Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 22:05
  #1
Medlem
HyperXs avatar
Tips på hur jag ska skriva en reggae låt.

Vad är typiskt när man skriver reggae och saker att tänka på för att man verkligen ska få dendär "bob marley känslan"
Citera
2018-05-28, 22:07
  #2
Avstängd
Kyzs avatar
de är väl bara att sätta i gång rök på lite och köra nåra lugna riff
Citera
2018-05-28, 22:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HyperX
Tips på hur jag ska skriva en reggae låt.

Vad är typiskt när man skriver reggae och saker att tänka på för att man verkligen ska få dendär "bob marley känslan"

Intro
vers
brygga
refräng
och slut.

Marley var väldigt traditionell hur han byggde sina låtar. Men han rundade alltid av dem med ett intro och slut.

Edit: Ska så klart vara slut och inte refräng. Sen leker man med de olika delarna. "I shot the sheriff" börjar med intro refreng. Sen vers. Inte ovanligt att Marley började med en refreng efter intro.
__________________
Senast redigerad av Sillastrypar-rens 2018-05-28 kl. 22:25.
Citera
2018-05-28, 22:30
  #4
Medlem
HyperXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
de är väl bara att sätta i gång rök på lite och köra nåra lugna riff

har inte skrivit reggae förut därför jag inte har någon aning men tack för tipsen annars
Citera
2018-05-28, 22:30
  #5
Medlem
HyperXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Intro
vers
brygga
refräng
och slut.

Marley var väldigt traditionell hur han byggde sina låtar. Men han rundade alltid av dem med ett intro och slut.

Edit: Ska så klart vara slut och inte refräng. Sen leker man med de olika delarna. "I shot the sheriff" börjar med intro refreng. Sen vers. Inte ovanligt att Marley började med en refreng efter intro.

okej tack för tipsen
Citera
2018-05-28, 22:35
  #6
Medlem
9797s avatar
Reggae handlar väl mycket om att skriva vad man känner. Glöm dock inte att använda ord som the island, fiah, di road, di place, dagga, natty dread, skanking, yahweh/jah, i and i, irie osv...
Citera
2018-05-28, 23:37
  #7
Medlem
Andersdamaans avatar
Baktakt brukar vara poppis bland reggaegitarrister/klaviaturspelare.
Citera
2018-05-29, 19:20
  #8
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik: allmänt --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2018-05-29, 21:24
  #9
Avstängd
Adalantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HyperX
har inte skrivit reggae förut därför jag inte har någon aning men tack för tipsen annars
Du hittar mycket inspiration i Psaltaren.
Citera
2018-05-29, 23:14
  #10
Medlem
bobovikings avatar
Vad som kännetecknar reggae har ju inget att göra med själva formen på låten, det är ju hur man spelar som avgör om det låter som reggae eller inte. Men som nämndes tidigare i tråden så är ju baktakt vanligt förekommande.
Enklast att få grepp om hur reggae ska spelas är ju att lyssna på väldigt mycket reggae. Till slut kommer du att lära dig/höra vad det är som gör att det låter reggae. Exakt hur man "ska" spela är väldigt svårt att förklara i ord.
Citera
2018-05-31, 19:58
  #11
Avstängd
Kick88s avatar
Först tänkte jag skoja om ditt inlägg, men kom på att jag själv har en rad låtar i countrystil som jag inte har någon aning om vilken text jag ska skriva.

Det är en svår fråga. Just text och melodislinga är vad som skiljer en hit mot en skitlåt. Alla kan skriva fina ackord, men det är versen som måste sitta! Och för oss kompositörer är det svårt som fan!

Citat:
Ursprungligen postat av HyperX
Tips på hur jag ska skriva en reggae låt.

Vad är typiskt när man skriver reggae och saker att tänka på för att man verkligen ska få dendär "bob marley känslan"
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-05-31 kl. 20:00.
Citera
2018-06-28, 21:56
  #12
Medlem
DR-Drunks avatar
Förstår att din glöd är på topp men satsa mer på rock, dansband och är du riktigt duktig kontakta Bert karlsson.

Njuter av musik
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback