Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 15:40
  #1
Medlem
Hej,
Badbollar dyker upp allt oftar på min Imac som är ca 7 år. Ibland när jag öppnar mejlen eller ska bifoga filer i mejl. Löser sig än så länge med omstarter. Är det något som kan vara lätt att reparera eller ska man direkt satsa på att köpa en ny?
tacksam för input!
Citera
2018-05-28, 17:07
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
Hej,
Badbollar dyker upp allt oftar på min Imac som är ca 7 år. Ibland när jag öppnar mejlen eller ska bifoga filer i mejl. Löser sig än så länge med omstarter. Är det något som kan vara lätt att reparera eller ska man direkt satsa på att köpa en ny?
tacksam för input!

Reparera? Du har för lite RAM helt enkelt.
Citera
2018-05-28, 17:14
  #3
Medlem
Om detta problem uppstått efter uppdateringar av systemet är mitt råd snarast att nedgradera till en äldre version med lägre hårdvarukrav. D.v.s om iMacen rullade snabbt och bra under t.ex Snow Leopard eller Mavericks men går långsamt under High Sierra är nedgradering lösningen snarare än att i panik slänga i mer RAM eller köpa en ny Mac.

För egen del skulle jag inte bara "acceptera" att t.ex "4 GB RAM" är "för lite" om datorn fungerat bra tidigare och man inte kör krävande programvaror. Jag har kört Sierra på en Mini med 4 GB och ja, det systemet drar rejält med minne men fixade det genom att lägga in Windows, vilket fungerar fint med den mängden för det burken används till (Plex-server, Kodimediaspelare).
Citera
2018-05-28, 19:21
  #4
Medlem
den har 12 GB
Citera
2018-05-29, 19:04
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
Hej,
Badbollar dyker upp allt oftar på min Imac som är ca 7 år. Ibland när jag öppnar mejlen eller ska bifoga filer i mejl. Löser sig än så länge med omstarter. Är det något som kan vara lätt att reparera eller ska man direkt satsa på att köpa en ny?
tacksam för input!

Aldrig ominstallerad (raderad disk och installation av nytt system)? Originaldisken kvar? Steg 1 är att formatera om disken och installera om operativsystemet. Sierra eller High Sierra funkar fint på din modell. Om du har en Timemachine-backup är det lätt att återställa alla dina filer efteråt. Steg 2 är att byta ut disken till en SSD. Datorn blir snabbare än när den var ny, har gjort det på ett flertal iMac och det är ett jättelyft. Det är inte jättesvårt, tar ett par timmar om man aldrig har gjort det innan.

Guide finns här: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

Har själv valt Samsung SSD vid byte: https://www.netonnet.se/art/datorkom...b/212540.8993/
Citera
2018-05-29, 23:13
  #6
Medlem
Badbollar kan även bero på en utsliten hårddisk. Och även om hårddisken passerar testet i Skivverktyg eller Apple Hardware Test så kan det vara dags att byta. (Om det är en gammal mekanisk snurrdisk)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback