Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-28, 11:25
  #1
Avstängd
Pratar med en arbetsgivare på Malta och de söker ingenjörer inom mekanik, produktion, CAD och liknande och jag har allt. Krävde lön på 35.000 euro årligen men de sa sen att det är alldeles för högt även för erfarna ingenjörer. Kollar man på boendepriserna så får man en 2a för omkring 700 euro per månad, vilket jag tycker är rätt dyrt om de samtidigt inte går med på 35.000 euro i lön per år.

Vad är en rimlig lön?
Vilka produktionsföretag inom teknik, mekanik osv finns det där?
Vad måste jag meddela till skatteverket?

Finns det någon hållhake "generellt" sett om var man bör se upp efter?
Citera
2018-05-28, 11:42
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Finns det någon hållhake "generellt" sett om var man bör se upp efter?

Tänk på pensionsfrågan. Du får ingen svensk pension om du flyttar till Malta, det är en dryg tusenlapp i månaden om du har samma lön i Sverige som du nämner i ditt inlägg. Går du sen över 40 000 kronor i månadslön i Sverige ökar pensionsinbetalningarna drastiskt, 30% av lönen över 40 000 kronor sätts in på ditt pensionskonto. Det är pengar som du aldrig egentligen ser men som i längden gör väldigt mycket för pensionen.

Så se till att du kompenseras för det om du börjar jobba på Malta. Jag jobbade på Irland i drygt 3 år och missade ungefär 30 000 kronor i inbetalning till min pension. Inte enorma pengar, och erfarenheten var absolut värt det, men om du söker ett mer kvalificerat jobb än kundtjänst (som jag jobbade på) blir skillnaden större om du väljer att inte få någon utbetald pension.
Citera
2018-05-28, 11:49
  #3
Medlem
AX64s avatar
Problemet är nog konkurrensen. Det finns gott om portugiser och spanjorer med liknande bakgrund och som lär nöja sig med hälften av det du begärt i lön. Även utan dessa tycker jag det låter som att du ligga lite väl högt. Prova begära 30k kanske.
Citera
2018-05-28, 12:30
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Tänk på pensionsfrågan. Du får ingen svensk pension om du flyttar till Malta, det är en dryg tusenlapp i månaden om du har samma lön i Sverige som du nämner i ditt inlägg. Går du sen över 40 000 kronor i månadslön i Sverige ökar pensionsinbetalningarna drastiskt, 30% av lönen över 40 000 kronor sätts in på ditt pensionskonto. Det är pengar som du aldrig egentligen ser men som i längden gör väldigt mycket för pensionen.

Så se till att du kompenseras för det om du börjar jobba på Malta. Jag jobbade på Irland i drygt 3 år och missade ungefär 30 000 kronor i inbetalning till min pension. Inte enorma pengar, och erfarenheten var absolut värt det, men om du söker ett mer kvalificerat jobb än kundtjänst (som jag jobbade på) blir skillnaden större om du väljer att inte få någon utbetald pension.
Pensionen räknar jag inte med och det gör inget om arbetsgivaren inte betalar in pension för mig i Sverige. Hör och häpna så är jag helt övertygad om att pensionssystemet inte finns kvar om tio år och för mig är det 36 år kvar dit så det gör inget för mig. Jag har en dyster syn på framtiden. De pengarna som jag har betalat in till pensionen i Sverige är väldigt lite. Senaste avtalet omfattade inte kollektivavtal och där fick jag i stället högre lön och pensionen typ utbetald i samband med lönen varje månad.

Vad är en bra lön att leva på och var bör man bosätta sig om man vill bo billigt?
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Problemet är nog konkurrensen. Det finns gott om portugiser och spanjorer med liknande bakgrund och som lär nöja sig med hälften av det du begärt i lön. Även utan dessa tycker jag det låter som att du ligga lite väl högt. Prova begära 30k kanske.

Okej, visste inte om det. Svenskar borde väl ändå anses mer attraktiva än en portugis? Hoppas på det i alla fall. Mina meriter är ganska bra i alla fall. Ska prova 30, men klarar man sig bra på 25.000 euro årligen om man är singel och ensam?
Citera
2018-05-28, 13:27
  #5
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Okej, visste inte om det. Svenskar borde väl ändå anses mer attraktiva än en portugis? Hoppas på det i alla fall. Mina meriter är ganska bra i alla fall. Ska prova 30, men klarar man sig bra på 25.000 euro årligen om man är singel och ensam?

Vetej tusan om svenskar står högt i kurs. Högre än de spansktalande säkert, men nog inte så värst mycket.

På 25.000 klarar du dig. Då får du en ett i smeten eller två-trea i utkanten och kan unna dig vanliga nöja. Något lyxliv blir det kanske inte.
Citera
2018-05-28, 14:00
  #6
Moderator
Sun Rulers avatar
Till arbetsmarknad från resor. /Moderator
Citera
2018-05-28, 14:10
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Vetej tusan om svenskar står högt i kurs. Högre än de spansktalande säkert, men nog inte så värst mycket.

På 25.000 klarar du dig. Då får du en ett i smeten eller två-trea i utkanten och kan unna dig vanliga nöja. Något lyxliv blir det kanske inte.
Inte illa med andra ord!

Vad bör man meddela till skatteverket?
Citera
2018-05-28, 14:17
  #8
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Inte illa med andra ord!

Vad bör man meddela till skatteverket?

Långt ifrån illa med säkerhet.

Nu minns jag kanske fel, men om du avser flytta till Malta permanent så ska du anmäla till Skatteverket att du flyttar. Ska du bara jobba där ett tag (ett år eller mindre?) så betalar din arbetsgivare i Sverige in skatt på den lön du fått ut här och samma sak sker på Malta, inte mycket mer än det. Du kan läsa mer nedan:
https://www.skatteverket.se/privat/f...c80001591.html
Citera
2018-05-28, 14:26
  #9
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Pensionen räknar jag inte med och det gör inget om arbetsgivaren inte betalar in pension för mig i Sverige. Hör och häpna så är jag helt övertygad om att pensionssystemet inte finns kvar om tio år och för mig är det 36 år kvar dit så det gör inget för mig.

Jag förstår din syn på det hela, men tjänstepensionen är dock privat och sätts in på ditt eget konto. Det kräver dock att du tjänar över 39 900 kr per månad i Sverige för att det ska vara relevant.


Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Vad är en bra lön att leva på och var bör man bosätta sig om man vill bo billigt?

Medellönen i Sverige är 2570 euro, på Malta är medellönen 1021 euro. https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...y_average_wage

Så ja, du lär klara dig fint på att tjäna närmare 3 gånger så mycket som medelinvånaren på ön gör.
Citera
2018-05-28, 14:32
  #10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Medellönen i Sverige är 2570 euro, på Malta är medellönen 1021 euro.

Så ja, du lär klara dig fint på att tjäna närmare 3 gånger så mycket som medelinvånaren på ön gör.

Nja, kruxet är att lokalbefolkningen inte har råd att leva som turisterna. Till turister räknar jag nu de som reser dit, pensionerat sig där, eller som invandrat som arbetande turister. Många av dessa saknas i lönestatistiken då de lever på besparingar så siffrorna blir lite missvisande. Få av oss skulle klara oss på den pengar som lokalbefolkningen klarar sig på. Det kostar mer att leva där, såvida man inte vill bo och äta som lokalbefolkningen liksom.
Citera
2018-05-29, 08:30
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Långt ifrån illa med säkerhet.

Nu minns jag kanske fel, men om du avser flytta till Malta permanent så ska du anmäla till Skatteverket att du flyttar. Ska du bara jobba där ett tag (ett år eller mindre?) så betalar din arbetsgivare i Sverige in skatt på den lön du fått ut här och samma sak sker på Malta, inte mycket mer än det. Du kan läsa mer nedan:
https://www.skatteverket.se/privat/f...c80001591.html
I så fall är det rätt lugnt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag förstår din syn på det hela, men tjänstepensionen är dock privat och sätts in på ditt eget konto. Det kräver dock att du tjänar över 39 900 kr per månad i Sverige för att det ska vara relevant.

Medellönen i Sverige är 2570 euro, på Malta är medellönen 1021 euro. https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...y_average_wage

Så ja, du lär klara dig fint på att tjäna närmare 3 gånger så mycket som medelinvånaren på ön gör.
Perfekt, då är det mycket pengar. Är det bara att flytta ner annars?

Tjänstepensionen är i så fall inte relevant för mig. Och något fack är jag inte med i.
Citera
2018-05-30, 05:34
  #12
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Pratar med en arbetsgivare på Malta och de söker ingenjörer inom mekanik, produktion, CAD och liknande och jag har allt. Krävde lön på 35.000 euro årligen men de sa sen att det är alldeles för högt även för erfarna ingenjörer.
Låter ju inte jättebra. Om du är en erfaren ingenjör finns det bättre länder än Malta. Antar att du väljer ön pga att du kan klara dig på engelska där. Men du borde väl ändå U.K. vara ett bättre alternativ? (trots Brexit)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback