Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-15, 13:38
  #25
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Har ingen större koll på skattejuridiken för att vara ärlig men om jag vore du skulle jag göra allt för att ta mig iväg från Europa. Jag verkar själv i USA och för mig och alla jag känner här är det uppenbart att EU är väldigt passe. Det finns inget skäl att stanna i Europa. Det är som de säger, USA innoverar, Kina replikerar, EU reglerar. Det enda som gäller är att fly högskatteländer och rå om sitt eget hus.

USA har vesentlig högre skatt än lågskattland i EU
Citera
2018-06-15, 13:42
  #26
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Båda dessa går att halvera med lagliga metoder i fall du anlitar ett bra bokföringsbyrå som vet vad dem gör.

Hur gör man? Är inte dom 5% witholding tax, inte inkomstskatt på kapital?
Citera
2018-06-15, 14:55
  #27
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Hur gör man? Är inte dom 5% witholding tax, inte inkomstskatt på kapital?

Finns duktiga bokföringsbyråer som hjälper dig.

Kan skicka PM om du är intresserad.
Citera
2018-06-21, 14:23
  #28
Medlem
Internpostkuverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Stämmer bra, finns ingen lag som tvingar dig att ta ut lön.

Det låter ju väldigt lovande . Ska ta och följa upp det och rapportera tillbaka här i tråden. Tack för tipset
Citera
2018-06-21, 14:24
  #29
Medlem
Internpostkuverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Finns duktiga bokföringsbyråer som hjälper dig.

Kan skicka PM om du är intresserad.

Jättetacksam om du ville skicka mig ett PM också.
Citera
2018-06-21, 14:35
  #30
Medlem
Internpostkuverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeSolen
Det beror på hur mycket du tjänar, vad du ska göra med pengar (spendera privat, investera etc) och vad du menar med rätten till sjukvård.
I Holland är första 25000 Euros typ skattefria om du använder rätt avdrag som Freelancer.
Ta även med kostnader för banker, admin, och i mindre effektiva länder får du ta med kostnaden för att tjata och uppföljning för att få saker gjort.
Inte så många länder har gratis sjukvård, utan den betalar du inte till, antingen via sociala avgifter, eller via sjukförsäkring.
Så du behöver va mer klar på vad du vill först.
Tips, välj ett land du gillar, och som har låga skatter. Du ska ju ändå bo där

Som EU medborgare så har man ju rätt till sjukvård på samma premisser som andra invånarna i det land man f.n bor eller vistas i i om jag förstått det rätt och det är ju en skaplig förmån speciellt för mig somreser mycket inom EU. Men det kan ju hända att det är väl så bra att flytta till t.ex Dubai och betala för en privat sjukförsäkring.

Målet med min flytt är att använda överskottet till att betala av lån (CSN, mfl) och bli skuldfri. Steg två är att spara och investera för att kunna gå i pension. Omsätter inga jättesummor i dag ( 950.000 kr) men det är iaf långtidskontrakt så det är ganska säkra intäkter.

Du har en poäng med att bosätta sig på en plats man gillar men jag kommer kanske tillbringa bara 1/3 av tiden i mitt nya hemland och resten på resande fot så det är inte jätteviktigt. Faktum är att det kanske är väl så viktigt att landet har inga eller låga krav på faktisk tid man är i landet varje år.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback