Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-31, 19:44
  #25
Medlem
GaiaSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Bra för dig, grymt att du hittar sätt att arbeta framåt.
På många sätt är psilocybin som en terapeut; man får många frågor, men svaren måste man hitta själv.
Kom ihåg att ta hand om dig under upplevelsen och lycka till!

Tack!
Citera
2018-06-04, 20:05
  #26
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaiaSee
Har dock inte förväntningar att "bli av med" min ångest, har accepterat att det är en del av min "make-up".
Angående detta. Hur hanterar du dina känslor? Kan du bli arg, ledsen, rädd?

Vi kan vara hungriga, glada, trötta, inspirerade, arga, osv. men vi kan bara ha ångest.
Ångest är inte en känsla. Ångest är ett symptom som uppstår när vi trycker undan våra känslor för mycket.

Jag menar inte att ångest inte är någonting äkta, det är det absolut, och skitjobbigt. Men jag tror att ångesten kommer av en anledning och jag tror den anledningen går att bli av med.

Det är precis det som psykedeliska droger handlar om. Vi ställs öga mot öga med våra innersta känslor och måste hantera dem. Det kan vara skitjobbigt att hantera alla jobbiga känslor som finns i ett människosinne, men det är viktigt att inte kämpa emot sina känslor.

Kom ihåg det när du trippar
__________________
Senast redigerad av Thubbe 2018-06-04 kl. 20:09.
Citera
2018-06-05, 20:11
  #27
Avstängd
SvettigMumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Angående detta. Hur hanterar du dina känslor? Kan du bli arg, ledsen, rädd?

Vi kan vara hungriga, glada, trötta, inspirerade, arga, osv. men vi kan bara ha ångest.
Ångest är inte en känsla. Ångest är ett symptom som uppstår när vi trycker undan våra känslor för mycket.

Jag menar inte att ångest inte är någonting äkta, det är det absolut, och skitjobbigt. Men jag tror att ångesten kommer av en anledning och jag tror den anledningen går att bli av med.

Det är precis det som psykedeliska droger handlar om. Vi ställs öga mot öga med våra innersta känslor och måste hantera dem. Det kan vara skitjobbigt att hantera alla jobbiga känslor som finns i ett människosinne, men det är viktigt att inte kämpa emot sina känslor.

Kom ihåg det när du trippar
Ångest är rädsla. Man kan vara rädd. Det är visst en känsla.
Citera
2018-06-06, 11:14
  #28
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigMumin
Ångest är rädsla. Man kan vara rädd. Det är visst en känsla.
Jag håller med om att det finns många gemensamma nämnare mellan ångest och rädsla, men de båda är inte samma sak. Att diskutera huruvida ångest är en känsla eller inte är väl lite mycket semantics, jag tycker mest att det är talande att lägga fram det på det sättet.

Rädd är man ju vanligtvis om man ställs inför någonting som är farligt/läskigt, medan ångest ofta uppkommer utan någon konkret anledning. Den triggas lika mycket av saker inom oss som av yttre stimuli. Ångest kanske snarare kan jämföras med en fobi på det sättet? En onaturlig rädsla för någonting som inte är lika farligt som det verkar.
Citera
2018-06-06, 13:29
  #29
Medlem
Jag har kraftig ångest, PA, Depp mm. efter en hjärnskada för en massa år sedan, började även stamma kraftigt stundtals.

Hade läst om att lågdos psykadelica kunde 'repareta' hjärnan, så skaffade en tripp LSD som jag delade upp i 10 doser. Mådde lite bättre under dom 10 dagarna men efter hade jag samma ångest som tidigare.

Däremot har jag inte stamma sen dess, så klart värt att testa
Citera
2018-06-06, 13:29
  #30
Medlem
Nochillss avatar
Man upplever ju inte ångest när man mikrodoserar, på sin höjd "head buzz".



Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Däremot har jag inte stamma sen dess, så klart värt att testa


Intressant det där, mykologen Paul Stamets har också berättat om att han träffat på personer som blivit avhjälpta sådana problem.
__________________
Senast redigerad av Nochills 2018-06-06 kl. 13:31.
Citera
2018-06-06, 17:37
  #31
Avstängd
SvettigMumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Jag håller med om att det finns många gemensamma nämnare mellan ångest och rädsla, men de båda är inte samma sak. Att diskutera huruvida ångest är en känsla eller inte är väl lite mycket semantics, jag tycker mest att det är talande att lägga fram det på det sättet

Citat:
Rädd är man ju vanligtvis om man ställs inför någonting som är farligt/läskigt, medan ångest ofta uppkommer utan någon konkret anledning. Den triggas lika mycket av saker inom oss som av yttre stimuli. Ångest kanske snarare kan jämföras med en fobi på det sättet? En onaturlig rädsla för någonting som inte är lika farligt som det verkar.
Ångest, fobi och rädsla manifesteras alla på samma fysiologiska sätt och förbereder organismen på extrem fysisk ansträngning. Det är en överlevnadsmekanism som inte bara triggas vid direkt fara utan även potentiell fara. Det är inte alltid fördelaktigt i varje situation men evolutionärt har responsen bidragit till överlevnad och fortplantning - därför finns den kvar.

Om vi jämför en boxningsmatch och ett viktigt slutprov på en utbildning så skapar båda event en accelererande ångest - vilket har prestationsförhöjande effekter. Trots att ena situationen har en potentiell dödlig utgång betyder det inte att kroppen förbereder sig mindre i den andra. Varför bör härledas till risken att misslyckas.
Citera
2018-06-07, 13:40
  #32
Medlem
[quote=Nochills Intressant det där, mykologen Paul Stamets har också berättat om att han träffat på personer som blivit avhjälpta sådana problem.[/QUOTE]

Paul Stamets sa även att han första gången han åt svampar käkade ca 20g i ett nafs och klättrade
högst upp i ett träd under en inrullande blixtstorm (vilket man kan ifrågasätta hur smart det är).
Och att när han väl kom ner så hade hans svåra stamning upphört.

Vet inte hur mycket "modern medicin" det är i det uttalandet, men det fungerade för honom.
__________________
Senast redigerad av take-apart 2018-06-07 kl. 13:47.
Citera
2018-06-07, 13:45
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaiaSee
Jag har tomma kapslar som jag tänkt fylla med 30-40mg av svampen (kommer inte på namnet just nu men det är en tryffel) och ta på morgonen med tre dagars mellanrum. Kan nog bli att det blir nån ändring där men jag ska börja så här. Doseringen har jag fått fram dels i test studier som gjorts och dels av grov beräkning på hur stark denna svamp varit när jag trippat på den. Då har jag tagit ca 10 g.
Sen fick jag tips om ett uppehåll var 3e månad och så får det bli så att jag kan utvärdera effekt/mående etc.

Uppdatera gärna tråden när du är klar med utvärderingen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback