Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 18:41
  #13
Medlem
Undrar också om ni har någon rekommendation gällande hur pass mycket större man vågar göra själva trälådan ifht pakethållaren. För pakethållaren är bara 35x25, vilket inte är stort nog.
Citera
2018-05-28, 20:44
  #14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Dum fråga kanske, men: Kan inte hundskrället lubba bredvid i koppel?

Cyklar du långt i hög hastighet?
Citera
2018-05-29, 00:33
  #15
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixen90
Undrar också om ni har någon rekommendation gällande hur pass mycket större man vågar göra själva trälådan ifht pakethållaren. För pakethållaren är bara 35x25, vilket inte är stort nog.

Bestäm hur stor den behöver vara. Är din far professionell byggare bör han kunna avgöra hur stabil låda han behöver bygga för att den ska hålla. Är du osäker kan du stadga upp det hela genom att dra ett par "stödben" från de främre hörnen ner till stänkskärmsinfästningen på gramgaffeln.

Jag får säga att jag är lite lätt nyfiken på hur han ska svetsa fast trälådan, återkom gärna med bilder...
Citera
2018-05-29, 01:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Dum fråga kanske, men: Kan inte hundskrället lubba bredvid i koppel?

Cyklar du långt i hög hastighet?

Alltså jo, jag hade kunnat träna henne till det men jag är orolig att hennes rygg/tassar tar stryk om vi cyklar på asfalt. Hon är en dvärgras och belastning på ryggen bör man väl vara varsam med när hon är avlång. Så för att jag ska kunna ta mig från A till B utan tusen stopp eller i snigelfart vill jag gärna att hon åker istället. Ska hon springa mycket tycker jag det är bättre hon gör det lös, och helst på gräs. Men givetvis går det. Andra hundar kan ju. Men jag vill att hon ska ha plats att åka
Citera
2018-05-29, 01:39
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Bestäm hur stor den behöver vara. Är din far professionell byggare bör han kunna avgöra hur stabil låda han behöver bygga för att den ska hålla. Är du osäker kan du stadga upp det hela genom att dra ett par "stödben" från de främre hörnen ner till stänkskärmsinfästningen på gramgaffeln.

Jag får säga att jag är lite lätt nyfiken på hur han ska svetsa fast trälådan, återkom gärna med bilder...

Jag hittade en större. 46x33 tror jag. Som dessutom skulle klara 25 kilo!
Jag tror att lådan behöver vara omkring 55x40x25.

Haha, han sa han skulle svetsa något om jag målade trälådan. Bild kommer, för den som orkar vänta. Lär dröja 2v minst gissar jag innan den kan vara färdig.

En annan fråga. Tyckte det stod att pga hur den är fäst kommer den inte svänga när styret svänger. Bra eller anus?
Citera
2018-05-29, 01:49
  #18
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixen90
Har nu i samråd med min käre far beställt en sådan här frampakethållare som ska klara 15kg. https://www.cykelaffaren.se/product/...thallare-24-28
Riktigt billig var den med.

Och så ska min far hjälpa mig att bygga en trälåda som han svetsar fast. (Han är utbildad byggare och har lång erfarenhet av diverse liknande projekt, så det är inte någon halvtaskig hemmafixare :P)

Men när det står 15kg på denna frampakethållare så menar ni alltså att man kan räkna med att den klarar mer? Att de säger 15 med god marginal?

Det största problemet för mig är att min hund är avlång Det är en corgi, så hon behöver plats på längden liksom. Men det ska väl fungera att sätta en rejäl trälåda på en sådan frampakethållare?

Tänker mig såhär:
https://happyride.se/forum/read.php/...192803#image-3
Fast högre kanter pga att det är en levande varelse med intresse för att jaga bla flugor som ska kunna åka Och sedan kommer jag ju ha sele och koppel på henne så att jag kan hålla i henne samtidigt. Men finns det något smidigt sätt att göra kanter som inte är heltäckande, utan typ galler? Kan man sätta det själv på?

Men - den här pakethållaren sitter bara monterad i styret, inte i navet liksom. Kan man köpa till stänger separat att fästa i navet också? Var/hur?

I och med att din korg är monterad i ramen så följer inte korgen med när du svänger, detta omöjliggör att fästa "stänger" i navet, navet som alltså svänger men inte korgen.
Citera
2018-05-29, 16:13
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
I och med att din korg är monterad i ramen så följer inte korgen med när du svänger, detta omöjliggör att fästa "stänger" i navet, navet som alltså svänger men inte korgen.
Ja, precis. Men det ska nog inte behövas stänger. Är det ändå en nackdel att korgen inte kommer svänga?
Citera
2018-05-29, 20:39
  #20
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixen90
Ja, precis. Men det ska nog inte behövas stänger. Är det ändå en nackdel att korgen inte kommer svänga?
Ifall du viftar med styret och korgen rör sig, så kanske hunden flyger ut,så jag skulle säga att det är bättre att den sitter still.
Citera
2018-05-29, 21:25
  #21
Medlem
Får en tanke om gamla postcyklar med en hållare i rörkonstruktion framtill.
En del hade både bak och fram.
Googla postcykel och klicka på bilder så finns det många exempel på fasta större hållare.
Citera
2018-06-06, 08:16
  #22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixen90
Ja, precis. Men det ska nog inte behövas stänger. Är det ändå en nackdel att korgen inte kommer svänga?
Nej, det är tvärtom en jättestor fördel att korgen inte svänger med styret/framhjulet. I de korgar som gördet börjar det bli vingligt redan vid ett fåtal kg i korgen.
Citera
2018-06-06, 13:42
  #23
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej, det är tvärtom en jättestor fördel att korgen inte svänger med styret/framhjulet. I de korgar som gördet börjar det bli vingligt redan vid ett fåtal kg i korgen.

Precis. Testa att lägg en normal matkasse med några mjölkpaket eller en-två mjölpåsar i - eller en väska med lite tyngd (typ 5kg) i och cykla med den fram i cykelkorgen, så märker du skillnaden mot att köra utan. Är det dessutom lite halt ute (höst/vinter/vår) eller grus - så blir det ganska snabbt direkt livsfarligt.
Citera
2018-06-06, 18:45
  #24
Medlem
Som skunken och frange skrivit, så är det närmast vansinne att ha en hund eller annat i klassen 10kg på styret i en korg, det är faktiskt rent livsfarligt. Därför att det är en levande last som inte är helt still, detta kan överraska dig så du tappar balansen. Och när du svänger på styret när du cyklar får du en rejäl pendeleffekt av den stora levande massan som hänger i styret. Detta kan mycket lätt sluta i en vurpa med personskador etc som följd.

Det enda tänkbara är en korg som sitter stumt i ramen och inte följer med i styrets rörelser, men inte ens det är lämpligt om man inte är erfarnen att cykla med sådant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback