Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 18:16
  #1
Medlem
Hej! Jag har en ansenlig summa pengar i kapitalförsäkringar (fonder) på Folksam, men jag tycker att avkastningen är alldeles för dålig för att det ska vara värt att ha kvar dem där. Eftersom Folksams hemsida är helt, ursäkta språket, jävla värdelös - så här jag forskat lite medan jag satt på jobbet, och då är det såvitt jag förstår en avgift man betalar om 10% år 1, och 0% år 11 (dock minst 225kr) för ett återköp. Jag har haft försäkringarna sedan 2008 så jag antar att det bästa vore att göra återköpet nästa år; om det nu stämmer?

Vidare, kan jag överhuvudtaget göra ett återköp? Under avtalsinformation står det något om 2054!!* Kan väl omöjligen stämma? Jag var 16 när avtalet gjordes, går det bryta upp det om så är fallet pga inkompetens? Jag läste också någonstans att det finns en ångerrätt om 15? år på kapitalförsäkringar. Betyder det isåfall att jag måste vänta 5 år till innan jag kan häva dem?

*Står under avtal:
Avtalsinformation, Belopp anges i SEK
Kapitalförsäkring
Kapitalförsäkring med fondanknytning är en flexibel försäkringsform där du själv bestämmer i vilka fonder ditt sparande ska placeras.
Försäkringens värde utbetalas som ett engångsbelopp till försäkringstagaren eller insatt förmånstagare 2054-05-01 om den försäkrade lever.
Avlider den försäkrade före 2054-05-01 utbetalas det då aktuella efterlevandeskyddet som ett engångsbelopp till försäkringstagaren, försäkringstagarens dödsbo eller insatt förmånstagare.

Är det någon här som kan sprida lite ljus över min situation? Tack på förhand!

Mvh, Basse
Citera
2018-05-28, 19:14
  #2
Medlem
Det går utmärkt att återköpa hela kapitalförsäkringen utan avgift. Folksam har f.n störst utflöde av alla bolag
Citera
2018-05-28, 19:53
  #3
Medlem
Du tecknade med äldre villkor. Har du fonder var det återköpsavgifter i 5 år på både engångsbetald och seriebetald. För traditionell förvaltning var det 5 år på engångsbetald och 10 på seriebetald.

Så, vad har du för förvaltning?

Lägst är 225kr, så föregående talare som säger att det går bra att återköp utan avgift har helt fel.

Men att säga att avkastningen är dålig är lite fel. Är det fonder är det ditt eget fel för att du valt fel fonder och är det traditionell förvaltning har du tagit för låg risk om du känner att avkastningen är låg.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2018-05-28 kl. 19:57.
Citera
2018-05-28, 21:07
  #4
Medlem
Förvaltningen sköter Folksam. Med administrationsavgifter på 4.7k under fjolåret (på EN av tre kapitalförsäkringar) plus fondavgifter så äter det upp större delen av vinsten och jag känner att jag kan göra ett bättre jobb på egen hand. Jag valde inte de här fonderna, det var en rådgivare på Folksam som skötte den biten. Men då bör jag alltså vänta till nästa år när det ligger på 0%?
Citera
2018-05-28, 22:28
  #5
Medlem
Du betalar 225 kr efter 5 år. All skatt är dragen på din Kapitalförsäkring fond / 0,45 i år. Så hela summan är skattefri. Kostnaden ser du förköpsinformationen/ ett gammalt avtal du har. 0,7 % på summan samt en engångsavgift på 295 kr.
Gissar att du ligger rejält på plus. Ring kundtjänst 08-7727820 så hjälper de dig. Du behöver skriva en återköpsblankett. Du kan även ta ut en mindre summa och fortsätta spara.
På hemsidan går du inmed pnr och mobilt bankid. Där ser du värden och kan byta fonder mm
Lycka till !
Citera
2018-05-28, 23:17
  #6
Medlem
225 totalt eller 225 per prisbasbelopp? Från vad jag kan läsa ut av det jag hittar får jag 8 prisbasbelopp om jag skickar med försäkringsbrevet och resterande när försäkringsbrevet har makulerats efter 6 månader. Dessvärre vet jag inte var försäkringsbrevet är, så frågan är hur lång den här processen kommer att bli utan det?
__________________
Senast redigerad av Selor 2018-05-29 kl. 00:14.
Citera
2018-05-29, 01:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Förvaltningen sköter Folksam. Med administrationsavgifter på 4.7k under fjolåret (på EN av tre kapitalförsäkringar) plus fondavgifter så äter det upp större delen av vinsten och jag känner att jag kan göra ett bättre jobb på egen hand. Jag valde inte de här fonderna, det var en rådgivare på Folksam som skötte den biten. Men då bör jag alltså vänta till nästa år när det ligger på 0%?

Bara för att du får ett råd av en rådgivare gällande en fondplacering betyder det inte att du är fri från ansvar. Det är dina pengar och går det dåligt är det ditt ansvar, ENBART ditt ansvar. Du kan inte skylla på någon rådgivare här. Du måste själv hänga med lite, annars är fonder kanske fel förvaltningsform för dig. Det är ingen diskretionär förvaltning du pratar om, så håll dig ajour eller skyll dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Selor
225 totalt eller 225 per prisbasbelopp? Från vad jag kan läsa ut av det jag hittar får jag 8 prisbasbelopp om jag skickar med försäkringsbrevet och resterande när försäkringsbrevet har makulerats efter 6 månader. Dessvärre vet jag inte var försäkringsbrevet är, så frågan är hur lång den här processen kommer att bli utan det?
225 kr per uttag, nu när 5 år passerat.

Har för mig att Folksam ändrade om lite kring i vilka scenarion som försäkringsbrevet är en värdehandling eller inte. De skickade ut ett brev till alla och frågade om denne ville att försäkringsbrevet fortsatt skulle vara en värdehandling. Svarade man inte på detta inom den tidsfrist som gavs så är det fortfarande en värdehandling, vilket innebär att du max får ut 8 pbb utan krångel. För större belopp måste du antingen ha försäkringsbrevet i original eller anmäla det förkommet. Ett förkommet försäkringsbrev annonseras i 6 månader och dödas sedan efter det, varpå du får resten av pengarna.

Folksam har ett internt dokument som agerar som en form av skuldförbindelse i just dessa fall. Ifall försäkringsbrevet skulle dyka upp och någon annan än du själv innehar det blir du återbetalningsskyldig till den personen. Kan dock vara svårt för dig att få tag på den blanketten, den ges inte ut så lättvindigt.
Citera
2018-05-29, 09:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Bara för att du får ett råd av en rådgivare gällande en fondplacering betyder det inte att du är fri från ansvar. Det är dina pengar och går det dåligt är det ditt ansvar, ENBART ditt ansvar. Du kan inte skylla på någon rådgivare här. Du måste själv hänga med lite, annars är fonder kanske fel förvaltningsform för dig. Det är ingen diskretionär förvaltning du pratar om, så håll dig ajour eller skyll dig själv.
Betalar jag för en tjänst förväntar jag mig en gott arbete annars säger jag upp tjänsten. Det är allt.


Citat:
225 kr per uttag, nu när 5 år passerat.

Har för mig att Folksam ändrade om lite kring i vilka scenarion som försäkringsbrevet är en värdehandling eller inte. De skickade ut ett brev till alla och frågade om denne ville att försäkringsbrevet fortsatt skulle vara en värdehandling. Svarade man inte på detta inom den tidsfrist som gavs så är det fortfarande en värdehandling, vilket innebär att du max får ut 8 pbb utan krångel. För större belopp måste du antingen ha försäkringsbrevet i original eller anmäla det förkommet. Ett förkommet försäkringsbrev annonseras i 6 månader och dödas sedan efter det, varpå du får resten av pengarna.

Folksam har ett internt dokument som agerar som en form av skuldförbindelse i just dessa fall. Ifall försäkringsbrevet skulle dyka upp och någon annan än du själv innehar det blir du återbetalningsskyldig till den personen. Kan dock vara svårt för dig att få tag på den blanketten, den ges inte ut så lättvindigt.
Tror jag missade det brevet. Men det måste väl gå att lösa? Jag ska försöka få tag i dem under lunchen och se vad de säger.

Tack för alla svaren det har löst upp många knutar!

Mvh, Basse
Citera
2018-05-29, 11:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Betalar jag för en tjänst förväntar jag mig en gott arbete annars säger jag upp tjänsten. Det är allt.



Tror jag missade det brevet. Men det måste väl gå att lösa? Jag ska försöka få tag i dem under lunchen och se vad de säger.

Tack för alla svaren det har löst upp många knutar!

Mvh, Basse

De skickar papper om försäkringsbrevet. Därefter tar det 6 månader innan det dödas. Återköp behövdes inte för processen. Jag låter det därför vara kvar tsv. Jag ska omplacera fonderna själv och återkommer med hur det har gått om ett halvår. Wish me luck!
Citera
2018-05-29, 16:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Betalar jag för en tjänst förväntar jag mig en gott arbete annars säger jag upp tjänsten. Det är allt.



Tror jag missade det brevet. Men det måste väl gå att lösa? Jag ska försöka få tag i dem under lunchen och se vad de säger.

Tack för alla svaren det har löst upp många knutar!

Mvh, Basse
Du har inte betalat för en tjänst. Du har betalat för en försäkring och en fond. Försäkringen är enbart ett skal och har ingen inbyggd aktivitet i sig. Fonden arbetar efter fastslagna direktiv, som du bör veta om. Är helt övertygad att fonden placerat enligt sina bestämmelser. Att det gått dåligt har inte med det att göra, fonden har fortfarande gjort sitt jobb. Det är sedan upp till DIG att eventuellt byta till andra fonder. Alternativt att DU kontaktar rådgivaren och ber om nytt råd. Oavsett måste initiativ komma från dig. Samma gäller ALLT fondsparande, oavsett försäkringsbolag och oavsett sparform.

Tro mig när jag säger att Folksam är benhårda på sådant här. Något undantag kommer inte göras.
Citera
2018-05-30, 05:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Du har inte betalat för en tjänst. Du har betalat för en försäkring och en fond. Försäkringen är enbart ett skal och har ingen inbyggd aktivitet i sig. Fonden arbetar efter fastslagna direktiv, som du bör veta om. Är helt övertygad att fonden placerat enligt sina bestämmelser. Att det gått dåligt har inte med det att göra, fonden har fortfarande gjort sitt jobb. Det är sedan upp till DIG att eventuellt byta till andra fonder. Alternativt att DU kontaktar rådgivaren och ber om nytt råd. Oavsett måste initiativ komma från dig. Samma gäller ALLT fondsparande, oavsett försäkringsbolag och oavsett sparform.

Tro mig när jag säger att Folksam är benhårda på sådant här. Något undantag kommer inte göras.

Jag har återköpt flera tiotals miljoner från Folksam bara i år, bara en grundlurad betalar 0,7% årligen för ett värdelöst fondutbud som Folkskam erbjuder och villkorar bort sin flexibilitet. Det sista du säger stämmer absolut inte, i teorin
kan du alltså betala för:

1) premieavgift (allt kapital som sätts in i princip)
2) årlig avgift (varierar om den är rådgiven via förmedlare eller anskaffad själv)
3) återköpsavgift (oftast låst första året, svindyrt år 2-5 etc, det kostar alltså att plocka ut kapital)
4) förvaltningsavgift (till rådgivaren/bolag)
5) riskpremie (en liten skvätt)
6) start-/öppningsavgift
7) skatt
8) inflation bör du också räkna med
9) att en fond redovisar rött (även om den följer bestämmelser finns det ingen frisk människa som allvarligt påstår att en fond gör det den ska göra)

Det som däremot stämmer är max 8pbb vilket motsvarar 364´ och att ingen vettig person, rik eller fattig, gör investeringar i en kf hos en aktör såsom Folksam, Skandia, Danica, SEB, vem fan som helst, när man kan ha det kostnadsfritt med maximal valfrihet hos Avanza/Nordnet. Då under förutsättning att man vill gå runt ärvdabalken, annars kör man ISK, det är 2018 nu kom in i matchen för i helvette!
Citera
2018-05-30, 07:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qoz
Jag har återköpt flera tiotals miljoner från Folksam bara i år, bara en grundlurad betalar 0,7% årligen för ett värdelöst fondutbud som Folkskam erbjuder och villkorar bort sin flexibilitet. Det sista du säger stämmer absolut inte, i teorin
kan du alltså betala för:

1) premieavgift (allt kapital som sätts in i princip)
2) årlig avgift (varierar om den är rådgiven via förmedlare eller anskaffad själv)
3) återköpsavgift (oftast låst första året, svindyrt år 2-5 etc, det kostar alltså att plocka ut kapital)
4) förvaltningsavgift (till rådgivaren/bolag)
5) riskpremie (en liten skvätt)
6) start-/öppningsavgift
7) skatt
8) inflation bör du också räkna med
9) att en fond redovisar rött (även om den följer bestämmelser finns det ingen frisk människa som allvarligt påstår att en fond gör det den ska göra)

Det som däremot stämmer är max 8pbb vilket motsvarar 364´ och att ingen vettig person, rik eller fattig, gör investeringar i en kf hos en aktör såsom Folksam, Skandia, Danica, SEB, vem fan som helst, när man kan ha det kostnadsfritt med maximal valfrihet hos Avanza/Nordnet. Då under förutsättning att man vill gå runt ärvdabalken, annars kör man ISK, det är 2018 nu kom in i matchen för i helvette!
Jag ser inte poängen med ditt inlägg och vad det har att göra med mitt inlägg? Jag tror du kanske får läsa mitt svar till TS igen, ditt raljerande var verkligen inte relevant i sammanhanget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback