Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-06-06, 15:55
  #109
Medlem
Kan helt ärligt säga att det aldrig hänt mig, eller något jag sett nej. Kallade platta trät för "dasslocket" vi, av nån anledning. Kanske ska sluta kränka toalettinredning inser jag nu, men det är ju en annan diskussion.

Du menar alltså att en kvinna kommer att känna sig begränsad i sitt liv eftersom någon har sagt åt en klen kille att slå med "tjejracket" på brännbollen i skolan? Isåfall kan jag säga dig att vi har större problem med framtida befolkning än någon skev könsuppfattning, för isåfall kommer vi ha en befolkning som inte klarar av att stiga upp på morgonen.

Behöver du plats? Kräv plats. Behöver du få höras? Hörs. Behöver dina åsikter respekteras? Kräv respekt. Sitt inte i ett hörn, kramandes Frigolit, och vänta på att någon företrädare för den patriarkala förtryckarklubben på din ort kommer förbi och ger dig "lika rättigheter".

TL;DR: Sluta gnäll och ta lite jävla ansvar istället.

Citat:
Ursprungligen postat av QuisCustodiet
Hej! Min uppfattning är att det nog förekommer i ganska hög grad även idag, men kanske oftast i mer subtila former. Precis som det förekom under 70-talet. Menar du att du aldrig under din tid i skolsystemet upplevt att flickor och pojkar behandlats olika på ett sätt som varit begränsande för båda könen? När du spelade brännboll i skolan när du var liten, kallade ni aldrig det platta slagträt för tjejträ? Du upplevde aldrig (utgår från att du är kille) att det var helt omöjligt att slå med tjejträt för att man hade blivit totalt utskrattad? Och det var aldrig så att man ropade åt klassens klenaste kille att han skulle ta tjejträt och gympaläraren stod bredvid och skrattade med? (Och nej, diskussionen handlar inte om brännboll, det är bara ett exempel.)
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback