Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 10:09
  #1
Medlem
Som rubriker lyder, vad hade hänt ifall man satte en mygga på en finne och lät den suga?
Citera
2018-05-28, 10:13
  #2
Medlem
Mintafs avatar
Detta är vad jag tror: Men att den kan sätta sig där, visst utan problem. Sedan brukar finnar vara ganska hårda ifall de är "färska" detta kanske kan vara så att myggan inte lyckas sticka igenom huden. Men i alla finnar så finns det ju någon sorts var. Denna är för fet för myggan att suga in. Dvs att myggan i värsta fall bara sticker och flyger sedan iväg eftersom att det inte finns något blod att ta.
Citera
2018-05-28, 10:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Detta är vad jag tror: Men att den kan sätta sig där, visst utan problem. Sedan brukar finnar vara ganska hårda ifall de är "färska" detta kanske kan vara så att myggan inte lyckas sticka igenom huden. Men i alla finnar så finns det ju någon sorts var. Denna är för fet för myggan att suga in. Dvs att myggan i värsta fall bara sticker och flyger sedan iväg eftersom att det inte finns något blod att ta.

Jo dedär lät rätt bra i mina öron oxå, men sen ifall det finns en lite mini finne med lite "lätt" var och blod som gömmer sig bakom, tror ni/du då myggan hade sugit ut varet och fortsatt med efterblodet?
Citera
2018-05-28, 10:22
  #4
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heroinfather
Jo dedär lät rätt bra i mina öron oxå, men sen ifall det finns en lite mini finne med lite "lätt" var och blod som gömmer sig bakom, tror ni/du då myggan hade sugit ut varet och fortsatt med efterblodet?

Hur kom min text in i dina öron? jag hittar ut själv.


Jag tror fortfarande att var är för tjockt. Men i fråga, om det inte var det. Nej jag tror fan myggan antingen hade dött på plats eller "spottat" ut det om dom nu kan det sedan flugit vidare / eventuellt satt sig i pannan eller nått och försökt hitta blod.
Citera
2018-05-28, 10:25
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heroinfather
Jo dedär lät rätt bra i mina öron oxå, men sen ifall det finns en lite mini finne med lite "lätt" var och blod som gömmer sig bakom, tror ni/du då myggan hade sugit ut varet och fortsatt med efterblodet?

Myggorna suger inte, som jag förstår det, förrän de hittat en blodåder. De skulle alltså inte suga i "finnen" utan leta vidare tills de hittar en ren blodåder, alternativt ge upp och flyga vidare. Se https://www.youtube.com/watch?v=MbXSPacvuak
Citera
2018-05-28, 10:34
  #6
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Myggorna suger inte, som jag förstår det, förrän de hittat en blodåder. De skulle alltså inte suga i "finnen" utan leta vidare tills de hittar en ren blodåder, alternativt ge upp och flyga vidare. Se https://www.youtube.com/watch?v=MbXSPacvuak

Sticker de innan de funnit blodådern? Eller känner de av pulsen där de sätter sig typ?
Citera
2018-05-28, 10:44
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Sticker de innan de funnit blodådern? Eller känner de av pulsen där de sätter sig typ?

Som jag förstår det hittar de lämpliga "offer" baserat framför allt på doft. Väl på plats sticker de och letar sedan upp blodådern. D.v.s innan de sticker vet de inget om blodådrornas placering. Det forskas mycket kring detta och jag tror att det är mycket man inte riktigt vet än också. Som du ser är jag dessutom långt ifrån en expert, hehe.
Citera
2018-05-28, 10:48
  #8
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Sticker de innan de funnit blodådern? Eller känner de av pulsen där de sätter sig typ?

Myggor verkar vara bra på att "hitta rätt på första försöket". Detta i motsats till t ex vägglöss som brukar lämna en antal bett i samma område, ofta i en linje.

edit: Efter en snabb utbildning från Google University verkar myggor "lukta sig till" blodkärlen med hjälp av luktreceptorer i snabeln.

https://www.asianscientist.com/2015/...-detect-veins/
__________________
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2018-05-28 kl. 10:53.
Citera
2018-05-28, 10:48
  #9
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Som jag förstår det hittar de lämpliga "offer" baserat framför allt på doft. Väl på plats sticker de och letar sedan upp blodådern. D.v.s innan de sticker vet de inget om blodådrornas placering. Det forskas mycket kring detta och jag tror att det är mycket man inte riktigt vet än också. Som du ser är jag dessutom långt ifrån en expert, hehe.

ah nejdå man behöver inte vara expert för att ha ett tycke Fan detta var ju intressant. Men Giftet släpper de när de är klara då som jag har fattat? Men testar de att sticka på ett ställe utan att lyckas hitta en blodåder, släpper de skiten då eller bara vid lyckat snatteri av blod?
Citera
2018-05-28, 10:57
  #10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
ah nejdå man behöver inte vara expert för att ha ett tycke Fan detta var ju intressant. Men Giftet släpper de när de är klara då som jag har fattat? Men testar de att sticka på ett ställe utan att lyckas hitta en blodåder, släpper de skiten då eller bara vid lyckat snatteri av blod?

Jag tror att myggan sprutar in sitt saliv i såret direkt, för att blodet inte ska koagulera kring stickytan. Alltså kliar det även om myggan inte hittar en ådra.
Citera
2018-05-28, 10:58
  #11
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag tror att myggan sprutar in sitt saliv i såret direkt, för att blodet inte ska koagulera kring stickytan. Alltså kliar det även om myggan inte hittar en ådra.

Ok. Tänk då ifall myggan lyckas sticka i en finne. Så blir det ju någon sorts dubbel irritation på det området. Fyfan vilken mardröm.
Citera
2018-05-28, 19:11
  #12
Medlem
Kickexs avatar
Testa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback