Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-28, 21:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Har han droppat lösenordet till sin fru har han begått ett brott han också.
Det är knappast ett brott att lämna ifrån sig koder till en själv. Har även svårt att tro att det skulle vara ovarsamt eller liknande att dela sådana koder med ens fru.
Citera
2018-05-28, 21:29
  #14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är knappast ett brott att lämna ifrån sig koder till en själv. Har även svårt att tro att det skulle vara ovarsamt eller liknande att dela sådana koder med ens fru.
Nej, det är absolut inte olagligt. Däremot är det givetvis så att du får stå ditt kast om du delat dina koder med andra..
Banken kommer alltså inte att ersätta dig om du blir blåst av någon du litat på ...

Edit¨
Och bryr sig inte ett skit om det är frun, polaren, någon du mötte på festnatten eller annat ..
Delar du med dig av koderna så får du stå ditt kast -- men olagligt att dela med sig av koden är det inte.
__________________
Senast redigerad av micro113 2018-05-28 kl. 21:32.
Citera
2018-05-28, 21:33
  #15
Medlem
Och alltså står det fel i ingressen till den av TS länkade artikeln i Expressen. Långivarna har inte blivit lurade på ett öre!
Citera
2018-05-28, 21:35
  #16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är knappast ett brott att lämna ifrån sig koder till en själv. Har även svårt att tro att det skulle vara ovarsamt eller liknande att dela sådana koder med ens fru.

Tillräckligt ovarsamt för att man inte ska slippa betala skulden skulle jag gissa.
Det är väl lite av samma situation att man ger en fullmakt till någon. Om man använder elektroniskt id kan inte banken se en specificerin eller begränsning.
Men en fullmaktsgivare kan ju stämma ombudet/fullmaktstagaren om denne gått utöver någon avtalad behörighet, exempelvis att hon skulle använda det för gemensamma räkningar. Fast det är väl kanske i huvudsak ett civilmål. Kanske trolöshet mot huvudman.
Citera
2018-05-28, 21:39
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är absolut inte olagligt. Däremot är det givetvis så att du får stå ditt kast om du delat dina koder med andra..
Banken kommer alltså inte att ersätta dig om du blir blåst av någon du litat på ...

Edit¨
Och bryr sig inte ett skit om det är frun, polaren, någon du mötte på festnatten eller annat ..
Delar du med dig av koderna så får du stå ditt kast -- men olagligt att dela med sig av koden är det inte.
Nu har hon utgett sig för att vara en annan person och det är inte lagligt. Banken har säkert inte gjort fel men väl frun. Hon blir ersättningsskyldig till mannen. Har han någon bra försäkring kan de säkert betala ut ersättning till honom. Det är bara ett problem, att det är en i hushållet som gjort skadan och då brukar försäkringsbolag neka ersättning.
Citera
2018-05-28, 21:50
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu har hon utgett sig för att vara en annan person och det är inte lagligt. Banken har säkert inte gjort fel men väl frun. Hon blir ersättningsskyldig till mannen. Har han någon bra försäkring kan de säkert betala ut ersättning till honom. Det är bara ett problem, att det är en i hushållet som gjort skadan och då brukar försäkringsbolag neka ersättning.

Hela situationen blir ju konstig då de fortsätter vara gifta och bor ihop. Det här borde de väl kunnat lösa inom familjen, han lär ju ändå drabbas av kronkalle om han promt ska vara gift med gärningskvinnan, att dra igång rättssystemet kan jag inte se gynnar honom, OM det nu inte är nåt försäkringskrav kanske. Men det kanske mer är tänkt som en kraftig markering gentemot frun.
Citera
2018-05-28, 22:08
  #19
Medlem
Jag fäster mig främst vid att tingsrätten i åtalet underlåter att specificera vem som skulle ha drabbats av brottet!

"Jessica Ettorsson har, genom att använda sin make Daniel Ettorssons bankdosa,
bank-id och genom att i hans namn ansöka om ett flertal lån hos olika
kreditgivare, vilselett och lurat kreditgivarna att bevilja lån och betala ut pengar
till ett sammanlagt värde om minst 513 399 kronor. Kreditgivarnas handlingar
innebar vinning för Jessica Ettorsson och skada för Daniel Ettorsson och
kreditgivarna eller annan som de satt i sitt ställe
." (Min fetning.)
Citera
2018-05-28, 22:09
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inget brott att låta andra komma åt din tillgångar ... Däremot får du själv stå för förlusten....

Edit
Undrar över vem som lurat i dig den lögnen...

Om det används för bedrägeri mot långivare är det ett brott.
Citera
2018-05-28, 22:17
  #21
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Om det används för bedrägeri mot långivare är det ett brott.
Nej, det är ett brott för den som gör det -- däremot begår du inget brott när du lämnar ut dina uppgifter om du inte är delaktig i brottet ....

Och du behöver inte ens fundera på diskutera mer med mig eftersom min man i trettio år haft sina pengar in på mitt konto och jag låtit honom använda kort och inloggningar ......

Det är inget brott att delge andra sina uppgifter .. *punkt*
Citera
2018-05-28, 22:18
  #22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
]Nu har hon utgett sig för att vara en annan person[/b] och det är inte lagligt. Banken har säkert inte gjort fel men väl frun. Hon blir ersättningsskyldig till mannen. Har han någon bra försäkring kan de säkert betala ut ersättning till honom. Det är bara ett problem, att det är en i hushållet som gjort skadan och då brukar försäkringsbolag neka ersättning.
Ja HON har begått ett bedrägeri, det har jag inte motsagt.
Citera
2018-05-28, 22:29
  #23
Moderator
blomvattnares avatar
Rubrikändring: "Fruns hemlighet avslöjades i sms" -► "Lånade pengar i sin mans namn - åtalas för grovt bedrägeri".

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback