Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-28, 11:54
  #1
Medlem
Vad är det för svärmorsdröm, som hittade en bra extrainkomst i svärfars hylla?!

”När flickvännen låg och sov länsade 20-åringen bokhyllan i hennes hem på vodkaflaskor för 119 000 kronor. När han försökte sälja dem vidare lurade ägaren honom i en fälla”

https://www.sydsvenskan.se/2018-05-2...ns-hem-lurades
Citera
2018-05-28, 11:58
  #2
Medlem
AX64s avatar
Så snittvärdet per flaska är alltså 2.245 kronor. Vad i helskotta är det för vodka egentligen?

I Systemets sortiment, inkl. beställning, finns inte en enda flaska som kostar så mycket (bortsett från flerlitersflaskorna då).
__________________
Senast redigerad av AX64 2018-05-28 kl. 12:00.
Citera
2018-05-28, 12:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Så snittvärdet per flaska är alltså 2.245 kronor. Vad i helskotta är det för vodka egentligen?

I Systemets sortiment, inkl. beställning, finns inte en enda flaska som kostar så mycket (bortsett från flerlitersflaskorna då).

Han verkar dessutom ha förbrukat 3 flaskor... årets dyraste fylla?

”20-åringen döms för stöld till till villkorlig dom och dagsböter på 10 200 kronor. Han ska också betala närmare 32 000 kronor i skadestånd till spritägaren för skadade och saknade flaskor. Ägaren fick tillbaka 50 av de 53 flaskorna.”
Citera
2018-05-28, 12:08
  #4
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Så snittvärdet per flaska är alltså 2.245 kronor. Vad i helskotta är det för vodka egentligen?

I Systemets sortiment, inkl. beställning, finns inte en enda flaska som kostar så mycket (bortsett från flerlitersflaskorna då).

Nått sånt här kan det vara.

Ex 1

https://www.thewhiskyexchange.com/p/...-supreme-vodka

Folk är ju kreativa med destilleringen och leveransen av flaskorna nu. Kolla bara på denna
Citera
2018-05-28, 12:13
  #5
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Så snittvärdet per flaska är alltså 2.245 kronor. Vad i helskotta är det för vodka egentligen?

I Systemets sortiment, inkl. beställning, finns inte en enda flaska som kostar så mycket (bortsett från flerlitersflaskorna då).
Whisky kanske? Folk samlar väl på sånt.

z
Citera
2018-05-28, 12:16
  #6
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Nått sånt här kan det vara

Jo, hittade också en topplista med dyr vodka när jag sökte på grund av mitt gränslösa spritintresse, men dessa är ju mer gimmicks och nog inget en verklig samlare skulle intressera sig för. Slänger man i diamanter så blir även kattskit dyrt. Samlar man på dessa och tror de ska öka i värde eller representera något exklusivt i dryckesväg så är det löjligt och man bör köpa diamanter utan vodka, respektive bra vodka utan diamanter, istället.

Det vore intressant att hitta en "normal" vodka för omkring tvåtusen som helt enkelt är så jävla bra att den är värd pengen. Då vodka per definition är okryddad har jag lite svårt att se vad som skulle öka upplevelsen så pass - de flesta är väldigt snarlika om de destillerats samma antal gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av kontantkonungen
Han verkar dessutom ha förbrukat 3 flaskor... årets dyraste fylla?

”20-åringen döms för stöld till till villkorlig dom och dagsböter på 10 200 kronor. Han ska också betala närmare 32 000 kronor i skadestånd till spritägaren för skadade och saknade flaskor. Ägaren fick tillbaka 50 av de 53 flaskorna.”

Får väl hoppas han pimplade de tre dyraste så att det finns en chans att han gjorde en bra affär på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Whisky kanske? Folk samlar väl på sånt.

Låter på artikeln som att den större majoriteten av flaskorna var vodka i alla fall.. whisky skulle jag lätt kunna förstå.
Citera
2018-05-28, 12:17
  #7
Medlem
LUNDS TINGSRÄTT
2018-05-02
Mål nr: B 3792-17

AML, f. 1998
Citat:
Brott som den tilltalade döms för
Stöld, 8 kap 1 § brottsbalken
2017-07-24 -- 2017-07-25

Påföljd m.m.
1. Villkorlig dom
2. Dagsböter 60 å 170 kr
Citera
2018-05-28, 12:34
  #8
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jo, hittade också en topplista med dyr vodka när jag sökte på grund av mitt gränslösa spritintresse, men dessa är ju mer gimmicks och nog inget en verklig samlare skulle intressera sig för. Slänger man i diamanter så blir även kattskit dyrt. Samlar man på dessa och tror de ska öka i värde eller representera något exklusivt i dryckesväg så är det löjligt och man bör köpa diamanter utan vodka, respektive bra vodka utan diamanter, istället.

Det vore intressant att hitta en "normal" vodka för omkring tvåtusen som helt enkelt är så jävla bra att den är värd pengen. Då vodka per definition är okryddad har jag lite svårt att se vad som skulle öka upplevelsen så pass - de flesta är väldigt snarlika om de destillerats samma antal gånger.



Får väl hoppas han pimplade de tre dyraste så att det finns en chans att han gjorde en bra affär på det.



Låter på artikeln som att den större majoriteten av flaskorna var vodka i alla fall.. whisky skulle jag lätt kunna förstå.
Den stora frågan är ju om tjuven har sin flickvän kvar?
Citera
2018-05-28, 16:32
  #9
Medlem
KapVerdes avatar
Dom:

https://minfil.com/6349E5e8b3/Lunds_...2018-05-02.pdf
Citera
2018-05-28, 17:18
  #10
Medlem
Ett av Sveriges genom tiderna värsta brott.Som min gamle Far sa;
sprit skall aldrig fattas i en drinkares hem.

Kostnaden för försvaret ska stanna på staten - tacka fan för det,
56 823 är ett lågt pris för staten att betala en brännvinsadvokat.

För Er som är sugna har jag en flaska T-doja med äkta guld i botten
inköpt av trevlig svartmuskig herre längs E4 med trasig bil.
Citera
2018-05-30, 12:20
  #11
Medlem
AX64s avatar
Ok, så det handlade alltså om samlarflarror från Absolut Vodka, vilket kan förklara snittvärdet på över 2.000 per rör. Låter fortfarande rätt högt men så handlar det ju snarare om pop-konst än sprit i det här fallet.

Kul tilltag.
Citera
2018-05-30, 16:20
  #12
Medlem
Levin en jude? Korvgubbens son eller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback