2018-05-30, 19:42
  #7
Medlem
wastaahs avatar
Varför väljer alla festivaler att vara så centralt? Nu kanske lollapalooza har det som signatur men tycker det är så sämst med gärdet att det stänger ner så tidigt, sen blir man tvingad in i stockholm city där man alltid är. Varför bokas inga festivaler på tex stoxa vilket verkar vara helt optimalt för att ha en festival på?
Citera
2018-06-03, 08:09
  #8
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Är det lyckat sett till antal besökare torde det vara det ekonomiskt också, men det kanske var så att det kostade mer än det smakade. Namnen du nämner kostar garanterat snuskigt mycket att boka, då är det mer värt att boka in bandet på en separat konsert som säljer ungefär lika mycket på Friends eller Ullevi, i stället för att ställa till med en hel festival och allt som hör det till.

Precis, så vad är det för snack om att STHLM Fields skulle komma tillbaka? Live Nation kanske inte riktigt tänkte igenom det hela ordentligt innan man uttalade sig om vilken succé det var. För att dra 50k+ så krävs det ju dessa giganter som dragplåster, det kommer ju inte dyka upp en massa folk som betalar tusen spänn eller mer för att se ett dussin halvstora band, som dessutom ofta turnérar i krokarna. Så att vi får se något liknande det förra STHLM Fields tror jag faktiskt inte, tyvärr. Det är väl om t.ex Lollapalooza pungar ut en massa pengar för att etablera en återkommande festival som folk köper biljett till av ren tradition som det skulle kunna bli en återkommande grej. Annars ser jag inte att ens Lollapalooza skulle återkomma, det kommer att bli samma situation igen där giganterna fyller arenor istället och får sälja sina egna biljetter, sin egen merch osv och samtidgt nå i princip lika mycket människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Tja, det senare gällde ju för Into the Valley. Jag kan med min relativt nyktra syn på det hela inte känna att tillstånd, lagar och regleringar förstör festivalscenen. Att musikfestivaler i Sverige där halva poängen med det hela är att vara påverkad av olagliga substanser inte får organiseras ser jag inte som något negativt. Men visst, party poopers och så vidare.

Jo, Into the Valley fick ju smaka stock, men jag menade mer den ekonomiska påfrestningen det förmodligen är att hålla festivaler på t.ex Gärdet. Tillstånd att föra oväsen i en hel dag, alkoholtillstånden är svindyra osv. Kan vara så att städningen har högre krav på sig, antar att det måste vara rent och fint redan dagen efter festivalen för att inte åka på andra straffavgifter. Nu spånar jag bara men jag antar att det är en hel del

Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Varför väljer alla festivaler att vara så centralt? Nu kanske lollapalooza har det som signatur men tycker det är så sämst med gärdet att det stänger ner så tidigt, sen blir man tvingad in i stockholm city där man alltid är. Varför bokas inga festivaler på tex stoxa vilket verkar vara helt optimalt för att ha en festival på?

När man flyttade från Hultsfred till Stoxa så motiverade man det med att publiken blivit för bekväm och inte ville åka ut i bushen och campa. Vilket ju kanske stämmer för slentrianbesökare och ovana festivalbesökare, men samtidigt så ser man ju att t.ex Emmaboda drar folk, Sweden Rock drar också folk. Men det kanske är en oschysst jämförelse.
Citera
2018-06-20, 13:54
  #9
Medlem
Har det inte kommit någon info ang artister, biljetter osv.

Det är väl dags om ca en vecka. Känns skumt.
Citera
2018-06-20, 14:34
  #10
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatHurley
Har det inte kommit någon info ang artister, biljetter osv.

Det är väl dags om ca en vecka. Känns skumt.

Nähäru, det är nästa år det är dags. All info kommer att finnas tillgänglig innan året är slut.
Citera
2018-06-20, 19:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
När man flyttade från Hultsfred till Stoxa så motiverade man det med att publiken blivit för bekväm och inte ville åka ut i bushen och campa. Vilket ju kanske stämmer för slentrianbesökare och ovana festivalbesökare, men samtidigt så ser man ju att t.ex Emmaboda drar folk, Sweden Rock drar också folk. Men det kanske är en oschysst jämförelse.

Stoxa fick ju inte riktigt en chans att fungera i mitt tycke. Med normal planeringshorisont och ett eget namn bör ju detta vara det bästa stället att få till en återkommande festival som kan locka både campare och dagbesökare.
Citera
2018-06-20, 20:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Tja, det senare gällde ju för Into the Valley. Jag kan med min relativt nyktra syn på det hela inte känna att tillstånd, lagar och regleringar förstör festivalscenen. Att musikfestivaler i Sverige där halva poängen med det hela är att vara påverkad av olagliga substanser inte får organiseras ser jag inte som något negativt. Men visst, party poopers och så vidare.

Att polisen drar in tillstånd ett par veckor innan festivalen ska starta och på så vis ruinerar arrangørerna på köpet tycker jag är en ganska ful taktik att få bort oönskade kulturyttringar.
Utifrån ser det kanske ut som att halva poängen är att knarka, men att släppa loss till basen och flyta med i melodierna till ljudsystem i världsklass är en upplevelse nykter som stukad.
Jag har slutat att dra på större musikfestivaler för det är helt enkelt olagligt att ha kul i sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback