Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-29, 14:32
  #1
Medlem
När jag köpte en ny dator förra året så blev min c-disk full nästan på en gång av någon anledning. Jag hade nästan inte sparat några filer på den alls konstigt nog. Jag kunde inte spara ner nya saker eller hämta nya uppdateringar pga detta. Jag kunde inte heller rensa hårddisken eftersom jag inte hade sparat ner något på den. Någon som vet vad detta beror på?

Ska ny köpa en ny PC och vill självklart undvika att samma sak händer en gång till.
Citera
2018-05-29, 14:46
  #2
Medlem
Banangurkazzs avatar
Ok, vad är det som tar plats? Formatera och gör ominstallation av OS.
Citera
2018-05-29, 14:53
  #3
Medlem
ElvisFans avatar
Antingen är hårdisken väldigt liten eller så drar något program mycket utrymme.

Vad har du för mailprogram? Hämtar det alla mail dina mail från servern och sparar på hårddisken till exempel?

Har du något synkprogram som hämtar filer?
Citera
2018-05-29, 15:04
  #4
Medlem
Disken är på 200 GB. Ingen sync och inga mejlprogram kopplade. Kan det vara att den hämtar windows updates automatiskt?

Den blev full efter bara någon vecka, trots att jag inte sparat ner något och kopplat någon sync till den.
Citera
2018-05-29, 15:08
  #5
Medlem
ChristianXs avatar
Föst kör Windows Disk Cleanup och se vad den säger, och rensa bort gamla installationsfiler och dylikt.

Fortsätt sedan med att ladda ned TreeSize och ta reda på vad det är som tar plats.

https://www.jam-software.com/treesize_free/
Citera
2018-05-29, 15:23
  #6
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1
Disken är på 200 GB. Ingen sync och inga mejlprogram kopplade. Kan det vara att den hämtar windows updates automatiskt?

Den blev full efter bara någon vecka, trots att jag inte sparat ner något och kopplat någon sync till den.

200Gb och full utan att du gjort något? Har flera datorer med 128-256 GB och W10. Inte gjort något speciellt, har en massa program installerade men aldrig haft problem med utrymmet.

Den är inte partionerad så du har en liten C-disk för systemet och tex en D-disk som har utrymme?
Citera
2018-05-29, 17:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Föst kör Windows Disk Cleanup och se vad den säger, och rensa bort gamla installationsfiler och dylikt.

Fortsätt sedan med att ladda ned TreeSize och ta reda på vad det är som tar plats.

https://www.jam-software.com/treesize_free/

Bara några få mb som kan tas bort enligt Disk Cleanup.

Testade TreeSize, men för lite utrymme på disken för att skapa en temporär fil.
Citera
2018-05-29, 17:14
  #8
Medlem
Gå igenom mapparna en efter en och kolla storleken. Det är inte så många. Det tar bara några minuter att ringa in problemmappen. Jag brukar göra detta med jämna mellanrum.
Citera
2018-05-29, 18:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Gå igenom mapparna en efter en och kolla storleken. Det är inte så många. Det tar bara några minuter att ringa in problemmappen. Jag brukar göra detta med jämna mellanrum.

Tack för det! Jag hade tydligen laddat ner hela min Dropbox och lagt den på ett ställe som jag helt glömt bort. Testade att av-synca Dropbox för länge sedan, men hade glömt bort att den nerladdade mappen låg där och spökade!
Citera
2018-05-29, 19:45
  #10
Medlem
JagSerUfos avatar
Jag har börjat få medlande om att min H-disk är full (lokal disk H) efter att jag uppdaterade Windows med dom nya uppdateringarna. Jag har typ inget på denna datorn och det ska vara en pc med mycket power i sig. Måste vara något konstig med uppdateringarna eller blivit nått fel, Kanske samma sak här hänt för dig?
Citera
2018-05-29, 23:52
  #11
Medlem
Banangurkazzs avatar
Finns det någon i familjen som har motiv att ladda hem porr?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback