Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-29, 17:57
  #1
Medlem
Har blivit utvald att delta i en undersökning vilken innebär en total kartläggning av mina åsikter kring politisk hållning, invandring, skatter, om man litar på offentligheten osv. Vidare om.:lön, utbildning, familjeförhållanden, hälsostatus, m.m. m.m... En total kartläggning. En stor djävla folder med frågor.

Sifo bedyrar sekretess osv. Men då borde man väl kunna få skicka in svar som inte är märkta med uppgifter som kan kopplas till mig. Att få vara anonym?

Jag håller Sverige ungefär i klass med Nordkorea när det gäller åsiktsförtryck så jag tror att dessa uppgifter går raka vägen till nån.. Tja.. Statlig central? Vad säger ni?
Citera
2018-05-29, 18:00
  #2
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Har blivit utvald att delta i en undersökning vilken innebär en total kartläggning av mina åsikter kring politisk hållning, invandring, skatter, om man litar på offentligheten osv. Vidare om.:lön, utbildning, familjeförhållanden, hälsostatus, m.m. m.m... En total kartläggning. En stor djävla folder med frågor.

Sifo bedyrar sekretess osv. Men då borde man väl kunna få skicka in svar som inte är märkta med uppgifter som kan kopplas till mig. Att få vara anonym?

Jag håller Sverige ungefär i klass med Nordkorea när det gäller åsiktsförtryck så jag tror att dessa uppgifter går raka vägen till nån.. Tja.. Statlig central? Vad säger ni?
Med transportstyrelsen mm i färskt minne så litar inte jag på svensk sekretess.
Citera
2018-05-29, 18:02
  #3
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Har blivit utvald att delta i en undersökning vilken innebär en total kartläggning av mina åsikter kring politisk hållning, invandring, skatter, om man litar på offentligheten osv. Vidare om.:lön, utbildning, familjeförhållanden, hälsostatus, m.m. m.m... En total kartläggning. En stor djävla folder med frågor.

Sifo bedyrar sekretess osv. Men då borde man väl kunna få skicka in svar som inte är märkta med uppgifter som kan kopplas till mig. Att få vara anonym?

Jag håller Sverige ungefär i klass med Nordkorea när det gäller åsiktsförtryck så jag tror att dessa uppgifter går raka vägen till nån.. Tja.. Statlig central? Vad säger ni?

Jag förstår hur tänker men jag personligen hade bara kört på och gett de vad jag tycker.
Alternativet är att svara som en sann PK fjolla och låta sifo tro att allt är fine and dandy i Swedistan
Citera
2018-05-29, 18:07
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Men vad menar du att det är för uppgifter som dom vill ha som kan knytas till dig? Om dom lovar full sekretess så skall det inte ens gå att identifiera dig om dom ens själva försökte.

Så vill dom ha uppgifter om dig som gör att du blir identifierbar så skulle jag nog börja fundera på fejk. Kan det vara någon annan som inte tillhör Sifo som försöker fiska uppgifter om dig?
Citera
2018-05-29, 18:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Sifo bedyrar sekretess osv. Men då borde man väl kunna få skicka in svar som inte är märkta med uppgifter som kan kopplas till mig. Att få vara anonym?
Nja, tyvärr är statistik inte så enkelt om man ska få det hela tillförlitligt. Man måste veta vilka det är som inte har svarat. Förstår din oro dock. Den är inte obefogad.


Citat:
Jag håller Sverige ungefär i klass med Nordkorea när det gäller åsiktsförtryck så jag tror att dessa uppgifter går raka vägen till nån.. Tja.. Statlig central? Vad säger ni?
Kan du inte ta och bo i Nordkorea i ett år och sen tala om om du har ändrat åsikt?
Citera
2018-05-29, 18:21
  #6
Medlem
321js avatar
Du kan inte lita på sekretessen.
Citera
2018-05-29, 18:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Har blivit utvald att delta i en undersökning vilken innebär en total kartläggning av mina åsikter kring politisk hållning, invandring, skatter, om man litar på offentligheten osv. Vidare om.:lön, utbildning, familjeförhållanden, hälsostatus, m.m. m.m... En total kartläggning. En stor djävla folder med frågor.

Sifo bedyrar sekretess osv. Men då borde man väl kunna få skicka in svar som inte är märkta med uppgifter som kan kopplas till mig. Att få vara anonym?

Jag håller Sverige ungefär i klass med Nordkorea när det gäller åsiktsförtryck så jag tror att dessa uppgifter går raka vägen till nån.. Tja.. Statlig central? Vad säger ni?

Ja det kan du, de är fullkomligt ointresserade av vem just du är.
Citera
2018-05-29, 18:37
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Du kan inte lita på sekretessen.

Exakt så. Den är inte ett witten värd! (Gammalt värdelöst mynt, som förvanskats till "vatten värd" i nutida svenska)..

Att lita på sekretessen, är som att tro att Deutsche Demokratische Republik verkligen var "demokratisk".. -Jag skulle slänga undersökningen i papperskorgen!
Citera
2018-05-29, 18:41
  #9
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Ja det kan du, de är fullkomligt ointresserade av vem just du är.

Tills den dagen de inte är det längre, och då har de en uppsjö av privat info. Försök tänk lite längre än näsan din är lång
Citera
2018-05-29, 18:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Ja det kan du, de är fullkomligt ointresserade av vem just du är.
Bara att de är ointresserade (vilket är en ren gissning från din sida) betyder inte att det är lugnt. Det finns andra som är intresserade. Har de skyddat informationen tillräckligt väl?
Citera
2018-05-29, 18:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Bara att de är ointresserade (vilket är en ren gissning från din sida) betyder inte att det är lugnt. Det finns andra som är intresserade. Har de skyddat informationen tillräckligt väl?

Frågan är om det går att koppla svaren till en specifik person och det ska inte vara möjligt.
Citera
2018-05-29, 18:52
  #12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt så. Den är inte ett witten värd! (Gammalt värdelöst mynt, som förvanskats till "vatten värd" i nutida svenska)..

Att lita på sekretessen, är som att tro att Deutsche Demokratische Republik verkligen var "demokratisk".. -Jag skulle slänga undersökningen i papperskorgen!

Håller med och får addera DPRK i listan :-)

Namn som är något förvillande idag... Aftonbladet... nepp, Expressen... nej inte det heller stämmer...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback