Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-29, 01:57
  #1
Medlem
KlasseArbogas avatar
Tänkte på min grabb som ska rösta för första gången i år men även på mina yngre barn samt vår adoptivson. Hur skyddar man barnen från rasistpropaganda från hatsidorna? Jag menar inte bokstavligt talat, jag vet att man kan tex begränsa åtkomst till Fria Tider via routern eller direkt på datorn, jag menar mer, hur får man dem att förstå hur hemskt allting är?

Min äldsta är 19, adoptivson 18, två döttrar: en är 12 och en som är 10. De har vuxit upp i en fantastisk omgivning och kan inte relatera till smärtan hos de som en gång i tiden råkade vara av fel hudfärg eller fel religion. De i koncentrationsläger under andra världskriget. De som skeppades iväg till Syd- och Nordamerika som slavar. Hur får man dem att förstå att det är en farlig ideologi? Jag pratar med dem ofta och försöker utbilda dem. Men jag kan inte vara där 24/7. De går i skolan, min äldsta jobbar. Han träffar främmande människor jag inte vet en aning om. En av hans vänner från jobbet är Sverigedemokrat, det vet jag säkert. Har inte sett honom på riktigt och vet inte heller hur han ser ut då han inte har bild på sin profil på Face Book men han har gillat Sverigedemokraternas sida och är medlem i någon liten grupp på några tusen medlemmar som tycks vara ett nazistiskt tillhåll då de har Erwin Rommel som profilbild på gruppen.

Jag är oroad över min adoptivson. Han är inte härifrån och råkar ut för rasism. Ibland ser han den på internet när sverigedemokrater gör narr av mörkhyade och asiater. Ibland känner han att Sverige inte är hans hem trots att han varit här i fyra år i augusti.

Mina döttrar har klasskamrater som är utlänningar. De umgås med dem varje dag. Deras bästa vän är en irakisk tjej som kom hit för två år sen. När min äldsta dotter skulle fira födelsedag ville hon inte ha presenter eller ett kalas. Hon ville att vi skulle bjuda hennes vän på ett kalas istället eftersom hon inte haft ett på flera år.

Hur skyddar ni era barn från nazismen i samhället? Hur gjorde era föräldrar?
Citera
2018-05-29, 02:07
  #2
Medlem
Heauxms avatar
Att skydda dem är farligare tycker jag. Jag fick uppleva rasism sen dagisåldern, Det går ont och är otroligt sårande. Jag känner också ibland att jag inte tillhör någonstans, statslös. Jag har med åren blivit lite tuffare, vågar säga emot etc. När jag var yngre brukade jag bara be om ursäkt när någon behandlade mig illa.
Självklart vill man inte heller att barnen ska må dåligt. Det är bra att utbilda dem hur de kan bekämpa detta. Genom att finna godhjärtade i sin omkrets, vara politiskt aktiv, och att du hjälper dem att bli inga vuxna med karaktär och moral så kommer de bara må bra av att bekämpa rasismen på olika sätt.
Citera
2018-05-29, 02:32
  #3
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Tänkte på min grabb som ska rösta för första gången i år men även på mina yngre barn samt vår adoptivson. Hur skyddar man barnen från rasistpropaganda från hatsidorna? Jag menar inte bokstavligt talat, jag vet att man kan tex begränsa åtkomst till Fria Tider via routern eller direkt på datorn, jag menar mer, hur får man dem att förstå hur hemskt allting är?

Min äldsta är 19, adoptivson 18, två döttrar: en är 12 och en som är 10. De har vuxit upp i en fantastisk omgivning och kan inte relatera till smärtan hos de som en gång i tiden råkade vara av fel hudfärg eller fel religion. De i koncentrationsläger under andra världskriget. De som skeppades iväg till Syd- och Nordamerika som slavar. Hur får man dem att förstå att det är en farlig ideologi? Jag pratar med dem ofta och försöker utbilda dem. Men jag kan inte vara där 24/7. De går i skolan, min äldsta jobbar. Han träffar främmande människor jag inte vet en aning om. En av hans vänner från jobbet är Sverigedemokrat, det vet jag säkert. Har inte sett honom på riktigt och vet inte heller hur han ser ut då han inte har bild på sin profil på Face Book men han har gillat Sverigedemokraternas sida och är medlem i någon liten grupp på några tusen medlemmar som tycks vara ett nazistiskt tillhåll då de har Erwin Rommel som profilbild på gruppen.

Jag är oroad över min adoptivson. Han är inte härifrån och råkar ut för rasism. Ibland ser han den på internet när sverigedemokrater gör narr av mörkhyade och asiater. Ibland känner han att Sverige inte är hans hem trots att han varit här i fyra år i augusti.

Mina döttrar har klasskamrater som är utlänningar. De umgås med dem varje dag. Deras bästa vän är en irakisk tjej som kom hit för två år sen. När min äldsta dotter skulle fira födelsedag ville hon inte ha presenter eller ett kalas. Hon ville att vi skulle bjuda hennes vän på ett kalas istället eftersom hon inte haft ett på flera år.

Hur skyddar ni era barn från nazismen i samhället? Hur gjorde era föräldrar?

Super-underhållande inlägg.

Men i alla fall, jag föreslår att du för dina äldre barn omedelbart köper en lägenhet i till exempel Husby så de får bo där och se hur perfekt allt har blivit i Sverige. I Husby bor alla i en underbar regnbågskoalition, familjer samlas varje dag på Järvafältet och sjunger kumbaya, avslutar ofta med ledmotivet i lejonkungen, inte ett öga är torrt. Fyrverkerierna och skotten viner över hustaken när kvällen nalkas, inte sällan dyker en trubadur med gitarr upp och sjunger "Imagine" medan solen går ned över loftgångarna, en efter en dyker de då upp, de små barnen i husen, tusentals små lintottar stämmer in i sången på sitt eget språk - arabiska, pashtun, samiska, esperanto - bildar en mångkulturell hymn som svävar över området i timmar, tills alla faller i sömn, bredvid varandra, huller om buller. Här finns ingen anledning till oro, mi casa es su casa.

Står i bjärt kontrast mot innerstaden, där de har rasistiska massmöten under middagsliknande former, speciellt i Vasastaden eller Östermalm. Undvik till varje pris dessa områden. Här knyter man inte näven i fickan, jag har sett det själv, folk går med utsträcka fingrar i fickorna, smygheilar, som om man inte ser!

Hoppas detta kan få dina små liv på rätt väg!
Citera
2018-05-29, 02:33
  #4
Medlem
kumlafucker84s avatar
Det är mycket bättre om du begränsar åtkomst från Aftonbladet!
Rasism finns alltid så det blir svårt. Din adoptivson får väl säga ifrån om folk mobbar honom eller säger rasistiska saker.
__________________
Senast redigerad av kumlafucker84 2018-05-29 kl. 02:35.
Citera
2018-05-29, 02:51
  #5
Medlem
SveaBaners avatar
Är du emot yttrande och åsiktsfrihet?
Låt dina barn tänka och tycka själv, låt de dra sina egna slutsatser.

Blir bara fel om föräldrarna ska gå in och rota om vad som är positiv och negativ politik.

Du sa att dina söner var 19 samt respektive 18 år gamla.
De är myndiga, de ska inte skyddas eller avskärmas från ''hemska sidor på internet'' de får göra vad de vill.

Förstår att du vill deras bästa såklart, men för guds skull låt de ha en egen fri vilja.
Citera
2018-05-29, 02:55
  #6
Medlem
Cemsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
kan inte relatera till smärtan hos de som en gång i tiden råkade vara av fel hudfärg eller fel religion. De i koncentrationsläger under andra världskriget. De som skeppades iväg till Syd- och Nordamerika som slavar.

Men det kan du?
Citera
2018-05-29, 03:13
  #7
Medlem
KlasseArbogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cemser
Men det kan du?

Kan så klart inte känna samma sak som de kände men jag är väldigt bildad när det gäller historia och kan se bortom de stora slagen och de mäktiga kungarna, jag har studerat människorna och kan definitivt relatera till dem mer än vad mina barn kan
Citera
2018-05-29, 04:03
  #8
Medlem
Livet gör ont ibland. Jag skulle försökt fokusera på sådant som var bra och samtidigt uttrycka i samtal, sådant som känns fel. Sist försöka ge större perspektiv på människan och orättvisor mot andra som att vi alla har olika negativa tankar kring olika saker men att en människas känslor, inte nödvändigtvis innebär en större sanning.

Finns det inte grupper för familjer med adopterade barn?
Citera
2018-05-29, 04:14
  #9
Medlem
khys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Kan så klart inte känna samma sak som de kände men jag är väldigt bildad när det gäller historia och kan se bortom de stora slagen och de mäktiga kungarna, jag har studerat människorna och kan definitivt relatera till dem mer än vad mina barn kan
Haha man får ju hoppas att människa skämtar för du skämmer bara ut dig själv...
Du tror att människor som inte får se och uppleva verkligheten kommer att få det lätt i livet?
Eller hade du tänkt att ha dina barn kopplade hela livet och få det att verka som att allt i detta sketna land är perfekt, eftersom de är 18+ och är röstberättigade så får de göra precis som de vill och de får rösta precis som de vill.
Din dröm var kanske att få barnen omyndigförklarade (som ingen blir längre dock) och sedan ta hand om dem hela livet?
Citera
2018-05-29, 05:07
  #10
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Tänkte på min grabb som ska rösta för första gången i år men även på mina yngre barn samt vår adoptivson. Hur skyddar man barnen från rasistpropaganda från hatsidorna? Jag menar inte bokstavligt talat, jag vet att man kan tex begränsa åtkomst till Fria Tider via routern eller direkt på datorn, jag menar mer, hur får man dem att förstå hur hemskt allting är?

Min äldsta är 19, adoptivson 18, två döttrar: en är 12 och en som är 10. De har vuxit upp i en fantastisk omgivning och kan inte relatera till smärtan hos de som en gång i tiden råkade vara av fel hudfärg eller fel religion. De i koncentrationsläger under andra världskriget. De som skeppades iväg till Syd- och Nordamerika som slavar. Hur får man dem att förstå att det är en farlig ideologi? Jag pratar med dem ofta och försöker utbilda dem. Men jag kan inte vara där 24/7. De går i skolan, min äldsta jobbar. Han träffar främmande människor jag inte vet en aning om. En av hans vänner från jobbet är Sverigedemokrat, det vet jag säkert. Har inte sett honom på riktigt och vet inte heller hur han ser ut då han inte har bild på sin profil på Face Book men han har gillat Sverigedemokraternas sida och är medlem i någon liten grupp på några tusen medlemmar som tycks vara ett nazistiskt tillhåll då de har Erwin Rommel som profilbild på gruppen.

Jag är oroad över min adoptivson. Han är inte härifrån och råkar ut för rasism. Ibland ser han den på internet när sverigedemokrater gör narr av mörkhyade och asiater. Ibland känner han att Sverige inte är hans hem trots att han varit här i fyra år i augusti.

Mina döttrar har klasskamrater som är utlänningar. De umgås med dem varje dag. Deras bästa vän är en irakisk tjej som kom hit för två år sen. När min äldsta dotter skulle fira födelsedag ville hon inte ha presenter eller ett kalas. Hon ville att vi skulle bjuda hennes vän på ett kalas istället eftersom hon inte haft ett på flera år.

Hur skyddar ni era barn från nazismen i samhället? Hur gjorde era föräldrar?

En fråga.

Är det inte jävligt rasistisk att förneka ett folks existens? Kultur, historia, arv, territorium samt etniskt ursprung.

Det är i vart fall vad du och alla efterblivna anti-rasister gör.

Om du vill skydda dina barn mot rasism, så skydda dom mot dig själv och dina svenskfientliga åsikter.
Citera
2018-05-29, 05:42
  #11
Medlem
KlasseArbogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
En fråga.

Är det inte jävligt rasistisk att förneka ett folks existens? Kultur, historia, arv, territorium samt etniskt ursprung.

Det är i vart fall vad du och alla efterblivna anti-rasister gör.

Om du vill skydda dina barn mot rasism, så skydda dom mot dig själv och dina svenskfientliga åsikter.

trams uppdiktat av nazister i offerkoftor. jag är jävligt stolt över Sverige och vår historia. Man kan vara det utan att vara rasist.
Citera
2018-05-29, 05:57
  #12
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
trams uppdiktat av nazister i offerkoftor. jag är jävligt stolt över Sverige och vår historia. Man kan vara det utan att vara rasist.

Vad är viktigast för dig Sverige eller Israel?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback