Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-28, 16:06
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Haspelrullen kommer inte att klara 100g-"drag", knappast mer än några kast, sen är den kass..
Max 40g skulle jag nog säga att den kanske klarar, och då är jag "generös"..


funderar på att göra den 100 gramaren lite lättare men just nu är det ju risk att jag kastar iväg hela häcklan och sänke om jag använder 100 grams sänket på den linan så måste skaffa bättre lina :P
Citera
2018-05-28, 21:08
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ska du kasta från stranden, och vill kasta långt, kommer du längre med "klenare lina".. Testa exempelvis en 0,30-lina istället för en 0,50-lina. Du kommer dubbelt så långt (eller i alla fall längre) med 0,30 än 0,50. Det finns ändå inga "stora firrar" normalt från kast från havsstrand, så 0,30 räcker bra. Okej att 0,50 är starkare, men vid bottennapp kvittar det ungefär lika... (Linan går oftast av ändå)..

Så 0,30-lina om du vill kasta långt från stranden. Men ska du ut och trolla med båt eller liknande, så är grövre lina att föredra...

(Kom också ihåg att skölja av rulle och spö i sötvatten "under vattenkranen" när du fiskat i saltvatten, grejorna rostar inte så snabbt då..)



vad för 0,30 lina borde jag skaffa flätad eller nylon/plast??
Citera
2018-05-29, 00:04
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
vad för 0,30 lina borde jag skaffa flätad eller nylon/plast??

Vanlig nylon duger bra, den är framförallt billigare med tanke på att du har din budget att tänka på.
Citera
2018-05-29, 05:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vanlig nylon duger bra, den är framförallt billigare med tanke på att du har din budget att tänka på.


jo det är sant men jag tänkte inte på det utan jag tänkte på att den flätade 0,30 tog mer än nylon linan men der är sant pengar växer inte på trän :P
Citera
2018-05-29, 09:10
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
makrillar eller för en liten torsk eller sådant

Ofta på kusten så är det ju mycket skit på botten och en massa växter som gör det lite jobbigt och jag som gillar att meta tycker det är lättast och roligast att kastmeta efter makrill, då använder jag ett sådant här flöte (du måste ha ett flötesstopp också)
https://www.willyssportfiske.se/p/sp.../bombardo.html
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...opp-nylon.html

Ett längre spö är att föredra jag har ett 12,2 ft (ca 370-380cm) långt spö.
sillbitar och räkor som bete.
Man kan även få andra fiskar som horngädda och havsöring men tänk då på reglerna, minimimått och antal havsöringar samt fredningstider och att det kan vara förbjudet att fiska i vissa områden)

Börja högt uppe vid ytan och sök dig nedåt, byt plats och djup om det inte nappar det gäller att hitta fisken och inte bara vänta på att fisken ska hitta dig. Skit fiske!
__________________
Senast redigerad av Xuno 2018-05-29 kl. 09:12.
Citera
2018-05-29, 09:18
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Ofta på kusten så är det ju mycket skit på botten och en massa växter som gör det lite jobbigt och jag som gillar att meta tycker det är lättast och roligast att kastmeta efter makrill, då använder jag ett sådant här flöte (du måste ha ett flötesstopp också)
https://www.willyssportfiske.se/p/sp.../bombardo.html
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...opp-nylon.html

Ett längre spö är att föredra jag har ett 12,2 ft (ca 370-380cm) långt spö.
sillbitar och räkor som bete.
Man kan även få andra fiskar som horngädda och havsöring men tänk då på reglerna, minimimått och antal havsöringar samt fredningstider och att det kan vara förbjudet att fiska i vissa områden)

Börja högt uppe vid ytan och sök dig nedåt, byt plats och djup om det inte nappar det gäller att hitta fisken och inte bara vänta på att fisken ska hitta dig. Skit fiske!


själv metat i havet från segel båt men då körde jag som vanligt det vit/orangea flötet och sänke o en krok med sill eller vad det nu va och fick näbbgädda men aldrig kört på det viset du gör men lite nyfiken på att testa det
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback