Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-28, 11:57
  #1
Medlem
hej tänkte fråga en snabb fråga!!

är så att jag bor rätt nära havet och jag gillar att fiska men jag har tyvärr inget havsspö så tittat runt lite och hittade på biltema detta spö http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...po-2000018230/

och tänkte kolla med er som har lite mer erfarenhet och kunskap om det är ett bra spö till att använda häckla med 100 grams sänke och stå o kasta från hamnen???


tack på förhand
Citera
2018-05-28, 12:00
  #2
Medlem
Nej det är det inte. Vill du fiska från land behöver du något annat..
Citera
2018-05-28, 12:01
  #3
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Nja, jag själv hade ju inte litat på ett Biltema-spö. Men det är ju bara min åsikt över deras kvalité rent generellt! 249:- är ju ingen förlust att tala om dock, men du får nog det du betalar för hur som helst.
Citera
2018-05-28, 12:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokro
Nej det är det inte. Vill du fiska från land behöver du något annat..


nu är ju inte jag landets rikaste person men vad skulle jag ha i stället då??
Citera
2018-05-28, 12:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Nja, jag själv hade ju inte litat på ett Biltema-spö. Men det är ju bara min åsikt över deras kvalité rent generellt! 249:- är ju ingen förlust att tala om dock, men du får nog det du betalar för hur som helst.


sant men ändå liksom man tycker ju att et borde hålla för en häckla med 3 makrillar eller för en liten torsk eller sådant nu tänker ju inte jag på en torsk på 20 kilo nu tror inte min lina håller fört men ändå borde ju funka hyfsat bra?? får la köpa det och testa men et är 2 olika toppar på spöt
Citera
2018-05-28, 12:26
  #6
Medlem
Varför behöver du 100g sänke, det räcker väl med typ 40g?
Vad tänker du dig få på kroken?
Citera
2018-05-28, 12:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Varför behöver du 100g sänke, det räcker väl med typ 40g?
Vad tänker du dig få på kroken?


fassan sa att jag behövde ett 60g sänke till häcklan för att komma lite längre ut och så så jag tog en den på 100 g för den vart billigare
Citera
2018-05-28, 13:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
nu är ju inte jag landets rikaste person men vad skulle jag ha i stället då??


Det är inga kastspön utan spön gjorda för att fiska från båt.. vill du fiska från land behöver du ett riktigt kastspö..

Du kan hitta billiga i en fiskebutik för samma pemgar och där kan dom säkert hjälpa dej mej med vad du behöver än försäljarna på biltema
Citera
2018-05-28, 14:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokro
Det är inga kastspön utan spön gjorda för att fiska från båt.. vill du fiska från land behöver du ett riktigt kastspö..

Du kan hitta billiga i en fiskebutik för samma pemgar och där kan dom säkert hjälpa dej mej med vad du behöver än försäljarna på biltema


blev ett biltema spö billigaste spöt jag hade råd med nu,,,,


och i den här byn finns ingen fiske affär det finns bara biltema,dollarstore,ö&b dom är dom ända som har fiske grejer dom hade en fiske butik här tidigare men den gick i konkurs så närmsta ställe är nog helsingborg tror jag så pallar inte åka så långt bara för att köpa ett fiske spö så ska testa med detta biltema spöt funkar det så kör jag med det tills jag får lite bättre ställt
Citera
2018-05-28, 14:29
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
blev ett biltema spö billigaste spöt jag hade råd med nu,,,,


och i den här byn finns ingen fiske affär det finns bara biltema,dollarstore,ö&b dom är dom ända som har fiske grejer dom hade en fiske butik här tidigare men den gick i konkurs så närmsta ställe är nog helsingborg tror jag så pallar inte åka så långt bara för att köpa ett fiske spö så ska testa med detta biltema spöt funkar det så kör jag med det tills jag får lite bättre ställt

Ska du kasta från stranden, och vill kasta långt, kommer du längre med "klenare lina".. Testa exempelvis en 0,30-lina istället för en 0,50-lina. Du kommer dubbelt så långt (eller i alla fall längre) med 0,30 än 0,50. Det finns ändå inga "stora firrar" normalt från kast från havsstrand, så 0,30 räcker bra. Okej att 0,50 är starkare, men vid bottennapp kvittar det ungefär lika... (Linan går oftast av ändå)..

Så 0,30-lina om du vill kasta långt från stranden. Men ska du ut och trolla med båt eller liknande, så är grövre lina att föredra...

(Kom också ihåg att skölja av rulle och spö i sötvatten "under vattenkranen" när du fiskat i saltvatten, grejorna rostar inte så snabbt då..)
Citera
2018-05-28, 14:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ska du kasta från stranden, och vill kasta långt, kommer du längre med "klenare lina".. Testa exempelvis en 0,30-lina istället för en 0,50-lina. Du kommer dubbelt så långt (eller i alla fall längre) med 0,30 än 0,50. Det finns ändå inga "stora firrar" normalt från kast från havsstrand, så 0,30 räcker bra. Okej att 0,50 är starkare, men vid bottennapp kvittar det ungefär lika... (Linan går oftast av ändå)..

Så 0,30-lina om du vill kasta långt från stranden. Men ska du ut och trolla med båt eller liknande, så är grövre lina att föredra...

(Kom också ihåg att skölja av rulle och spö i sötvatten "under vattenkranen" när du fiskat i saltvatten, grejorna rostar inte så snabbt då..)


har ju en rulle nu med ganska så tunn lina men fick ju rullen gratis tillsammans med ett haspel spö så blir ju o byta lina pån för det är la 3 kilo den tar max tror jag men ska köpa starkare lina så lir väll o köra spinnare på haspel spöt så länge tills man fått köpt annan lina och något lättare sänke eller modifiera det sänket som väger 100 gram tror det är lite overkill så får såga av en liten bit pån:P
Citera
2018-05-28, 14:44
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
har ju en rulle nu med ganska så tunn lina men fick ju rullen gratis tillsammans med ett haspel spö så blir ju o byta lina pån för det är la 3 kilo den tar max tror jag men ska köpa starkare lina så lir väll o köra spinnare på haspel spöt så länge tills man fått köpt annan lina och något lättare sänke eller modifiera det sänket som väger 100 gram tror det är lite overkill så får såga av en liten bit pån:P

Haspelrullen kommer inte att klara 100g-"drag", knappast mer än några kast, sen är den kass..
Max 40g skulle jag nog säga att den kanske klarar, och då är jag "generös"..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback