Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-29, 22:32
  #1
Medlem
Ja varför söker sig människor till grupp identiteter? Är det för att inte klara av tomheten? Vill dom ha nånting att göra? Jag har svårt att tänka mig en människa föds till nazist eller afa det är nåt som dom bestämmer sig undermedvetet eller ej. Diskussion?
Citera
2018-05-29, 22:37
  #2
Medlem
Är dom nazister så vill dom väl va tuffa, AFA leker väl goda men är lika efterblivna dom.

Summa sumarum människor är skräp.
Citera
2018-05-29, 22:57
  #3
Medlem
Ni är flockdjur och ansluter er där ni är välkomna. Det är biologiskt.
Citera
2018-05-29, 23:01
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Människor är flockdjur.
Citera
2018-05-29, 23:04
  #5
Medlem
Det finns väl flera olika anledningar till varför människor just söker sig till olika grupper. Den främsta och kanske mest uppenbara anledningen är att de vill bli bekräftade och på så vis känna en slags tillhörighet med just denna grupp. Ytterligare en anledning kommer ur den evolutionära aspekten då det är lättare att just få en dräglig tillvaro om man samarbetar och får hjälp utav andra människor (grupper/samhällen). Som sagt så finns det ju då flera olika anledningar men det är också väldigt individuellt varför man just söker sig till en grupp. Däremot finns det ju även människor som inte överhuvudtaget söker sig till grupper vilket enligt mig är mer intressant då det finns väldigt många fördelar att just söka sig till en grupp.

Ditt påstående "Jag har svårt att tänka mig en människa föds till nazist eller afa det är nåt som dom bestämmer sig undermedvetet eller ej." är även det väldigt intressant men kanske inte mycket till en diskussion. Självklart föds ingen människa till att vara nazist utom det är iaf enligt psykologin helt beroende på barnets levnadsvillkor och framförallt dess uppväxt. Blir man ständigt inmatad som ung att nazism är något positivt så ökar naturligtvis chansen att man blir nazist avsevärt. Sen tror jag även att just nazist blir man tex pga att man har tendenser för våldsamt beteende men även att man har väldigt svårt att ifrågasätta och värdera fakta eftersom det är väl ändå uppenbart att den germanska och "ariska" rasen inte har en överlägsenhet i jämförelse med alla andra raser. Det finns iaf inte vad jag vet något genuint forskningsunderlag för dessa påståenden gällande "ariska" och germanska rasens överlägsenhet.
Citera
2018-05-29, 23:08
  #6
Moderator
Ruskigbusss avatar
Flockens roll hos människan studeras av antropologer

Filosofi --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2018-05-29, 23:25
  #7
Medlem
Att det skulle vara biologiskt håller jag inte med för då skulle man inte kunna debattera om nåt som ingår i en självklar sak. Det handlar om att dom är ensamma och behöver lite social stimulatia.
Citera
2018-05-29, 23:29
  #8
Medlem
Klart att det är ett medfött beteende att höra till. Ett spädbarn kan knappast klara sig utan omgivning, detsamma gäller barnet. Fram till femton faktiskt ungefärligen. Något som gör så att vi vuxna behöver ha en stark känsla av att stanna kvar med varandra och ingå i en grupp.

Man föds med behov av andra människor och passa in för att inte dö eller överges/stötas undan.
Citera
2018-05-29, 23:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Klart att det är ett medfött beteende att höra till. Ett spädbarn kan knappast klara sig utan omgivning, detsamma gäller barnet. Fram till femton faktiskt ungefärligen. Något som gör så att vi vuxna behöver ha en stark känsla av att stanna kvar med varandra och ingå i en grupp.

Man föds med behov av andra människor och passa in för att inte dö eller överges/stötas undan.
Att en vuxen människa ska behöva känna så känns lite låg IQ varning och jävligt trä skallig och rutin behov lite asperger där då.
Citera
2018-05-30, 02:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vietnamveteran
Att en vuxen människa ska behöva känna så känns lite låg IQ varning och jävligt trä skallig och rutin behov lite asperger där då.
Nu råkar autistiska individer klara sig bättre än andra utan andra människor och med intressen som mer relevanta många gånger.

Du behöver utvidga alla dina kunskaper kring människor överlag.
Citera
2018-05-30, 03:23
  #11
Medlem
Bakgrunden till gruppskapandet och gruppidentiteten - som förstärker och bekräftar identiteten är människans medfödda socialitet. Människan har en medfödd benägenhet för socialitet - d v s en gruppsammanhållning som på olika sätt kan antas gynna individen. Jag tror denna gruppsammanhållning är evolutionär. Gruppers interaktion studeras dels av sociologerna, dels av socialantrpologerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback