Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-05-28, 20:09
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Det är inte naturligt att gå ut i skogen tända en eld och sitta vid den bara för att. Skulle ringt psykvården på direkten om jag såg någon göra så.

Du gör en brasa enbart för att hålla dig varm eller göra mat till, håll dig inomhus annars och elda i en spis.
Varför lägga näsan i blöt på det viset och ringa psykiatrin om man ändå inte skadar någon? Elden är densamma med eller utan korv över sig. Och då det som sagt var inte är olagligt att göra upp eld så hade du ringt de i onödan.
__________________
Senast redigerad av RullaNedforBerget 2018-05-28 kl. 20:16.
Citera
2018-05-28, 20:43
  #38
Medlem
En frisk människa eldar på grund av stämningen osv, en psykopat eldar på grund av det destruktiva.
Det är förmodligen det din mor reagerar på, kanske sett några antisociala jävlar elda upp saker.
Citera
2018-05-28, 20:57
  #39
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullaNedforBerget
Precis! Så är det! Folk har förmodligen gjort upp eld i alla tider. Skulle det plötsligt bli fel och sjukt av någon anledning? Varför, i så fall? Kan man kanske uppnå en så hög teknologi och sofistikerat samhälle att allt naturligt anses vara fel och sjukt?
Folk har förmodligen INTE gjort upp eld i alla tider... för 3-400 000 år sen kom elden till Europa, vilket ju är alldeles nyss jämfört med universums 13,6miljarder år.
Citera
2018-05-28, 21:38
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langkille
En frisk människa eldar på grund av stämningen osv, en psykopat eldar på grund av det destruktiva.
Det är förmodligen det din mor reagerar på, kanske sett några antisociala jävlar elda upp saker.
Du menar att min mor kanske sett pyromaner elda upp andras saker och nu tror att jag också är en pyroman bara för att jag vill elda? Jag tror inte det, det hade varit extremt ogrundat av henne. Det är ju som att tro att alla som äger en kniv är mördare bara för att man en gång bevittnat ett knivmord - och kniv äger alla.
Citera
2018-05-28, 21:42
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullaNedforBerget
Du menar att min mor kanske sett pyromaner elda upp andras saker och nu tror att jag också är en pyroman bara för att jag vill elda? Jag tror inte det, det hade varit extremt ogrundat av henne. Det är ju som att tro att alla som äger en kniv är mördare bara för att man en gång bevittnat ett knivmord - och kniv äger alla.
Välkommen till Sverige.
Citera
2018-05-28, 22:13
  #42
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullaNedforBerget
Jag snackar om eldning över huvud taget, inte specifikt om eldning då det är förbud! Och jag har inte sagt att jag vill göra eld bara för att titta på den. Inte för att detta är konstigt över huvud taget, för eld är fint! Och menar du verkligen att den som gör upp eld under dagtid är skum? Du tänker sjukt!

Elda mitt på dagen gör man efter behov. Nöjes/myseldning sker företrädelsevis på kvällen, när man slagit läger.
Citera
2018-05-28, 22:19
  #43
Medlem
DaChiefs avatar
Friluftsmänniskor gillar nog att tända en brasa, man som kvinnor. Dock är detta i proportion till sammanhanget. Behövs brasan, ska man laga mat, värme/avskräcka rovdjur/mygg för natten etc?

Som man tror jag att man vill starta en stor brasa för att man gillar en stor brasa. Skaffa en massa bränsle och släng in allt. Naturligtvis är det för att man gillar när det brinner mycket, inte för att bränna ned en hel skog t ex.

Låt män få göra sina stora brasor. Sen kan folk klaga över förbrukning av ved etc medans de åker bil till jobbet, flyger på semestern, förpestar jorden med att de bara finns till.
Citera
2018-05-28, 23:44
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Elda mitt på dagen gör man efter behov. Nöjes/myseldning sker företrädelsevis på kvällen, när man slagit läger.
Varför skulle man inte kunna nöjeselda på dagen, då? Det finns väl ingen praktisk anledning till varför det är en sämre ide? Och man kanske inte vill slå läger, man kanske bara känner för att sitta vid en eld och sedan gå hem igen.
Citera
2018-05-29, 00:00
  #45
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullaNedforBerget
Varför skulle man inte kunna nöjeselda på dagen, då? Det finns väl ingen praktisk anledning till varför det är en sämre ide? Och man kanske inte vill slå läger, man kanske bara känner för att sitta vid en eld och sedan gå hem igen.

Klart att man kan, men ingen normalt funtad friluftsmänniska gör det.
Att gå ut i skogen med enda mål att göra en brasa för att titta på den har jag aldrig varit med om.
Då kan du lika gärna åka till en rastplats och elda på en för ändamålet avsedd yta.
Citera
2019-02-19, 12:46
  #46
Medlem
Ja, det är sjukt att göra upp eld. Majbrasor är också sjukt. Tror många pyromaner huserar där.
Citera
2019-02-19, 13:06
  #47
Avstängd
under kontrollerade former så är eld helt ok , tänk bara på att släcka ordentligt
Citera
2019-02-22, 16:50
  #48
Medlem
jagvillknarkas avatar
Tänder du eld vid en grillplats så ser jag det inte som sjukt står du däremot och tänder eld på marken eller en hög löv så är du sjuk.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback