Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-28, 13:40
  #1
Medlem
Hej. Jag talade nyligen med min mor och vi kom in på ämnet att göra upp eld i naturen (alltså vanlig eld, såsom till exempel lägereld). Jag berättade för henne att jag vill göra upp eld utomhus, för att det är kul. Då blev hon förskräckt och sade att det är förbjudet, att elden kommer sprida sig och att polisen kommer ta mig. Jag svarade att det inte alls är förbjudet utan lagligt, och att elden inte alls kommer sprida sig om man är försiktig. Hon sade att den visst kommer sprida sig och att det är eldningsförbud. Då sade jag att eldningsförbud bara är tillfälliga förbud och att det annars är tillåtet. Jag sade att min gamla gymnasieklass till och med hade gjort upp eld en gång som en del av lektionen, och att lärarna hade varit närvarande. Men min mor fortsatte att uppspelt tjata emot och sade att den lektionen bara var tänkt att förbereda för eventuella katastrofer och krig, då man inte har något annat val än att göra upp eld i naturen. Vilket struntsnack!
Jag fortsatte säga henne som det är, att det är lagligt och att folk brukar göra upp eld och att jag ska göra upp eld, och då skrek hon att jag är sjuk i huvudet! Då sade jag åt henne att det är hon som är sjuk, att hon är onaturlig och anti-liv.

Personligen står jag fast vid den enda sunda åsikten, nämligen att det är helt rätt och friskt att göra upp eld, även om det bara är för skojs skull. Campar man inte för skojs skull? Camping är en del av friluftslivet, och att göra upp eld hör också därtill. Varför kan man annars köpa eldstål i friluftsaffärer? Är det kanske också bara för att förbereda för katastrofer och krig?
Jag vet att det är lagligt att göra upp eld, för jag har frågat polisen, och polisen sade att Räddningstjänsten förmodligen har bättre koll än de, och Räddningstjänsten sade att det är lagligt. Dock vill jag ändå veta vad andra människor anser om saken. Tycker ni det är okej att göra upp eld för skojs skull? Är det ett friskt beteende eller är det sjukt? Berätta vad ni tycker!
__________________
Senast redigerad av RullaNedforBerget 2018-05-28 kl. 14:03. Anledning: Tog bort onödig radbrytning.
Citera
2018-05-28, 13:53
  #2
Medlem
AX64s avatar
Anser och anser - på sommaren råder det generellt sett eldningsförbud i större delen av Sverige. Varje kommun informerar om huruvida det är eldningsförbud just nu eller ej. Finns också nån app där man lätt kan hålla koll, alternativt kolla SMHI. Eldar du trots eldningsförbud så kan det bli knepigt.

Att elda i naturen sker alltid under eget ansvar, så oavsett eldningsförbud åker du dit på det om du råkar tutta på ett större område än tänkt och därmed orsakar skador. Elda och grilla säkert.
Citera
2018-05-28, 13:58
  #3
Medlem
kristofferGs avatar
Det råder eldförbud i så gott som hela Sverige nu.
Citera
2018-05-28, 14:00
  #4
Medlem
AX64s avatar
Lite kort om detta med eldningsförbud och lagen:
Citat:
När det råder eldningsförbud är det endast tillåtet att använda öppen eld i särskilda grillar uppställda i trädgårdar i anslutning till bostads- och fritidshus och iordningställda grillplatser på marken (exempelvis murade, grävda och avskärmade). Engångsgrill får användas, men den får inte placeras direkt på marken.
Det görs ingen skillnad på villatomten eller övriga markområden.
Beslutet om förbud mot eldning utomhus är föreskrivet med stöd av 2 kap 7 § Förordning om skydd mot olyckor (SFS 2003:789). Den som bryter mot eldningsförbudet kan dömas till böter med stöd av 10 kap 3 § i Lag om skydd mot olyckor (SFS 2003:778)
Citera
2018-05-28, 14:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Anser och anser - på sommaren råder det generellt sett eldningsförbud i större delen av Sverige. Varje kommun informerar om huruvida det är eldningsförbud just nu eller ej. Finns också nån app där man lätt kan hålla koll, alternativt kolla SMHI. Eldar du trots eldningsförbud så kan det bli knepigt.

Att elda i naturen sker alltid under eget ansvar, så oavsett eldningsförbud åker du dit på det om du råkar tutta på ett större område än tänkt och därmed orsakar skador. Elda och grilla säkert.
Jo, jag vet att det kan vara temporärt eldningsförbud. Men bortsett från det så är det ju lagligt. Jag menar, anser du att det är ett friskt beteende att vilja göra upp eld bara för skojs skull, eller är det sjukt?
Citera
2018-05-28, 14:02
  #6
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullaNedforBerget
Jo, jag vet att det kan vara temporärt eldningsförbud. Men bortsett från det så är det ju lagligt. Jag menar, anser du att det är ett friskt beteende att vilja göra upp eld bara för skojs skull, eller är det sjukt?

Personligen tycker jag det låter meningslöst, men klart du får göra upp eld och sitta där hela dagarna om det tilltalar dig, så länge det inte är eldningsförbud.
Citera
2018-05-28, 14:03
  #7
Medlem
Jag hoppas att din mor kan få dig till en psykiater frivilligt, annars blir det tvångsvård.
Citera
2018-05-28, 14:10
  #8
Medlem
Din mor är orolig av en anledning. Fundera lite på hur hon känner med en son som är opålitlig. Har du autism?
Citera
2018-05-28, 14:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jag hoppas att din mor kan få dig till en psykiater frivilligt, annars blir det tvångsvård.
Är du seriös eller? Du menar alltså att jag ska ha vård för att jag vill göra upp eld i naturen? I så fall ska väl friluftsaffärerna som säljer eldstål också ha vård? Och det är faktiskt många som gör upp eld i naturen, gå in på Youtube och kolla bara! Ska alla dessa människor också ha vård? Den som behöver vård om någon är du! Din åsikt äcklar mig! Och jag kan säga dig att det inte blir någon tvångsvård för mig, för det är LAGLIGT att göra upp eld!
Citera
2018-05-28, 14:16
  #10
Medlem
blodigdiarres avatar
Det är friskt och sunt och trevligt på alla sätt och vis.
Citera
2018-05-28, 14:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Din mor är orolig av en anledning. Fundera lite på hur hon känner med en son som är opålitlig. Har du autism?
Förklara hur du menar. Hur är jag opålitlig för att jag vill göra upp eld i naturen? Jag är en vuxen man och gör vad jag vill! Hur vet du att min mor har en anledning att vara orolig? Som om du känner mig! Och vad har autism med saken att göra? Du är ju helt otrolig! Försöker du jävlas, eller?
Citera
2018-05-28, 14:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Personligen tycker jag det låter meningslöst, men klart du får göra upp eld och sitta där hela dagarna om det tilltalar dig, så länge det inte är eldningsförbud.
Tror du att man behöver sitta framför sin eld hela dagarna bara för att man vill göra upp eld?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback